PRÁCE 🧰

Měřič brzdové kapaliny

27. 11. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat brzdovou kapalinu Vše o brzdové kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Kvalita brzdové kapaliny má vliv na to, jak responzivní bude brzdová soustava vozidla, když sešlápnete prostřední pedál. Jakmile je v kapalině příliš mnoho vody, dochází při delším brzdění k propadání pedálu a ztrátě citu při brzdění.

Měřič brzdové kapaliny

Kde se v brzdovce vezme voda?

Brzdová kapalina používaný v běžných autech je hygroskopická, což znamená, že má tendence do sebe natahovat vodu. I když samozřejmě asi nikdo dobrovolně do nádržky s brzdovkou vodu nelije, dostane se tam. Je to způsobeno vysrážením a drobnými netěsnostmi v systému, kterými se do brzdového okruhu dostane vzdušná vlhkost.

Z výše uvedených důvodů je fajn jednou za čas brzdovou kapalinu vyměnit. Obvykle se uvádí interval 2–5 let, v závislosti na druhu kapaliny a také na tom, co k tomu uvádí výrobce auta v příručce. Každopádně silně nedoporučujeme jezdit s třeba desetiletou brzdovou kapalinou, to může být taky malinko o život.

Tester brzdové kapaliny

Nejlepší je nic neodhadovat a procentuální obsah vody v brzdové kapalině jednoduše změřit. Jedním ze způsobů, jak se dozvědět reálný stav, je změření její vodivosti. Funguje to docela jednoduše – přístroj změří odpor mezi dvěma vodiči, do kterých pustí napětí z malé AAA baterie. Odpor se totiž s obsahem vody bude měnit. Podle něj je pak schopen měřák rozsvícením příslušné diody uživateli sdělit, kolik je v brzdové kapalině vody a zdali by tedy nebylo nejlepší ji vyměnit. Mimochodem, tento přístroj stojí asi sto korun, nicméně někteří prodejci si za něj řeknout částku blížící se pětistovce (je to ten samý tester, akorát přebrandovaný). Není to laboratorní zařízení, ale svůj účel splní.

Druhým způsobem, jak se dopídit reálného stavu je refraktometr, který pracuje s indexem lomu světla procházejícího skrz měřenou kapalinu. Ten umí obvykle měřit vícero různých kapalin v autě (například chladicí kapalinu, ale třeba taky AdBlue). Pozor však na to, že jak refraktometr, tak i tester měřící odpor, jsou většinou určené pro jeden druh brzdové kapaliny, nejčastěji to bývá DOT 4. Na to si dejte při nákupu pozor, je nutné, abyste měřili správnou kapalinu a jenom ji. Nicméně DOT 4 je nejrozšířenější v běžných autech.

Měření brzdové kapaliny

Samotné měření je velmi jednoduché. Prostě se zmáčkne tlačítko, čímž se měřák zapne. Signalizuje to zelenou diodou. Následně se vloží dva kovové hroty do měřené kapaliny, což je okamžitě vyhodnoceno opět pomocí rozsvícení diody značící procentuální obsah vody v brzdové kapalině. Žádná věda to není, jak jsem si sám ověřil, mimochodem ani na jednom z mých aut jsem nenaměřil jiný než perfektní stav brzdovky. Pro ověření funkčnosti jsem vložil tedy oba hroty do vody, což přineslo kýžený efekt a rozsvícení všech diod.

Ještě poznámka k baterii a zde budu rád, když mě nějaký ze znalejších čtenářů případně opraví. Klasická AAA baterie by měla mít napětí 1,5 V. Nabíjecí akumulátory mají napětí nižší, zhruba 1,2 V. Předpokládám, že u testeru brzdové kapaliny tedy bude vhodné vložit baterii klasickou, protože napětí nižší by mohlo přinést nepřesnost měření. Je to pouze předpoklad, nikoliv fakt, ale nepovedlo se mi k tomu bohužel nic dohledat (návod o tomto mlčí).

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články