PRÁCE 🧰

VIDEO: Co nedělat s automatickou převodovkou

6. 6. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Jak se starat o automatickou převodovku

Automatické řazení má nespornou výhodu v tom, že přináší řidiči vyšší míru komfortu a snižuje únavu způsobenou jízdou. Na druhé straně je ale třeba chápat, že tyto skříně jsou uvnitř dost komplikované, technicky složité a nezřídka citlivé na nesprávné zacházení.

Co nedělat s automatickou převodovkou

Nepřetěžujte svůj automat

První a nejzásadnější krok by neměl přeskakovat žádný majitel nového nebo ojetého vozu a tím je návod, uživatelský manuál, příručka k vozu… Ať už se to jmenuje jakkoliv, ke každému jednotlivému autu existuje více či méně tlustá knížka, kde je podrobně popsáno co dělat, nedělat, čeho se vyvarovat a co dělat, když nastanou nějaké problémy. Některé automobilky mají k tomuto i vyhrazenou zvláštní sekci na svém webu, kde najdete manuál v digitální podobě. Jsou tam krom jiného i informace o tom, jak se chovat k převodovce, jak řadit, ale třeba i docela důležité maximální přípustné hmotnosti tažených přívěsů (pozor, například u CVT převodovek bývají tyto hmotnosti dost nízké).

S tím souvisí i nejrůznější situace, které mohou nastat – je dobré vědět, jak se správně vůz s automatem tahá na laně, je-li to vůbec možné. Taky je tam popsané, jestli je vůbec za daným autem možné táhnout na laně jiné auto a podobně. Velmi špatným nápadem může být i vyprošťování jiného auta z příkopu, což opět znamená velkou zátěž. Povolené hmotnosti přívěsů a nákladů určitě také nedoporučujeme překračovat.

Parkujte správně

Docela dobrým nápadem je, neparkovat vůz s automatickou převodovkou v kopci se zařazeným P, bez aktivované parkovací brzdy. Dojde totiž k tomu, že taková nepříliš silná západka zablokuje hřídel, která je přímo propojená s koly. Ta se tak sice nemohou otáčet a vozidlo zůstane stát, ale v případě, že je zaparkované v kopci, pak ho proti pohybu jistí právě jenom docela subtilní západka. Kdyby by povolila, může se auto dát samo do pohybu. Problém řeší ruční brzda, ale pozor, je nutné ji zatáhnout před tím, než dojde k zařazení do polohy P.

Obecně není dobré přepínat mezi polohami automatu za jízdy. S některými typy sice lze řadit za jízdy třeba do neutrálu (N), ale obecně je lepší se toho vyvarovat a pákou pohnout maximálně do M (manuální režim), S (sportovní režim), E (režim ekonomické jízdy) nebo B (silnější rekuperace u hybridních aut).

Specifikum DSG převodovek

DSG skříním škodí popojíždění v kolonách a pomalé rozjezdy. Dochází tam totiž k prokluzu spojky, který byl měl správně být co nejkratší. Jenže pozvolné popojíždění rychlostí chůze v dopravní zácpě je přesně to, co spojkám nejvíce škodí. Ideální je, počkat si, až auto před vámi kousek poodjede a bude možné se rozjet na třeba 30 km/h a poté znovu zastavit. Je to mnohem lepší než takové to „pocukávání“ o dva metry dopředu.

Když nevíte, ptejte se

Ve chvíli, kdy převodovka nedělá co má, cuká, jinak řadí, chová se zvláštně nebo máte nějaké nejasnosti, není nic jednoduššího, než zvednout telefon a zavolat. Buď to servisu specializovaného na automaty, nebo do autorizáku automobilky. Rozhodně je ale výhodnější jeden telefonát, než pak řešit repasi drahé převodovky.

Odborník radí: Co rozhodně nedělat u automatické převodovky

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o..
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články