Brzdová kapalina je patrně nejdůležitější kapalinou v autě. Bez paliva se nerozjedete, bez vody v chladiči přehřejete motor, ale bez brzdové kapaliny jen velmi těžko zastavíte.
Druhy brzdových kapalin

Články na téma brzdová kapalina:
Brzdová kapalina – co od ní potřebujeme?
Na brzdovku jsou kladeny poměrně vysoké nároky. Předně musí být nestlačitelná, aby přenos síly mezi pedálem, posilovačem a brzdovým pístkem proběhl bez zpoždění a kolísání. Dále je fajn, když funguje v širokém rozsahu teplot, tedy od těch velmi nízkých, až po teploty vysoké. Tím nemyslíme jenom teplotní podmínky aktuálního počasí, ale je třeba počítat i s tím, že se kapalina ohřeje při své práci, a to dost výrazně. Potřebujeme také, aby byla kompatibilní s materiály používanými v autoprůmyslu to všechno samozřejmě chceme ideálně za co nejnižší cenu. Brzdová kapalina tedy musí vyhovět celému spektru různých nároků.
Pracuj v oboru auto-moto
Základní rozdělení brzdových kapalin je dle DOT (Department of Transport), což je americká norma, která je používaná po celém světě. Norma se používá z toho důvodu, aby výměna nebo dolití brzdové kapaliny byla co nejjednodušší proces. U motorových olejů má každá automobilka několik svých norem, takže kupující musí často hledat mazivo odpovídající právě tomu, co vyžaduje jejich motor. S brzdovými kapalinami je to daleko jednodušší.
Nejdůležitějším parametrem je samozřejmě bod varu. Ten je uváděn jako „suchý“ a „mokrý“. Oba termíny jsou samozřejmě v uvozovkách, protože tvrdit o kapalině, že je suchá, nebo mokrá, je dost zvláštní. Ve zkratce to znamená, že suchá brzdová kapalina je ve 100% stavu a neobsahuje v sobě žádnou vodu. Bohužel, jednou z negativních vlastností většiny brzdovek je hygroskopičnost, což znamená, že v průběhu času do sebe nějakým způsobem vodu váže. Proto se uvádí i mokrý bod varu, a to pro kapalinu s 3,7% obsahem vody.
Brzdové kapaliny – druhy
- Brzdová kapalina DOT 3 – dříve používaná, dnes už ne. Její suchý bod varu je 205 °C a více, mokrý bod varu 140 °C.
- Brzdová kapalina DOT 4 – suchý bod varu minimálně 230 °C, mokrý bod varu je 155 °C. DOT 4 nahrazuje DOT 3, tyto kapaliny jsou vzájemně kompatibilní, takže u staršího auta lze bez obav provést výměnu, dokonce bez proplachu (smíchání ničemu nevadí). Obě jsou totiž na bázi glykolu, liší se akorát aditivy.
- Brzdová kapalina DOT 5 – trochu speciální kapalina, která vybočuje z těch ostatních – glykolových. DOT 5 totiž jako bázi používá silikon, takže vodu neabsorbuje, ale naopak odpuzuje. Je tomu tak z více důvodů, tím hlavním je fakt, že brzdové systémy s DOT 5 jsou stavěné na fungování bez výměn brzdové kapaliny, tedy jako uzavřené. Používají se v těžké technice a v podmínkách, kde je jakýkoliv servis dost náročný, takže si je oblíbila armáda. DOT 5 není kompatibilní s ABS systémy. Suchý bod varu je 260 °C.
- Brzdová kapalina DOT 5.1 – nejmodernější brzdová kapalina určená pro náročné podmínky, například okruhové závodění. Nechá si líbit opravdu hodně, suchý bod varu je 260 °C, mokrý bod varu 180 °C. Základem je opět glykol, takže je možné ji použít namísto DOT 3 nebo DOT 4. Otázkou je, jestli to má třeba ve fabii nebo starém BMW smysl.
Měňte brzdovku včas
Je víceméně jedno, jestli budete mít v brzdovém systému DOT 4 nebo DOT 5.1, u starších aut eventuálně DOT 3. Kapaliny se lze vzájemně míchat, s výjimkou trochu matoucím způsobem pojmenované DOT 5. Důležité je, alespoň jednou za rok, dva zkontrolovat stav brzdové kapaliny a změřit, jestli neobsahuje vody víc než je zdrávo, pak totiž klesá její bod varu a tím v kritických chvílích i účinnost. Většina automobilek předepisuje výměnu brzdové kapaliny v intervalu 2–5 let, čehož je rovněž dobré se držet.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (1)
DOT4 LV by měla snášet až 1000 cyklů/min a např Ford ji standardně používá cca 20 roků.
S DOT4 je plně kontaktibilní.