Co se stane, když uniká chladicí kapalina?

3. 4. 2021 5 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Problémy (chladicí kapalina)

Chladicí kapalina je společně s olejem důležitá pro správné chlazení motoru a jeho provoz za co nejoptimálnějších teplotních podmínek. Jakmile se ale začne chladicí kapalina ztrácet, je třeba začít pátrat po příčině.

Co se stane, když uniká chladicí kapalina?

To, že ubude v okruhu chladivo, byste měli poznat na nádobce kapaliny, ve které jednoduše bude velmi zvolna klesat hladina. V tom horším případě se o tom dozvíte za jízdy prostřednictvím kontrolky. Tak jako tak si to vyžaduje řešení.

Prasklá hadice

Nejhorší je, když chladivo ztratí motor náhle, třeba že fatálně praskne hadice a během několika sekund je okruh prázdný. Nestává se to moc často, ale dojít k tomu může. V takovém případě je ideální postup co nejdříve zastavit a vůz odtáhnout do servisu.

Přípravky pro řešení úniku kapaliny z chladiče a chladicího okruhu

Daleko častější případ je, že se kapalina vytrácí postupně. Zde je řešení obvykle o něco složitější, ale výhodou je, že problém se dá většinou vcelku snadno diagnostikovat. V případě, že zaznamenáte úbytek kapaliny, ze všeho nejdříve se podívejte pod auto, jestli tam není loužička. Za tou by mohl stát netěsný spoj, stará a prasklá hadice, eventuálně prasklý chladič. Možností je spousta, v každém případě by to chtělo okruh opravit a vyzkoušet jeho těsnost.

Špatné těsnění pod hlavou

Jestli se zdá chladicí okruh být v pořádku, může se dostávat chladivo do motoru a míchat se s olejem, což je ta horší možnost (zejména pro motor). Proto zkontrolujte hladinu maziva, jestli ho náhodou nepřibývá. Podívejte se zespoda na víčko, které kryje otvor pro dolévání oleje, pokud je zespoda pokryté emulzí kakaové barvy, tak jezdíte buď hodně krátké trasy (voda na víčku zkondenzuje vlhkost a nestihne se odpařit), nebo se skutečně voda dostává do oleje. Kapalinu do okruhu doplňte, nastartujte a dívejte se, jestli se v ní netvoří bublinky, které signalizují, že se někudy do okruhu dostává vzduch, pravděpodobně skrze to prasklé těsnění.

Špatně je i mastný film na hladině chladicí kapaliny, které rovněž signalizuje, že těsnění pod hlavou neplní svoji úlohu a mísí se voda s mazivem motoru. Neklamným signálem je i světlý kouř z výfuku -  to znamená, že motor "spaluje" krom paliva i vodu a mění ji na páru, která následně výfukem odchází. Problém vody v oleji určitě řešte, není to něco, co by agregátu prospívalo a v servisu bude pravděpodobně nutné krom výměny těsnění i srovnat hlavu, která musí být zcela rovná.

Netěsnící víčko

Banalita, ale zmínit ji musíme - za únikem může stát i nedotažené nebo prasklé víčko nádobky na chladicí kapalinu. Při zahřátí se v okruhu vytvoří určitý tlak, a jestliže víčko dokonale okruh neuzavírá, může se kapalina dostávat z nádržky ven, kde se vlivem tepla odpaří. Proto je důležité prověřit i tuto možnost.

Zdroj médií: Depositphotos.com
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?