V Česku máme takovou jednu specialitu – autokutilství. Snažíme se co nejvíc vylepšit již funkční produkt, aby byl podle nás ještě dokonalejší. Dokladem této snahy je množství clon před chladiči, které si někteří motoristé osazují na svá vozidla. Má to smysl?
Clona před chladičem smysl spíš nedává

Články na téma tipy a rady pro motoristy:
- Jak odemknout vybité auto
- Jak zajet nové auto
- Typy karoserií aut
- Poloha víčka palivové nádrže, kde se u jakého auta nachází?
- Znáte všechny skryté prvky a funkce vašeho plechového miláčka?
- Portál občana – jak může být užitečný řidičům?
- Jak se dostat do auta s vybitou baterií?
- Praha – Brno. Rozdíly mezi autem, vlakem a autobusem jsou velké
- Clona na chladiči – má to smysl? - právě čtete
- Odtokové kanálky auta – už jste je někdy čistili?
- Jak dostat zapadlé auto z hlubokého bláta, štěrku nebo sněhu
- Víte, že okno rozbijete malým střípkem ze svíčky? - již brzy
- Čištění odtokových kanálků – jak na to
- Kdy je auto 4 nebo 5dveřové?
- Portál dopravy a jeho výhody pro řidiče - již brzy
Pro pochopení efektu clony před chladičem je fajn si nejprve shrnout v hrubých obrysech, jak funguje chlazení motoru. Samozřejmě zvažujeme nějaký modernější agregát s chlazením vodou, respektive směsí chladicí kapaliny.
Jednoduchý termostat
U spousty současných aut nových, ale i u většiny ojetin, najdeme vcelku jednoduše řešené chlazení motoru. Je rozdělené na dva okruhy, přičemž mezi nimi přepíná termostat. Komponenta za pár korun, která s dosažením určité teploty otevírá průtok kapaliny do radiátoru chladiče. Do té doby, aby se motor co nejrychleji ohřál, žene kapalinu čerpadlo jen přes motor a radiátor topení. Cíl je jasný – teplotní komfort pro agregát i posádku, které často pomůže ještě pomocný topný element (pokud ho auto má).
Motor se pomalu ohřívá a teplota chladiva stoupá. Jakmile je dosaženo zhruba 80 až 90 °C, otevře termostat a kapalina tak začíná proudit přes radiátor chladiče, kde je ochlazována proudícím vzduchem, a to opět buď nuceně (ventilátorem, který při určité teplotě sepne), nebo jízdou. Chladič je dimenzovaný tak, aby zvládl v podstatě jakoukoliv zátěž motoru, se kterou se lze v běžném provozu setkat. Mimochodem, ukazatel teploty chladicí kapaliny je naschvál stavěný tak, aby signalizoval spíše jen extrémy. Dokud je teplota víceméně v normálu, tedy 80 až 95 °C, ručička se nepohybuje a zůstává uprostřed.
Komplikované moderní chlazení
Se stoupajícím tlakem na snižování emisí začali výrobci dumat nad tím, jak chlazení ještě více zefektivnit. Dostali jsme se do fáze, kdy v sobě často čerpadlo integruje ještě pokročilé řízení ventilem, další ventily regulují průtok do a z motoru, k tomu se přidává i oddělené chlazení bloku motoru a hlavy válců. Navrch třeba i úplně obyčejná Škoda Fabia má klapky, které zajišťují optimalizaci průtoku vzduchu přes chladič z hlediska aerodynamiky. Řídící jednotka chlazení reguluje na základě vícero hodnot, už to není „hloupý“ termostat, chladicí okruh typicky přepíná mezi několika nastaveními a celkově je to velmi komplikovaný systém. Naštěstí to nebývá na úkor jeho spolehlivosti.
Kde je clona problém
Uznáváme, že u staršího řízení okruhu termostatem může mít clona před chladičem určitý smysl, ovšem jen za dost specifických podmínek. Například v tuhých mrazech a u aut, která jezdí jen na krátkých trasách, skutečně (podle zkušeností lidí, kteří s clonou jezdí) proběhne ohřev motoru rychleji. Částečně lze hledat příčinu i v omezení proudění vzduchu kolem samotného motoru. Ale řešit montáž (a následnou demontáž) něčeho, co má velmi malý přínos kvůli pár dnům v roce, kdy teplota padne hluboko pod nulu… To je na zvážení každého. Plastová clona na chladiči Octavie je mimochodem naprostá příšernost i z hlediska estetického. Původ mají clony mimochodem v historii, kdy byl problém zahřát vozidlo v zimním období. Taková Škoda 120 měla tendence začít trochu topit až po 15 kilometrech jízdy a kus kartonu před chladičem uměl opravdu zásadně pomoci.
Kde bychom se cloně vyhnuli, jsou novější auta s pokročilejšími systémy chlazení motoru. Bývají sestavené a odladěné tak, aby docházelo skutečně k co nejrychlejšímu ohřátí motoru, a to zejména kvůli emisím. Sáhnout do něčeho tak komplikovaného a přidat prvek, se kterým automobilka při vývoji nepočítala, bude patrně spíš kontraproduktivní, takže vás od toho spíš budeme odrazovat.
Zdroj médií: Depositphotos.