Nejčastější závady automatických převodovek (CVT a robotizované) a jejich opravy

23. 11. 2020 5 min. čtení Tipy a rady

V minulém článku jsme se zabývali závadami, které se mohou objevit u převodovek s hydroměničovým automatem a u DSG skříní. Dnes se podíváme na bolesti CVT a robotizovaných automatů.

Nejčastější závady automatických převodovek

Závady CVT převodovek

Přenos hnací síly je v těchto převodovkách realizován řetězem, tedy jeho třením o pláště kuželů (když to malinko zjednodušíme). A kde je tření, tam je logicky i opotřebení, zejména v případech jako je tento, kdy je řetěz s koly (kužely) doslova kov na kov. Co CVT bezpečně časem zabije, je dlouhá jízda konstantní rychlostí. Prostě nacvakáte na tempomatu 130 a přejedete Evropu z jednoho konce na druhý. Díky tomu, že v takové situaci nemá převodovka důvod měnit převodový poměr, se řetěz neustále otírá o to samé místo. Namísto rovnoměrného opotřebení (které v zásadě nevadí a počítá se s ním), se tak nadměrně obrušuje jedno místo a vznikne drážka. Do té samozřejmě řetěz zapadne a nechce se mu ven, což způsobuje, že původně krásně plynulé řazení už plynulé není. Řídící jednotka se s tím ze začátku bude snažit poprat, ale jakmile bude drážka příliš hluboká, vyhodí počítač chybu a vůz musí do servisu.

Demontáž a výměna řemenice s proměnným průměrem není samozřejmě záležitostí hodiny a náhradní díly nejsou levné. Opravy tak běžně mohou vyjít na částky kolem 50 tisíc korun. Bohužel, tento druh opravy se nerealizuje příliš často (spíše opravdu výjimečně), protože nejjednodušší je celou převodovku zkrátka vzít a vyměnit. Náklady? Od zhruba 60 tisíc korun, až někam po 110 tisíc.

Aditiva do převodovky pro zlepšení chodu a řešení úniku oleje

Na druhou stranu - pokud se nebudete k CVT chovat jako zvíře, vydrží hodně dlouho. Problémy byly dříve u vozů Audi, které používaly skříně Multitronic a ty se kazily hodně často.

Závady robotizovaných automatů

Zde je situace o něco lepší, na druhou stranu záleží hodně na typu převodovky. Vzhledem k tomu, že se jedná konstrukčně o klasický manuál, který ovládá elektromechanika. Ta když selže, tak to může být cenově kolem 20 tisíc za opravu, ale to se stane málokdy. Opotřebením může odejít (a časem odejde) spojka, ale to jsme cenově zhruba na stejné úrovni jako u stejného auta s manuálem.

Robomaty jsou obvykle dost spolehlivé a výhodou je, že nevyžadují ani tak časté výměny oleje, jako ostatní druhy automatů. Naopak, někteří výrobci ani interval neuvádějí a považují náplň za "doživotní". V praxi je lepší třeba ve 200 tisících olejovou náplň vyměnit, což ostatně platí i pro klasický, ručně řazený manuál.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?