PRÁCE 🧰

VIDEO: Magnety na špony v automatické převodovce

22. 11. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Jak se starat o automatickou převodovku

Kromě mechanických, hydraulických a elektronických komponent mají automatické převodovky i velmi prosté a efektivní řešení, jak si udržet olej čistý co nejdéle – magnety.

Magnety na špony v automatu

Jak převodovka, tak i třeba motor, generují při své činnosti nejrůznější kousky materiálu. Jedná se o kovové i nekovové částečky, které vznikají ponejvíce při zajíždění auta. Tehdy se totiž vymezují provozní vůle a drobné nepřesnosti na styčných plochách se musejí jednoduše obrousit. Trvá to třeba několik tisíc kilometrů a vše si v této době „sedá“. Ačkoliv to automobilky už dnes nedoporučují, je dobré zajíždění nového auta nepřeskočit a minimálně první zhruba dva tisíce kilometrů jezdit spíše vlažněji.

Aby nepořádek v převodovce necirkuloval

Automatická převodovka, kde se o sebe otírají ozubená soukolí, případně třeba řemen o řemenice (CVT převodovka), dává vzniknout otěrům. Ty se zachytí buď ve filtrech, kterých mívají samočinné skříně i více – typicky dva (jeden jemný a druhý hrubší), nebo v případě těch kovových částeček fungují skvěle magnety. Nezřídka bývají součástí právě filtrů a vyměňují se tedy s nimi. Jak známo, tak magnetická síla přitahuje magnetické kovy silou magnetického pole. Všechny kovové nečistoty a piliny, které kolem nich projdou, se tak na magnetech zachytí. V oleji tak zůstanou maximálně měkčí otěry třeba ze spojek, abrazivní kov v něm pořád dokola obíhat nebude.

I na magnet toho může být moc

Bohužel, magnety tuto úlohu nezvládnout plnit věčně. Po nějaké době, respektive nájezdu, se mohou zcela kovovými částečkami obalit a přestanou plnit svoji funkci. Je to velmi podobné, jako kdybyste u motoru vyměnili olej, ale zapomněli na výměnu filtru. Mazivo sice může být v pořádku, ale právě kovové otěry jsou tím, co se může dostat do míst s vysokým třením a tam způsobit rychlejší opotřebení. V případě automatických převodovek to znamená největší hrozbu pro ložiska.

Při výměně oleje v automatu se nicméně magnety kontrolují a dají se buď očistit, nebo vyměnit. Tím je zaručena jejich správná funkce. Převodovky, které najezdí čtvrt milionu bez výměny budou mít jednak olej už do značné míry degradovaný, navíc i magnety budou pravděpodobně krásně „rozkvetlé“ kovovými pilinami.

Magnety v automatické převodovce a jejich funkce

Zdroj info: Automatické převodovky Praha.
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha.

Za odborné informace o funkci magnetů v automatické převodovce děkujeme

Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.

Podobné články