Správné používání automatické převodovky v autě

9. 12. 2020 7 min. čtení Tipy a rady

Automat v autě znamená určité pohodlí při řízení, a přestože se v Česku najdou zarytí odpůrci, naštěstí se najdou i tací, kteří právě na automatickou převodovku nedají dopustit a díky nim její oblíbenost stoupá. Víte ale, jak se k ní správně chovat?

Jak používat automatickou převodovku

Nejdříve pár slov o samotné automatické převodovce. Pokud jste doteď jezdili jen s manuálem, pak vás jistě překvapí, že v autě zcela chybí spojkový pedál - je vhodné si odložit nohu stranou, aby se vám tam zbytečně nemotala, než si zvyknete. Stejně tak místo řadící páky se nachází volič, se kterým přepínáte režimy jízdy - v standardní podobě se zde nacházejí písmena P, R, D, N a M.

Co znamenají písmena?

  • P - zařadíme při parkování, spolu s tímto písmenem se používá také elektronická či manuální brzda
  • R - zařadíme vždy, když potřebujeme couvat
  • D - zařadíme pro jízdu
  • N - neutrál, který ale musím říct, že sama v autech vůbec nepoužívám. Jednak k žádné úspoře paliva nedochází a jednak si ničíte v určitých případech převodovku
  • M - existují auta, která mají ještě toto písmenko a po přepnutí se převodovka přepne do manuálního režimu. Osobně to nevyužívám, protože proč by si měl člověk řadit manuálně, když si koupil automat? Nicméně pro přepínání rychlostních stupňů slouží pádla pod volantem nebo se řadí ze strany na stranu voličem.
  • B - v případě hybridů se můžete setkat i s tímto písmenkem, které jednoduše znamená neustále brzdění motorem a tím se dobíjí energie do akumulátoru

Jak jezdit s automatem?

Neutrál

Jedná se o nejčastější věc, kterou lidé dělají. Auto přijede na světelnou křižovatku a člověk zařadí neutrál, jenže tímhle si automat nevědomky ničí a navíc to celkem postrádá smysl - můžete snadno zapomenout, že máte zařazeno N a při prošlápnutí plynu se nerozjed. Stejná a horší situace je, když člověk za jízdy vyřazuje na neutrál. Tohle není manuál, kde si to můžete dovolit. Automat je tu od toho, aby člověk při začátku jízdy zařadil D a dokonce jízdy na něj nesahal, tedy ani když bude stát na křižovatce a čekat na zelenou. Při neustálém vyřazování rychlosti dostane převodovka pořádně na frak a vy si můžete o to dřív připravit peníze na opravu.

Aditiva do automatické převodovky

Pokud stojíte v dlouhé koloně, která nemá konce, pak je na snaze zařadit P. Rozhodně ale nedávejte ruční brzdu, zatímco máte zvolený režim R nebo D. Tímto krokem si také převodovku totiž ničíte a navíc se může stát i situace, kdy ruční brzda zklame, ale v autě bude stále zařazený rychlostní stupeň. V nehorším případě, pokud takto necháte auto bez dozoru a vrátíte se pro něco domů nebo zavřít bránu, vás může auto zajet či sjet do silnice a způsobit nehodu. Raději i na těch pár sekund zhasněte motor nebo zařaďte s ruční brzdou P. 

Výměna oleje

Aby převodovka fungovala dobře a dlouho, je třeba jí měnit pravidelně olej. Samozřejmě se můžete setkat s výrobci, kteří deklarují, že má olej doživotní záruku, jenže realita je poněkud jiná. Nabízí se tak, aby byl olej měněn průměrně po 60 tisících kilometrech. Záleží také jaké převodové ústrojí v motoru máte, a tak u některých je lepší měnit mazivo dřív a u jiných zase později, každopádně to nezanedbávat.

Na olej si tak dávejte pozor zejména u ojetin a to těch luxusnějších. Je totiž dost možné, že jakmile má auto najeto přes 140 tisíc kilometrů, možná mu nikdy nebyl měněn olej, a to si zadělává na problém, stejně tak nevíte, jak se majitel k automatu choval. U ojetin prémiových značek si můžete na opravu připravit klidně i desítky tisíc korun, a to asi raději půjdete auto shodit ze skály. Ptejte se tedy po servisní historii a pátrejte po řádku s výměnou oleje, pokud tam nebude je vyšší riziko, že se olej neměnil, a tak se raději podívejte po ojetině s menším nájezdem. Chybějící záznam o mazivu u najetých 160 tisíc kilometrů je značně rizikový. 

Problematika režimu P

K tomu, aby vám převodová skříň vydržela co nejdéle, se také hodí vědět, že při zastavení vozidla byste měli nejdříve použit brzdu - elektronickou nebo manuální - a následně zvolit režim P. V případě, že budete brzdit a parkovat jen na "péčku", tak se na převodovku přenáší prakticky celá váha vozidla a tím se její životnost zkracuje. Proto nezapomínejte používat i ruční brzdu, abyste prodloužili životnost jinak celkem drahého komponentu.

Také se doporučuje, aby se stupeň P - případně i R - zařazoval, až když auto úplně stojí. Může totiž nastat situace, zejména u starších typů převodovek, že při častém zařazování P ještě v pohybu auta se parkovací "zobáček" převodovky špatně zahákne na ozubeném kole a může se zlomit. Tím ztrácí svou funkci a je vystaráno na opravu. Navíc ulomený zobáček může napáchat další neplechu. Moderní převodovky by ale tento nešvar už neměly dovolit. 

V případě režimu R a jeho zařazovaní, když se kola ještě nedotočila, zase hrozí nadměrné tření, které samozřejmě převodovce neprospívá a její životnost by se tak mohla o dost snížit.

Zdroj médií: redakce
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?