PRÁCE 🧰

Clona před chladičem smysl spíš nedává

22. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady

V Česku máme takovou jednu specialitu – autokutilství. Snažíme se co nejvíc vylepšit již funkční produkt, aby byl podle nás ještě dokonalejší. Dokladem této snahy je množství clon před chladiči, které si někteří motoristé osazují na svá vozidla. Má to smysl?

Clona na chladiči – má to smysl?

Pro pochopení efektu clony před chladičem je fajn si nejprve shrnout v hrubých obrysech, jak funguje chlazení motoru. Samozřejmě zvažujeme nějaký modernější agregát s chlazením vodou, respektive směsí chladicí kapaliny.

Jednoduchý termostat

U spousty současných aut nových, ale i u většiny ojetin, najdeme vcelku jednoduše řešené chlazení motoru. Je rozdělené na dva okruhy, přičemž mezi nimi přepíná termostat. Komponenta za pár korun, která s dosažením určité teploty otevírá průtok kapaliny do radiátoru chladiče. Do té doby, aby se motor co nejrychleji ohřál, žene kapalinu čerpadlo jen přes motor a radiátor topení. Cíl je jasný – teplotní komfort pro agregát i posádku, které často pomůže ještě pomocný topný element (pokud ho auto má).

Motor se pomalu ohřívá a teplota chladiva stoupá. Jakmile je dosaženo zhruba 80 až 90 °C, otevře termostat a kapalina tak začíná proudit přes radiátor chladiče, kde je ochlazována proudícím vzduchem, a to opět buď nuceně (ventilátorem, který při určité teplotě sepne), nebo jízdou. Chladič je dimenzovaný tak, aby zvládl v podstatě jakoukoliv zátěž motoru, se kterou se lze v běžném provozu setkat. Mimochodem, ukazatel teploty chladicí kapaliny je naschvál stavěný tak, aby signalizoval spíše jen extrémy. Dokud je teplota víceméně v normálu, tedy 80 až 95 °C, ručička se nepohybuje a zůstává uprostřed.

Komplikované moderní chlazení

Se stoupajícím tlakem na snižování emisí začali výrobci dumat nad tím, jak chlazení ještě více zefektivnit. Dostali jsme se do fáze, kdy v sobě často čerpadlo integruje ještě pokročilé řízení ventilem, další ventily regulují průtok do a z motoru, k tomu se přidává i oddělené chlazení bloku motoru a hlavy válců. Navrch třeba i úplně obyčejná Škoda Fabiaklapky, které zajišťují optimalizaci průtoku vzduchu přes chladič z hlediska aerodynamiky. Řídící jednotka chlazení reguluje na základě vícero hodnot, už to není „hloupý“ termostat, chladicí okruh typicky přepíná mezi několika nastaveními a celkově je to velmi komplikovaný systém. Naštěstí to nebývá na úkor jeho spolehlivosti.

Kde je clona problém

Uznáváme, že u staršího řízení okruhu termostatem může mít clona před chladičem určitý smysl, ovšem jen za dost specifických podmínek. Například v tuhých mrazech a u aut, která jezdí jen na krátkých trasách, skutečně (podle zkušeností lidí, kteří s clonou jezdí) proběhne ohřev motoru rychleji. Částečně lze hledat příčinu i v omezení proudění vzduchu kolem samotného motoru. Ale řešit montáž (a následnou demontáž) něčeho, co má velmi malý přínos kvůli pár dnům v roce, kdy teplota padne hluboko pod nulu… To je na zvážení každého. Plastová clona na chladiči Octavie je mimochodem naprostá příšernost i z hlediska estetického. Původ mají clony mimochodem v historii, kdy byl problém zahřát vozidlo v zimním období. Taková Škoda 120 měla tendence začít trochu topit až po 15 kilometrech jízdy a kus kartonu před chladičem uměl opravdu zásadně pomoci.

Kde bychom se cloně vyhnuli, jsou novější auta s pokročilejšími systémy chlazení motoru. Bývají sestavené a odladěné tak, aby docházelo skutečně k co nejrychlejšímu ohřátí motoru, a to zejména kvůli emisím. Sáhnout do něčeho tak komplikovaného a přidat prvek, se kterým automobilka při vývoji nepočítala, bude patrně spíš kontraproduktivní, takže vás od toho spíš budeme odrazovat.

Zdroj info: uti.edu, cars.com, haynes manuals.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jiří Novotný, 26. 1. 2024 9:29
Pane Mokříši souhlasím s panem Svobodou-samozřejmě pokud je kolem nuly tak je asi zbytečný se o tom bavit, avšak pokud teplota klesne pod -5 a níže tak každopádně clona (neboli též tzv. dečka) umožní nejen motoru ale i jiným agregátům se lépe a rychleji prohřát (konkrétně třeba převodovky- jak jdou zpočátku ztuha a týká se to nejen manuálů ale i automatů) a tuplovaně toto platí při jízdách na krátké vzdálenosti. Nápor studeného větru při jízdě výrazně ochlazuje kompletně celou soustavu, pokud však dám dečku ničemu neuškodím a zároveň umožním vše rychleji prohřát čímž snížím nejen emise ale zároveň i prodloužím životnost motoru. Jakékoliv klapky, řídící a regulační ventily a jiná podobné technické úpravy slouží k jedinému a to aby motor pracoval ve své komfortní teplotě-tedy cca 80-90 stupňů Celsia a touto dečkou v přední části pouze těmto technickým úpravám pomáhám nejen motor, ale i vše ostatní dostat do tohoto komfortního režimu. Pravdu můžete mít z hlediska estetiky-avšak dečka tam opravdu není nastálo a těch pár výrazněji mrazivý dnů ustoupí estetika do pozadí před výhodami výše jmenovanými.
Filip Svoboda, 26. 1. 2024 0:59
Tak ses vykecal viď a teď si můžeme říct, že se clona před motor dává kvůli tomu, že se brání zamrzání paliva u některých typů, kde je nevhodně umístěné vedení, nebo filtr a také existují auta, kde, když se zapne topení, tak mají tak vysokou efektivitu, že mají problém se ohřát přes 70 stupňů. Ale jinak piš klidně dál, ale spíš o něčem, čemu rozumíš, jestli něco takového je.

Podobné články