PRÁCE 🧰

Prokluzuje automat? Možná vyžaduje servis

23. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Závady automatických převodovek

Prokluz je něco, co v automatické převodovce může nastat. Jenže není prokluz jako prokluz a je dobré vnímat, kdy se jedná o vlastnost a kdy už to značí závadu.

Prokluzuje automat? Možná vyžaduje servis

Prokluz u DSG převodovky

Nulový prokluz je blbost. Všude, kde je třecí spojka, je nějaký alespoň minimální prokluz běžný. Takové spojky má i DSG převodovka a jsou tam dvě, které přepínají mezi sudou a lichou hřídelí, tedy velmi rychle. Při řazení vyšších převodů by prokluz neměl být vůbec, zkrátka by to mělo být stejné, jako když řadíte s manuálem, akorát samozřejmě rychlejší. Při rozjezdu je prokluz nutný, ale nikoliv takový, při kterém se zvednou otáčky a pak naráz klesnou. To je samozřejmě špatně a značí to špatnou kondici spojek.

Pokud jedete ustálenou rychlostí a převodovka má zařazenou třeba trojku a náhle sešlápnete pedál plynu, nesmí otáčky vyletět nahoru. Naopak, jakmile je zařazený převod, nesmí se stát, že spojka bude prokluzovat. Projevuje se to většinou na vyšších kvaltech a postupně se to začíná dít i na nižších a nižších, časem začne auto pravděpodobně přepínat do nouzového režimu. Opět to značí opotřebené spojky, které jsou zralé na výměnu.

Prokluz u hydroměničové převodovky

V případě hydroměniče je prokluz samozřejmostí, ale opět jen takový, po kterém nepoklesnou otáčky. To znamená, že při rozjezdu by opět neměly najednou vyskočit a pak rychle spadnout. Dolů jdou jenom v případě, kdy se řadí, jestliže při zařazeném převodu najednou poklesnou, je něco špatně. Opět je to často spojeno s přepnutím auta do nouzového režimu.

Jinak samozřejmě hydroměnič, pokud nemá systém, který by pevně spojil výstupní hřídel motoru se vstupní hřídelí převodovky, prokluzuje do jisté míry neustále. Jeho funkce je vlastně na prokluzu založena, ostatně hladké rozjezdy a déle trvající, za to ale velmi plynulé řazení, ho v komfortu jízdy posouvá před DSG.

Prokluz řešte hned

Spousta řidičů se naučí prokluz neřešit a jezdí s ním. Dokonce se umějí autu přizpůsobit a pakliže třeba na čtyřku začne převodovka při prudší akceleraci prokluzovat a následně padne vůz do nouzového režimu, tak to prostě nedělají. Samozřejmě je to špatně a je to zároveň cesta k tomu, aby se oprava klidně několikanásobně prodražila. U automatických převodovek platí, že neřešené závady se časem zhoršují, ba dokonce rozšiřují a náklady na opravu rostou.

Zdroj info: motor1, carandriver.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články