PRÁCE 🧰

Olej v manuálu vyměňte po 10 letech

1. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Převodový olej má velmi důležitou funkci, respektive hned několik funkcí. Maže, čistí, chladí a zabraňuje předčasnému opotřebení. Jenže i u manuálu není špatné ho jednou za čas vyměnit.

Olej v manuálu vyměňte po 10 letech

Při současném trendu, kdy se auta projektují na životnost zhruba 150 až 200 tisíc kilometrů, výrobci výměnu oleje v manuální převodovce obvykle nepředepisují. A není se jim co divit, převodovka to zvládne v naprosté většině případů bez jakýchkoliv problémů.

Pokud se řidič o auto stará a vzorně o něj pečuje, může mu vydržet i mnohem déle a pak už je na místě výměnu maziva v převodovce alespoň zvážit. U starších ojetin může navíc přinést výměna i velmi pozitivní efekt – řazení je najednou hladší a snadnější, a to zejména za studena. Dokonce je možné výměnou odstranit i některé problémy, například se synchronizací. Sami jsme se o tom přesvědčili, když u staršího vozidla šla někdy obtížně řadit dvojka, případně nešla řadit vůbec. Po výměně oleje v převodovce najednou všechny kvalty krásně zapadaly a dvojka od té doby nezlobí, jde řadit zcela normálně.

Kdy měnit olej v manuálu?

Není-li tedy stanoven interval výměny pro manuální převodovku od výrobce, kdy to udělat, že? Za ideální lze považovat interval deseti let provozu vozidla, kdy olej už bude poznamenaný vlhkostí, která se uvnitř skříně sráží, stejně jako dalšími vnějšími vlivy. Bavíme-li se o nájezdu, lze považovat za rozumné výměnu provést po 200 tisících kilometrech, až po čtvrt milionu.

Výměna oleje v manuální převodovce

Problém je, že v příručce k vozidlu obvykle postup popsaný není. Vypouštěcí šroub se dá najít vcelku snadno, bývá zatuhlý, budete muset při povolování pořádně zabrat. Po vypuštění ale většinou nastane problém s tím, kudy nalít olej nový a především jak. Doporučujeme si dopředu připravit hadičku, trychtýř a přesně odměřit množství maziva. Na boku skříně bývá někdy šroub, který slouží ke kontrole hladiny – jakmile začne olej tudy vytékat, je ho v převodovce dostatek. Protože tento šroub nemusí být úplně dobře přístupný, alternativou k tomu je nalití přesně odměřeného množství. Objem převodového oleje bývá uvedený v příručce k vozidlu vždy, je to povinný údaj. Na horní straně převodovky je zpravidla šroub napouštěcí. Pokud ne, lije se olej bočním otvorem, který slouží pro kontrolu hladiny.

Vypouštěcí šroub

Pravděpodobně bude nutné demontovat část sání motoru

Výměna oleje v manuální převodovce – cena

Ještě k té hadičce. Ta se bude hodit, protože většinou je k převodovce mnohem horší přístup než k motoru, je totiž níž a budete možná muset vymontovat část sání do motoru. Hadička s trychtýřem pak velmi usnadní nalévání oleje. Pakliže se vám do toho nechce, klidně svěřte úkol autoservisu. Cena nebude moc odlišná od výměny oleje v motoru, počítejte zhruba tři tisíce korun.

Jaký olej do převodovky?

Výrobce musí uvádět v příručce krom objemu i specifikaci převodového oleje. Dodržujte ji! Neexperimentujte, nezkoušejte tam lít třeba olej motorový, který má úplně odlišné složení. Riskujete tím drahé poškození převodovky.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog.
Zdroj médií: Depositphotos.
Kamil Křibík, 3. 2. 2024 14:06
Zajímavé téma, děkuji za článek. Chci si vyměnit převodový olej ve svém Golfu VII, ale nikde v manuálu není o specifikaci ani množství náplně v převodovce zmínka. Je to určitě tak, jak autor ve svém příspěvku tvrdí, že jsou tyto údaje v manuálu k vozidlu povinné? Mám na tuto informaci opravdu nárok nebo je jen pro servisy, které si zaplatí poplatek za přístup k servisním informacím, například erWin apod. Děkuji...
Jakub Mokříš, 5. 2. 2024 9:23
Dobrý den, přiznávám, že jistotu v tom nemám, nicméně dává mi smysl, aby veškeré náplně byly uvedeny v manuálu k autu. Alespoň jsem to tak zatím vždy u svých aut měl.
moje jméno, 1. 2. 2024 20:29
Autore! Nejdřív si ověř informace než vyplodíš hloupost o kontrolním šroubu. Například u fabie je převodovka natočena v ose a dolití pouze po kontrolní šroub je záruka toho, že převodovka brzo odejte z důvodu nízké hladiny oleje. Do převodovky se vždy musí lít předepsané množství.

Podobné články