🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Druhy brzdových kapalin

17. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Jak vybrat brzdovou kapalinu Vše o brzdové kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Brzdová kapalina je patrně nejdůležitější kapalinou v autě. Bez paliva se nerozjedete, bez vody v chladiči přehřejete motor, ale bez brzdové kapaliny jen velmi těžko zastavíte.

Brzdová kapalina a její druhy

Brzdová kapalina – co od ní potřebujeme?

Na brzdovku jsou kladeny poměrně vysoké nároky. Předně musí být nestlačitelná, aby přenos síly mezi pedálem, posilovačem a brzdovým pístkem proběhl bez zpoždění a kolísání. Dále je fajn, když funguje v širokém rozsahu teplot, tedy od těch velmi nízkých, až po teploty vysoké. Tím nemyslíme jenom teplotní podmínky aktuálního počasí, ale je třeba počítat i s tím, že se kapalina ohřeje při své práci, a to dost výrazně. Potřebujeme také, aby byla kompatibilní s materiály používanými v autoprůmyslu to všechno samozřejmě chceme ideálně za co nejnižší cenu. Brzdová kapalina tedy musí vyhovět celému spektru různých nároků.

Základní rozdělení brzdových kapalin je dle DOT (Department of Transport), což je americká norma, která je používaná po celém světě. Norma se používá z toho důvodu, aby výměna nebo dolití brzdové kapaliny byla co nejjednodušší proces. U motorových olejů má každá automobilka několik svých norem, takže kupující musí často hledat mazivo odpovídající právě tomu, co vyžaduje jejich motor. S brzdovými kapalinami je to daleko jednodušší.

Nejdůležitějším parametrem je samozřejmě bod varu. Ten je uváděn jako „suchý“ a „mokrý“. Oba termíny jsou samozřejmě v uvozovkách, protože tvrdit o kapalině, že je suchá, nebo mokrá, je dost zvláštní. Ve zkratce to znamená, že suchá brzdová kapalina je ve 100% stavu a neobsahuje v sobě žádnou vodu. Bohužel, jednou z negativních vlastností většiny brzdovek je hygroskopičnost, což znamená, že v průběhu času do sebe nějakým způsobem vodu váže. Proto se uvádí i mokrý bod varu, a to pro kapalinu s 3,7% obsahem vody.

Brzdové kapaliny – druhy

  • Brzdová kapalina DOT 3 – dříve používaná, dnes už ne. Její suchý bod varu je 205 °C a více, mokrý bod varu 140 °C.
  • Brzdová kapalina DOT 4 – suchý bod varu minimálně 230 °C, mokrý bod varu je 155 °C. DOT 4 nahrazuje DOT 3, tyto kapaliny jsou vzájemně kompatibilní, takže u staršího auta lze bez obav provést výměnu, dokonce bez proplachu (smíchání ničemu nevadí). Obě jsou totiž na bázi glykolu, liší se akorát aditivy.
  • Brzdová kapalina DOT 5 – trochu speciální kapalina, která vybočuje z těch ostatních – glykolových. DOT 5 totiž jako bázi používá silikon, takže vodu neabsorbuje, ale naopak odpuzuje. Je tomu tak z více důvodů, tím hlavním je fakt, že brzdové systémy s DOT 5 jsou stavěné na fungování bez výměn brzdové kapaliny, tedy jako uzavřené. Používají se v těžké technice a v podmínkách, kde je jakýkoliv servis dost náročný, takže si je oblíbila armáda. DOT 5 není kompatibilní s ABS systémy. Suchý bod varu je 260 °C.
  • Brzdová kapalina DOT 5.1 – nejmodernější brzdová kapalina určená pro náročné podmínky, například okruhové závodění. Nechá si líbit opravdu hodně, suchý bod varu je 260 °C, mokrý bod varu 180 °C. Základem je opět glykol, takže je možné ji použít namísto DOT 3 nebo DOT 4. Otázkou je, jestli to má třeba ve fabii nebo starém BMW smysl.

Měňte brzdovku včas

Je víceméně jedno, jestli budete mít v brzdovém systému DOT 4 nebo DOT 5.1, u starších aut eventuálně DOT 3. Kapaliny se lze vzájemně míchat, s výjimkou trochu matoucím způsobem pojmenované DOT 5. Důležité je, alespoň jednou za rok, dva zkontrolovat stav brzdové kapaliny a změřit, jestli neobsahuje vody víc než je zdrávo, pak totiž klesá její bod varu a tím v kritických chvílích i účinnost. Většina automobilek předepisuje výměnu brzdové kapaliny v intervalu 2–5 let, čehož je rovněž dobré se držet.

Zdroj info: valvoline.
Zdroj médií: Depositphotos.
Vladimír, 19. 10. 2023 5:11
Zmínil bych ještě nízkoviskózní brzdovou kapalinu DOT4 LV (low viscosity), která je určená pro systémy ABS s ESC a ESP a lze ji zařadit mezi DOT4 a DOT5.1.
DOT4 LV by měla snášet až 1000 cyklů/min a např Ford ji standardně používá cca 20 roků.
S DOT4 je plně kontaktibilní.

Podobné články