Dolévání chladicí kapaliny

22. 10. 2021 2 min. čtení Tipy a rady Vše o chladicí kapalině Problémy (chladicí kapalina) Rádce motoristy

Chlazení motoru je pro jeho funkci důležité. Pokud nefunguje jak má, může být jednou z příčin i nedostatek chladicí kapaliny.

Dolévání chladicí kapaliny

Pravidelná kontrola

Obecně by se měla úroveň chladicí kapaliny kontrolovat v nějakém pravidelném intervalu, stačí jednou měsíčně. Drtivá většina aut je vybavena čidlem, které v případě nedostatku kapaliny na tuto skutečnost řidiče upozorní. Pravidelnou kontrolou se ale dá s úspěchem předejít problémům někde na cestách. Pozor ale, v nádobce nemusí obsahu pouze ubývat, může naopak přibývat. Jednak je to dáno tepelnou roztažností - za mrazů bude kapaliny o něco více a v tom horším případě může docházet k pronikání oleje do chladicího okruhu, což je závada, kterou je nutné řešit. Malé úbytky mohou také nastat vlivem postupného odpařování vody z chladicí směsi.

Dejte tam tu správnou

V případě, že je nutné chladicí kapalinu dolít, je dobré dodržet typ, tedy barvu. Obojí by mělo být dohledatelné v manuálu k autu, případně to bude vyražené/vytištěné přímo na víčku nádobky nebo nádobce samotné. Pokud byste nádobku nemohli najít, je průsvitná, většinou bílé barvy a její tvar je kruhový, někdo by řekl baňatý, což je z důvodu lepší odolnosti proti tlaku. Uvnitř je barevná kapalina, jejíž hladina je dobře vidět a měla by být mezi dvěma ryskami. Nádoba by tedy měla být zhruba z poloviny plná.

Snese i vodu z kohoutku

Zjistíte-li, že je nutné chladicí kapalinu dolít, je dobré s tím příliš nespěchat a nepocintat vše kolem. Pozor, nádobku otevírejte jen v případě, že je motor studený, potřebujete-li dolít na cestách, dejte tomu alespoň deset minut na vychladnutí. Horká kapalina může trochu vystříknout ven a opařit vás, což rozhodně nechcete. Dolít na požadovanou hladinu lze chladicí kapalinou, ale i běžnou vodou z kohoutku. Moderní chladicí kapaliny s tím nemají problém a jsou v nich obsažené složky, které velmi efektivně brání usazování minerálů.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články