Teplota chladicí kapaliny

2. 11. 2021 3 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Vše o chladicí kapalině Rádce motoristy

Stav teploty chladící kapaliny v autě znázorňuje ukazatel na přístrojovém štítu. Když se nečekaně vychýlí, může to znamenat problém. Obzvlášť, když se k tomu rozsvítí i příslušná kontrolka.

Teplota chladicí kapaliny

Zatímco u starších ojetin stačilo, aby v létě bylo o něco více stupňů, než je normálně, byl problém s přehříváním motoru na světě. U nových aut venkovní teplota za nic nemůže. Pokud se u auta objeví přehřívání, ve většině případů za něj může porucha na chladícím systému.

Nicméně ideální provozní teplota chladící kapaliny je mezi 80 a 95 °C. 

Auto se přehřívá, co teď?

V první řadě je nutné zachovat klid a nezmatkovat, protože nesprávnou reakcí byste si mohli oddělat nenávratně motor, což je, jak víte, cesta do pekel. To se stane zejména v případech, kdy informaci o přehřívání budete ignorovat a zvesela si to pojedete dál. Nejjednodušší cestou, jak přehřívání vyřešit, je zařadit neutrál a začít topit. Foukání z výdechů nastavte na maximum. Mezi tím si najděte místo na zastavení (i když to nebude úplně vždy zrovna ideální, tak dbejte na bezpečnost) a samozřejmě pusťte výstražná světla, ať ostatním řidičům dáte vědět, že se něco děje.

Ale pozor, jakmile zastavíte, nesmíte vypnout motor! Při vypnutí totiž hrozí, že se systém začne ještě více zahřívat, neboť přestane fungovat čerpadlo chlazení. Logicky, když něco neběží, nemá se jak okruh ochlazovat, v tomto případě přirozené chlazení moc nepomůže, situaci je potřeba řešit urychleně. Chce to tedy pár desítek minut mimo nastartované auto a problém by se měl vyřešit, jakmile totiž teplota klesne na standardní hodnotu, můžete pokračovat v cestě. Nicméně pro klid duše byste se měli objednat do autoservisu a to především v situacích, které se takto opakují.

Příčiny zahřívání motoru

Ty hledejte v případech, kdy se motor přehřívá a ani po předchozích radách nepřichází žádná změna. A asi vás nepotěší, že těch příčin může být opravdu mnoho. V každém případě je svépomocí neopravíte a bude nutná opět návštěva autoservisu.

  • zanesený chladič
  • závada na chladícím systému (zavzdušnění)
  • netěsnící víčko nebo hadice v nádrži chladící kapaliny
  • nefunkční ventilátor nebo vodní pumpa
  • problém s termostatem
  • nízká hladina oleje
  • nízká hladina chladící kapaliny

Pozor, pálí!

Jestliže jste úspěšně zažehnali problém s přehříváním a chcete se podívat do prostoru motoru, jak na tom je chladící kapalina, pak si dejte chvíli času. Raději vyčkejte, až se celá oblast ochladí a teprve pak otevřete haubnu. Vzhledem k tomu, že byl agregát v zápřahu, hrozí po otevření víčka nepříjemné popálení, protože je nádoba pod tlakem a ještě k tomu horká. Dejte tomu tedy pár minut a teprve pak se pusťte do výkonu. Pokud zjistíte nízkou hladinu, měli byste tekutinu dolít. Nikdy však do nádoby nelijte obyčejnou vodu. Jedině tu destilovanou - pro každý případ byste ji měli vozit v kufru auta.

Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články