PRÁCE 🧰

Aditivace paliv – úvod do problematiky

23. 4. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

O aditivaci paliv se říká leccos, abychom věci uvedli na pravou míru, tak se do problematiky trochu ponoříme v několika článcích. Tímto prvním téma otevřeme, podíváme se proč se vlastně aditivuje a v jaké fázi se aditiva do paliv přidávají.

Aditivace paliv – úvod do problematiky

Proč se vlastně paliva aditivují?

Paliva se aditivují již od 20. let minulého století za účelem vylepšovat jejich užitné vlastnosti. V poslední době se však aditiva využívají i pro splnění emisních limitů.

Typickým znakem pro aditiva je, že se do paliv přidávají v malých koncentracích (řádově se jedná o desetiny až jednotky mililitrů aditiva na litr paliva). Důvody malého dávkování jsou prosté. Větší množství aditiv žádné vylepšení nepřinese a v některých případech může být dokonce kontraproduktivní. Velkou roli hraje i cena, aditiva jsou podstatně dražší než samotná paliva.

Legislativní požadavky

Hlavním tvůrcem neustále se zpřísňujících nároků na kvalitu paliv nejsou paliváři, nýbrž automobilky. Skutečné potřeby automobilového průmyslu týkající se kvality paliv jsou vydávány asociacemi výrobců automobilů v dokumentu World Wide Fuel Charter (WWFC). Nejedná se o normu, ale pouze o programové doporučení.

Povinností pro všechna prodávaná paliva je, aby splňovala příslušné jakostní normy, které určují minimální kvalitativní požadavky. Informace, jakou normu palivo splňuje, je vždy uvedena na tzv. normotvorném štítku, který je umístěn na výdejním stojanu.

Normami dané hodnoty jsou však pro moderní vozidla nedostatečné, a proto je v zájmu každého dobrého prodejce paliv své produkty oproti ostatním co možná nejvíce vylepšovat.

Výrobní aditiva

Úkolem rafinérií je, aby všechna vyrobená paliva splňovala normami daná kritéria. Nicméně některé parametry (zejména u naft) není možné technologickými postupy výroby zajistit nebo se je nevyplatí z ekonomického hlediska dostupnými procesy provádět. Proto musejí na řadu nastoupit tzv. výrobní aditiva. V praxi se výrobní aditivace benzínů netýká, nafty si však při výrobě aditivaci pro splnění některých vlastností vyžadují.

Typickým příkladem naftových výrobních aditiv jsou v zimním období modifikátory krystalické struktury parafinů pro zajištění filtrovatelnosti alespoň -20 °C. Nafta má zhruba o osm řádů menší vodivost než voda, proto se z důvodu eliminace vzniku statické elektřiny a případného požáru při čerpání nebo míchání přidávají přísady pro zvýšení elektrické vodivosti. Do arktické nafty se dávkují mazivostní přísady. Bionafta musí být ošetřena antioxidanty pro zamezení degradace.

To bychom měli výrobu a splnění základních požadavků na kvalitu. Nicméně někteří prodejci paliv využívají tzv. komerční aditiva, o kterých si blíže povíme příště.

Zdroj info: Ladislav Červený – specialista na kvalitu paliv.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články