Postup při výměně oleje v automatické převodovce

26. 8. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Spousta majitelů vozů vybavených "automatem” spoléhá na to, že v příručce někteří výrobci píší, že olejová náplň v takové převodovce vydrží po celou dobu životnosti automobilu. 

Jaká je životnost?

Problém je v tom, že výrobce už obvykle neuvádí, jaká vlastně ta životnost jeho produktu je. Jemu stačí, když vozidlo vydrží do konce záruky a pak přecházejí náklady za poruchy na zákazníka. Proto je dobré snížit riziko poruchy nějaké drahé komponenty její pečlivou a včasnou údržbou. V případě automatické převodovky to znamená nevěřit “doživotní náplni” a měnit pravidelně olej společně s filtrem a to nejlépe každých 60 000 kilometrů. Při nadměrném zatěžování převodovky je lepší tento interval zkrátit klidně i na polovinu této hodnoty. Pokud v manuálu je uveden interval výměny náplně v převodovce, rozhodně ho doporučujeme dodržovat

Pečlivost a čistota

Dnešní vysoce sofistikované automatické převodovky jsou velice jemná, složitá, přesně vyrobená a především citlivá zařízení. Pro správnou funkci se nesmí do jejich mechanismů dostat žádné nečistoty, proto výměnu neprovádějte v prašném prostředí a dbejte, aby se dovnitř skříně nedostalo ani smítko. Před výměnou je rovněž dobré zjistit si, jak se měří hladina oleje, protože u většiny vozů to je při nastartovaném motoru. 

Postup výměny

Přesný postup se může lišit značku od značky, proto doporučujeme si toto dopředu nastudovat, případně se zeptat odborníků. Obecně je ale vždy nutné napřed olej v převodovce zahřát. K tomu postačí ujet zhruba 20 – 30 kilometrů. Vypuštění se provede vyšroubováním výpustného šroubu, případně sejmutím olejové vany. Poté šroub nebo vanu namontujeme zpět a nový olej dolejeme přesně na požadovanou hladinu. Při nastartovaném motoru a sešlápnuté provozní brzdě zařadíme všechny dostupné pozice, čímž zajistíme, že se nový olej dostane všude tam, kam má. Při výměně celý obsah oleje obvykle nelze vypustit, protože vždy nějaký zůstane uvnitř. Proto opakujeme výměnu tolikrát, dokud olej uvnitř nemá barvu nového. Až při poslední výměně také měníme i filtr. 

Není olej jako olej

Nutné a naprosto zásadní je použít na výměnu správný druh oleje. Celý mechanismus je dimenzovaný na určitou viskozitu a vlastnosti maziva, se kterými konstruktéři při jeho návrhu počítali. Vyměnit pak náplň za jinou, s odlišnými parametry nebo dokonce za olej, který ani do převodovek není určený se rovná téměř jisté poruše v nepříliš vzdálené době. 

Servis je jistota

Z výše popsaného je možná patrné, že výměna náplně automatické převodovky rozhodně není tak snadná, jako třeba výměna oleje v motoru. Proto je jistotou svěřit tuto práci prověřenému servisu s dobrými referencemi. Případné opravy automatických převodovek jsou velice drahé a u starších ojetin se většinou ani nevyplatí, protože cena za servis by byla nesmyslně vysoká

Zdroj médií: pxhere

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?