Spoustě řidičů se to už v mrazech přihodilo – rozjeli se, ale po chvíli se jim motor přehřál. Proč? Protože voda je zmrzlá a v chladicím systému necirkuluje.
Zamrzlá chladicí směs – co dělat?
![Zamrzlá chladicí směs](/data/blog-article/illustration/orig/zamrzla-chladici-smes.jpg)
Články na téma chladicí kapalina:
- Únik chladicí kapaliny: Co dělat?
- Míchání chladicí kapaliny (s destilkou)
- Jakou chladicí kapalinu
- Teplota chladicí kapaliny
- Zamrzlá voda v chladiči - co dělat, když se to stane?
- Co dělat, když dojde chladicí kapalina
- Jakou chladicí kapalinu vybrat
- Zamrzlá chladicí kapalina – co dělat? - právě čtete
- Jaké vlastnosti musí mít chladicí kapalina a proč tam nelít vodu?
Předcházet se tomu dá jednoduše
Zamrzlá chladicí kapalina není nic příjemného, přitom se tomu dá docela dobře předcházet. Hustoměr, kterým se dá bod tuhnutí chladiva změřit, stojí asi stovku. Každopádně když už na zamrznutí dojde, projeví se paradoxně tím, že motor se bude přehřívat. Jak už bylo naznačeno v perexu, způsobuje to fakt, že voda v systému neobíhá a nedostane se do chladiče, kde by se mohla její teplota snížit.
Může i prasknout blok
Důležité je vědět, že když dojde k zamrznutí vody, je už pozdě na nějaký fridex. Stejně však obvykle zjistíte problém až několik kilometrů po vyjetí, kdy teplota velmi rychle vzroste. Nejdůležitější je zajet bezpečně ke krajnici nebo na příhodné místo a vypnout motor. Největšímu riziko vystavují vůz ti, kteří zapomenou na nemrznoucí kapalinu a třeba omylem nechají v systému jen destilku. Ta totiž zmrzne skutečně totálně a navíc voda v pevném skupenství má větší objem než ve skupenství tekutém.
Co to znamená? V nejhorším případě může prasknout blok motoru, častěji to ale odskáče chladič nebo hadice. Navíc výroby často osazují motory mrazovými zátkami, které v případě zvýšeného tlaku způsobeného rozpínáním vody/ledu vyskočí a tím dovedou zabránit prasknutí bloku.
Pomůže jedině teplo
Když zjistíte, že voda v chladicí soustavě zmrzla, máte několik možností. Tak jako tak nepokračujte v jízdě, napřed je potřeba ohřát chladivo, aby rozmrzlo. Buď můžete auto odtáhnout třeba do vytápěné garáže, nebo počkat na lepší počasí. Nabízí se také možnost pomoci tomu třeba fénem nebo fukarem. Zde musíme jednoznačně varovat před poléváním motoru horkou vodou. Fungovat to může, ale velmi tím riskujete, že blok praskne vlivem velkého rozdílu teplot (na jedné straně je kov smršťován, na druhé se roztahuje).
Po rozmrznutí zkontrolujte, jestli někudy chladicí směs neuniká, jak už jsme napsali výše, může být poškozený chladič nebo vedení hadic. Nepozorujete-li únik, zkuste nastartovat, každopádně hlídejte dále teplotu a především hladinu chladicí kapaliny. Jakmile začne ubývat, někde došlo k problému a dostává se buď ven, nebo eventuálně do válce.
Zdroj médií: Depositphotos.