PRÁCE 🧰

Jakou chladicí kapalinu koupit?

10. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Vše o chladicí kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Jako každé kapaliny i té chladicí je několik druhů, přičemž doporučujeme je nemíchat, ačkoliv to některé umožňují a je možné nalít do chladiče třeba G12+ a G12++ zároveň.

Jakou chladicí kapalinu koupit?

O chladicí kapalině obecně

Může se zdát, že chladicí kapalina je jenom něco, co prostě a jednoduše koluje v chladicí soustavě a odvádí teplo od motoru. Ano i ne. Není to žádná zázračná chemie, na druhou stranu je pravda, že zejména modernější motory, tvořené z velké části z hliníku, jsou malinko citlivější než starší agregáty. Do toho jsou tu plastové komponenty, pryžová těsnění a další různé materiály, které jsou stavěné na to, aby fungovaly v určitém chemickém prostředí. Při vývoji se počítá s různými vlivy, které kompenzuje právě chladicí kapalina, respektive aditiva v ní obsažená. Proto není dobré lít do chladiče cokoliv, co člověku přijde pod ruku a při výběru konkrétní chladicí kapaliny se neřiďte primárně cenou.

Neřiďte se barvou chladicí kapaliny

Při výběru se neřiďte barvou. Ano, kapaliny mají různé barvy, což jim dodávají výrobci pro jejich lepší rozlišitelnost, ale barva není tím, čím by bylo dobré se orientovat. Důležitější je specifikace, kterou najdete buď na nádobce chladicí kapaliny pod víkem motoru, nebo v příručce k vozidlu. Nikdy se od předepsaného typu neodchylujte, jen ve výjimečných situacích lze krátkodobě využít chladivo jiné s tím, že je poté třeba ho vyměnit za to, které tam patří, ideálně s proplachem samozřejmě.

Typy používaných kapalin jsou: G10, G11, G12, G12+, G12++ a G13.

  • G10 – žlutá barva pro starší motory, na nichž nebyl použit hliník.
  • G11 – kapalina pro novější agregáty, které mají hlavy ze slitiny hliníku, obvykle modro-zelená barva. Používá se zhruba od roku 1996.
  • G12 – chladicí kapalina červené nebo růžové barvy. Základem je ethylenglykol a karboxyláty. Protože je ethylenglykol docela agresivní k neželezným kovům, jsou v kapalině obsažena aditiva fungující jako inhibitory. Zamezují korozi a tu existující zastavují. Výměna této kapaliny je obvykle předepsána v intervalu čtyři nebo pět let.
  • G12+ – byla poprvé použita v roce 2008 a je více aditivovaná než G12, od které se liší i barvou, v tomto případě je to fialová. Aditivace se ještě více orientuje na prevenci vzniku koroze.
  • G12++ – je kapalina velmi podobná G12+, ale s přidanými silikáty
  • G13 – vznikla v roce 2012, a to z ekologických důvodů. Není tak toxická, jako kapaliny jí předcházející, ačkoliv se od kapalin G12 a G12+ příliš neliší, bohužel bývá většinou dražší.
  • Kapaliny G12+, G12++ a G13 lze mezi sebou bez následků míchat. Mísením s ostatními kapalinami bude docházet ke zhoršení protikorozních a dalších vlastností.

Kde koupit chladicí kapalinu

Základní varování – vybodněte se na čerpací stanice, tam jsou kapaliny extrémně předražené. Dá se objednat přes internet, případně ji zakoupíte v autodílech. Spolehlivým zdrojem kvalitní chladicí kapaliny jsou také autorizované servisy, nicméně pokud chcete skutečně kapalinu originální, uděláte lépe, když ji koupíte přes internet. Nebude zdaleka tak drahá, jako v "autorizáku".

Zdroj info: valvoline, halfords, eurocars.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články