🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Jaké vlastnosti musí mít chladicí kapalina a proč tam nelít vodu?

21. 5. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Vše o chladicí kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Chladicí kapalina má za úkol chladit. To není překvapivé, ale ona musí tuto funkci splňovat jak v extrémních mrazech, tak i pekelně vysokých teplotách. Proto musí mít chladicí kapalina hodně různých vlastností.

Jaké vlastnosti musí mít chladicí kapalina a proč tam nelít vodu?

Autor tohoto článku se rozhodl napsat o chladicí kapalině z důvodu velmi osobního. Po mnoha desítkách let za volantem mu poprvé v životě odešla z auta chladicí kapalina. Žádný velký zázrak personifikace chladicí kapaliny se nestal. Prostě po letech umřelo těsnění na čerpadle a najednou byla nádržka prázdná.

Není to žádný zázrak

Jako chladivo se dlouhá léta používala obyčejná voda. Jenže ta má hned několik nevýhod. Především způsobuje oxidaci kovových částí (lidově řečeno reznutí), což není až tak chtěné. Navíc to rozmezí teplot, ve kterém se může voda pohybovat není až tak skvělé. Zatímco třeba v Africe se přímo doporučuje používat vodu v chladiči, protože rychleji chladne (a samozřejmě je ji lehčí sehnat), tady u nás je to už v zimě horší. Navíc dělá úsady, takže v chladiči s těsným žebrováním může dojít k zanesení. Takže je tu samozřejmě destilovaná voda. Ta také není ideální. My ty minerály potřebujeme. Je to součást, která má vlastnosti, jenž chceme. Třeba právě přenos tepla.

Jaké vlastnosti musí mít chladicí kapalina a proč tam nelít vodu?

Hlavně ale má voda příliš vysoký práh tuhnutí. Prostě nevydrží mrazy. V Africe je jim to jedno. U nás už je to problém. Vždyť každé dítě se učí, že voda mění skupenství kolem 0 °C. Samozřejmě, že to tak úplně není, záleží na mnoha dalších okolnostech, ale tak hrubě bychom to mohli brát.

Speciální chladicí kapalina

A tak vznikly speciální chladicí kapaliny. Ty mají hned několik zásadních výhod. 

  1. Jejich bod tuhnutí je třeba až v -30 °C
  2. Nemají korozivějící látky
  3. Nezanášejí palivový systém
  4. Vaří při vyšších teplotách

Základem takových chladicích kapalin je etylenglykol nebo propylenglykol. Jde o esenciální komponenty, které zajistí, že chladicí roztok zůstává v tekutém stavu přes rozsáhlé spektrum teplot. K nim se přidávají různé přísady a inhibitory, které zvyšují jeho účinnost. Do finálního složení chladicího roztoku jsou pak přimíchána barviva, jež mu propůjčují výraznou a jasnou barvu. Tyto barvy, které mohou být zelené, žluté, růžové, oranžové nebo červené, usnadňují identifikaci jednotlivých přísad v nemrznoucím roztoku. Někdy jsou tyto látky namíchány v koncentrátu a je třeba je ředit s destilovanou vodou. To se dozvíte na nádobce chladicí kapaliny.

Jaké druhy chladicí kapaliny?

Pojďme se podívat, jaké druhy chladicích kapalin u nás najdete. G10 je žlutá chladicí kapalina vhodná pro starší motory, které nebyly vybaveny hliníkem. G11, která se vyznačuje modro-zelenou barvou, je naopak určena pro novější motory s hlavami z hliníkové slitiny a používá se od roku 1996.

Asi nejpoužívanější je G12. Ta má červenou nebo růžovou barvu a je založena na ethylenglykolu a karboxylátech. Ethylenglykol může být agresivní k neželezným kovům, proto obsahuje aditiva fungující jako inhibitory koroze, které také pomáhají zastavit již existující korozi. Obvykle se mění každé čtyři nebo pět let. G12+ přišla na scénu v roce 2008, je více aditivovaná než G12 a má fialovou barvu s ještě silnějším zaměřením na prevenci koroze. G12++ je velmi podobná G12+, ale s přidanými silikáty.

A pak tu máme G13. Ta byla uvedena v roce 2012 z ekologických důvodů, není tak toxická jako předchozí kapaliny, ale obvykle stojí víc. Kapaliny G12+, G12++ a G13 se mohou mezi sebou míchat bez následků, ale míchání s jinými kapalinami může zhoršit jejich protikorozní a další vlastnosti.

Jak dlouho vydrží chladicí kapalina?

Informace o správné chladicí kapalině poskytuje výrobce automobilu v servisní knížce. Stejně tak zde upozorňuje na její výměnu každé tři roky či pět let. Tak to většinou píšou. Ve výsledku je to ale silně zanedbáváno. Chladicí kapalina totiž chladí pořád, jen degradují její složky, které zabraňují korozi a může tak dojít k nepříjemným následkům.

Samozřejmě, že největším problémem je, když kapalina unikne samovolně. Většinou to je fofr. Žádné kapání. Tlak v chladicím okruhu je totiž vysoký a jakákoli netěsnost se tak zvětšuje rychlostí blesku. Takže pokud se vám v autě objeví kontrolka chlazení, neriskujte. Zastavte a nejezděte dál. Můžete koupit na nejbližší pumpě potřebné množství destilky nebo chladicí kapaliny a dojet do nejbližšího servisu, kde závadu opraví. Tam by ovšem měli celý systém vypustit, propláchnout a napustit opět vhodnou chladicí kapalinou.

Zdroj info: Jan Hromádko – Spalovací motory (2011), ISBN: 978-80-247-3475-0, Valvoline.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články