Jak použít hustoměr chladicí kapaliny a změřit bod tuhnutí?

28. 3. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Chladicí kapalina má sice za úkol odvádět teplo motoru a odevzdávat ho skrze radiátor chladiče do prostoru, ale v zimě se může stát, že velice jednoduše zmrzne. Tomu zabrání nemrznoucí směs. Jak ale zjistit, jestli je tomu skutečně tak a v chladicím okruhu nekoluje jen trochu obarvená destilka?

Jak použít hustoměr chladicí kapaliny

Jak to taky může dopadnout

Jako první se samozřejmě nabízí tzv. zkouška praxí. Prostě to nebudete řešit a zima ukáže, jak moc nemrznoucí směs skutečně je. Tato metoda má ale svá úskalí. Po pár kilometrech se totiž začne motor velice rychle přehřívat, protože kapalina necirkuluje, tedy nechladí, a vůz je nutné odstavit. Další drobnou nevýhodou je, že s velkou pravděpodobností vyskočí tzv. mrazové zátky. Ty totiž zabraňují tomu, aby zmrzlá kapalina roztrhla blok motoru. Voda totiž, když ji zmrazíme, zvětší svůj objem. A jelikož je prakticky nestlačitelná, tak to odskáče blok motoru, který je prakticky roztrhán zevnitř. Voda si zkrátka cestu ven vždycky najde, ať jí stojí v cestě cokoliv. Mrazové zátky nejsou nijak drahé, ale obvykle je potřeba servisní zásah. I přesto, že je implementován tento pojistný mechanismus, může i tak dojít k roztržení nebo třeba poškození vodní pumpy a podobně.

Jednoduchý hustoměr

Daleko lepší taktikou je změřit si před zimou hustotu chladicí kapaliny, která nám prozradí, jak na tom s tou svojí nemrznoucí schopností je. K tomu poslouží třeba velice jednoduché zařízení nazývané hustoměr chladicí kapaliny. Je to trubička s balonkem, který se stlačí a následně se trubička ponoří do chladicí kapaliny. Pak se balonek pustí, a protože je z gumy, tak svým opětovným rozpínáním vytvoří v trubičce podtlak, čímž je kapalina nasáta dovnitř.

Chladicí kapaliny v nabídkách e-shopů

Archimédův zákon

Uvidíte, že těleso v trubičce, na kterém je stupnice, je nadnášeno, ale částečně je v kapalině ponořené. Krásná ukázka jednoduché hydrostatiky, konkrétně Archimedova zákona, který říká, že:

"Těleso ponořené do tekutiny, je nadlehčováno silou rovnající se tíze tekutiny stejného objemu, jako je ponořená část tělesa."

Z výše uvedeného tedy plyne, že chladicí kapalina nadlehčuje tělísko se stupnicí, na které následně můžeme odečíst teplotu, která odpovídá pro nás nejdůležitější proměnné - hustotě. Do kapaliny nenoříme nějaké homogenní těleso, ale vlastně dutinu, ve které je dole závaží a jinak je vyplněna převážně vzduchem. A v závislosti na hustotě oné chladicí kapaliny se více či méně vynoří část se stupnicí.

Jaká hustota je ideální?

Jakmile máme změřenou hustotu, a tedy i bod tuhnutí chladicí kapaliny, můžeme s tím nějak operovat. Obvykle se uvádí jak ideální mít v chladicím okruhu kapalinu, která nezmrzne do -30 °C. To je tak nějak plus mínus záruka toho, že v podmínkách střední Evropy bude moci vůz fungovat bez obav po celý rok. Pokud hustoměr doma nemáte (stojí asi 90 korun), takřka určitě jím bude vybaven nejbližší autoservis.

Zdroj médií: Redakce
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?