🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Čištění odtokových kanálku v autě

20. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Každé auto je stavěné tak, aby si ve větší nebo menší míře poradilo s vodou. Bránit jí v zatékání do dutin je marný boj. Lepší je, nechat ji protékat.

Odtokové kanálky auta – už jste je někdy čistili?

Voda dovnitř a ven

Konstruktéři se při návrhu vozidla nesnaží vodě bránit. Dobře vědí, že časem si stejně cestičku najde, protože gumová těsnění fungují dobře maximálně několik prvních let. Pak ztrácejí pružnost. Lepší tedy je, vodu do auta pustit, ale kontrolovaně ji nechat karoserií protéct.

Každé vozidlo tak má systém vtoků a výtoků, kudy voda projde a vyteče ven. Nejčastěji jsou kanálky umístěné pod stěrači a vedou do prostoru podběhu nebo za podběh. Dále bývají v každých dveřích, aby zachytily vodu, která teče po skle. Spodní částí dveří pak může kapalina vytéct na práh a z něj pod auto. A pak mohou být ještě někde pod zadním sklem, aby zachytávaly vodu, která steče po otevření pátých dveří. Komplikovanější to mají vozidla se střešním oknem, i to vyžaduje systém odtoku, většina se voda vede z rohů plastového nebo gumového obložení okna a protéká skrze přední (A), ale i zadní sloupky (C).

Obvyklý podezřelý při mokrém koberečku

Nejdůležitější jsou „průtoky“ přední. Za jízdy v dešti dostávají nejvíce zabrat a společně s kanálky střešního okna bývají nejčastěji ucpané. Proto je fajn je čas od času vyčistit a obecně udržovat v čistotě. Dostává se do nich totiž nepořádek, a to zejména u aut, která stojí venku pod stromy. Listí totiž velmi spolehlivě ucpe kde co, natož pak odtok o šířce malíčku. Typickým průvodním jevem ucpaného předního odtoku je mokro u nohou spolujezdce po dešti.

Pod stěrači je většinou plastový kryt, který je potřeba oddělat. K tomu je nutné sundat stěrače (což někdy nejde moc dobře, je fajn zkusit to stahovákem). Po demontáži stěračů a plastového krytu se lze dostat ke kanálkům, pozor, bývají často skutečně pod vrstvou listí, jehličí a prahu. To klidně odsajte vysavačem. Odtok je často krytý ještě jemným filtrem. Už samotné zprůchodnění filtru může problém vyřešit a není tedy nezbytně nutné „prošťouchávat“.

Kanálky se nejlépe čistí měkkým tenkým plastovým kartáčem, jaký se používá na čištění odtoku v lednici, případně kartáčem podobným peru na čistění ucpaných odpadů (samozřejmě odpovídající velikosti). Nejdůležitější je, netlačit a nepoužívat moc síly, jinak reálně hrozí, že svléknete hadičku z nátrubku a odtok tím přestane být funkční. Tedy v případě, že tam hadička je. Lze použít i stlačený vzduch, ale to až ve chvíli, kdy máte jistotu, že hrubé nečistoty jste dostali ven. Jinak opět hrozí, že hadička se svlékne vlivem tlaku vzduchu. Jakmile máte hotovo, můžete funkčnost vyzkoušet, ideálně vezměte třeba litr vody a postupně ho do vtoku nalijte. Voda by měla zmizet a vytéct na příslušném místě.

Zdroj info: škoda, volkswagen, audi.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články