Druhy brzdových kapalin

24. 8. 2021 4 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat brzdovou kapalinu Vše o brzdové kapalině

Brzdové kapaliny lze rozdělit do několika druhů podle vlastností, které mají. Hlavním rozdílem je základ kapaliny - báze.

Druhy brzdových kapalin

Obecně musejí brzdové kapaliny vždy splňovat několik důležitých bodů:

  • nestlačitelnost, respektive co nejnižší stlačitelnost
  • nízký bod tuhnutí
  • vysoký bod varu
  • nesmí být chemicky agresivní vůči materiálům brzdové soustavy
  • nízká cena

Kapaliny můžeme v základu dělit podle jejich označení DOT, které zároveň určuje jejich vlastnosti. DOT znamená "Department of Transport" a tato americká obdoba našeho Ministerstva dopravy definovala jednotlivé standardy, kterými se řídí výrobci aut po celém světě. Je tak zaručeno, že majiteli například Forda stačí podívat se na víčko nádržky brzdové kapaliny, kde je napsáno, jaká tam má přijít a následně ji může jednoduše koupit a dolít nebo vyměnit. Kdyby měla každá automobilka brzdovku svou, patrně by výměna vyšla na několik tisíc a kdo by si chtěl servis udělat doma, musel by složitě shánět tu správnou brzdovou kapalinu.

Ve specifikacích jednotlivých brzdovek najdeme zásadní údaj - bod varu. Ty se ale u těchto tekutin udávají dva - mokrý a suchý. Je to z toho důvodu, že běžná brzdová kapalina je hygroskopická, tedy jímá vodu, která ji postupně ředí. Jenže voda má relativně nízký bod varu (100 °C), což je problém. V případě, že se kapalina ohřeje nad tuto teplotu, což popravdě není až tak výjimečné, se voda přemění na páru, která je velmi dobře stlačitelná. Řidič to pozná zhoršením brzdného účinku (na pedál je třeba víc šlapat a jakoby se propadne) a jeho zpožděným nástupem. Suchý bod varu je tedy změřen u nové kapaliny, mokrý u kapaliny, která má v sobě 3,7 % vody (spousta aut, jejichž řidiči na výměny kašlou má v kapalině vody i daleko víc).

Brzdová kapalina DOT 3

Dnes už se nepoužívá, protože teplotu varu má nižší, než moderní vysokotlaké systému potřebují. Suchý bod varu je minimálně 205 °C, mokrý pak 140 °C. Je na bázi glykolu.

Brzdová kapalina DOT 4

Obsahuje aditiva pro vyšší teplotní stabilitu a vyšší bod varu. Ten má hodnoty minimálně pro 230 °C suchý a mokrý 155 °C. Používá se už vcelku dlouho, i v případě starších aut, která měla DOT 3, byla tato kapalina nahrazena modernější čtyřkou (jsou vzájemně kompatibilní i bez proplachu brzdového systému). A je na glykolové bázi.

Brzdová kapalina DOT 5

Tato kapalina má bázi silikonovou, což s sebou nese jednu obří výhodu - není hygroskopická, naopak je hydrofobní. Není ani tak agresivní jako kapalina glykolová, ale má tendence absorbovat vzduch. I proto se používá spíš v průmyslu a armádní technice. Tam jsou brzdové systémy vyráběny jako dobře uzavřený komplet, do kterého se nezasahuje a vyměňuje se celý. Pokud nedojde k porušení celistvosti tlakového okruhu, není nutný žádný servisní zásah a DOT 5 tak vydrží sloužit beze změn vlastností třeba dvacet let.

Což je vlastnost, kterou armáda potřebuje. Na druhou stranu roste její stlačitelnost s tím, jak se zvyšuje její teplota. S tím ale výrobci brzdových systémů využívajících DOT 5 počítají a nechávají tam pro tyto případy dost velkou rezervu. Její suchý bod varu musí být minimálně 260 °C, mokrý alespoň 180 °C.

Brzdová kapalina DOT 5.1

Moderní kapalina pro použití ve velmi náročných podmínkách. Typicky třeba sportovní vozy. Její suchý bod varu je minimálně 260 °C, mokrý musí být aspoň 180 °C. Pravdou ale je, že u okruhových/závodních/sportovních strojů se mění brzdovka častěji a majitelé takových aut a motocyklů na to tolik nezapomínají jako běžní řidiči.

Mohu je míchat?

Mísení kapalin je povoleno pouze u těch, které mají stejnou bázi, takže v praxi ano - u všech běžných automobilů je možné kapaliny smíchávat. Je ale nutné počítat s tím, že vlastnosti budou rovněž zkombinovány. Může tak dojít ke snížení teploty varu (jak suché, tak mokré).

Zdroj informací:
https://www.wagnerbrake.com/parts-matter/automotive-repair-and-maintenance/facts-about-vehicle-brake-fluid.html
https://www.teclub.com/products/coolants

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články