PRÁCE 🧰

VIDEO: Prokluz automatické převodovky a jak se projevuje

30. 6. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Závady automatických převodovek

Častý dotaz ohledně automatických převodovek se týká prokluzu. Jednoduchou odpovědí na něj je, že není v žádné případě přípustný a pakliže k prokluzu dochází, je to špatně.

Prokluz automatické převodovky

Prvně je dobré si samozřejmě definovat, co to ten prokluzu automatické převodovky je a co pod tímto pojmem rozumíme. Vezmeme to z uživatelského hlediska a řekněme si, že prokluz se projevuje jako nárůst otáček přitom, kdy automat řadí. V podstatě by se to dalo přirovnat k tomu, co se stane, když v autě s manuální převodovkou při řazení pouštíte spojku a současně s tím přidáte plyn. Otáčky vylétnou nahoru a následně spadnou.

Prokluz CVT převodovky?

V případě CVT skříní je prokluz velmi zřídkavým jevem a pokud k němu dojde, tak jedině na spojce. Ta je na vstupu a slouží k plynulému připojení motoru k převodovce. Pakliže má auto už něco za sebou, může být spojka teoreticky na konci své životnosti a začít prokluzovat. Nestává se to však často.

Prokluz u DSG převodovky

Jestli se něčím dvouspojky mohou skutečně pyšnit, pak je to rychlost řazení. Při plynulém zrychlování proběhne změna převodu během několika setin sekundy a v případě, že přitom dojde k prokluzu, je něco špatně. Závada může být na spojkách i mechatronice, tak jako tak by to chtělo co nejdříve navštívit servis.

Samostatnou kapitolou je prokluz v trochu jiném smyslu, a to při rozjezdech. Tam skutečně k částečnému prokluzu spojky jako takové docházet může, je to opět podobné, jako u převodovek manuálních. U dvouspojek se tomu však snažíme vyhnout, protože je lepší se rozjíždět svižněji, než nechávat spojku zbytečně dlouho klouzat, protože tím dochází k jejímu opotřebení.

Prokluz u planetové převodovky

Ani u automatu starší koncepce, kterému trvá řazení o něco déle, by nemělo docházet k prokluzu. Hydroměnič je vlastně sepnutý a dochází tedy k přenosu točivého momentu z motoru do převodovky. Nějaké ztráty tam sice jsou, protože přenos není mechanický, ale vyloženě k prokluzu s tím, že náhle vyletí otáčky, by docházet nemělo.

Problém opět signalizuje růst otáček při řazení, případně řazení některých stupňů bez problémů, pak náhlé vystoupání otáček při pokusu o zařazení například pátého převodu a pád do nouzového režimu. Po dalším nastartování je vše v pořádku a zase se to nějaký čas dít nemusí. Příčinou však bývá prasklý koš, který neudrží tlak a tedy „nedořadí“, což řídící jednotka vyhodnotí jako poruchu.

Prokluz u automatické převodovky - názor odborníka

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o..
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články