PRÁCE 🧰

Jak často měnit brzdovou kapalinu a proč je to důležité?

14. 10. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat brzdovou kapalinu Vše o brzdové kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Brzdová kapalina je pravděpodobně nejdůležitější kapalinou v autě. S ohledem na to je dobré dbát i o její kvalitu, to znamená především ji včas vyměnit.

Výměna brzdové kapaliny - proč a jak často?

Články na téma výměna brzdové kapaliny:

  1. Jak často měnit brzdovou kapalinu
  2. Dolití brzdové kapaliny
  3. Výměna brzdové kapaliny - proč a jak často? - právě čtete
  4. Jaký je interval výměny brzdové kapaliny
  5. Výměna brzdové kapaliny

Brzdová kapalina a její úloha

Mezi pedálem brzdy, který ovládá noha řidiče a pístkem, který tlačí brzdové destičky na kotouče, je sice posilovač, který násobí tlak vyvíjený nohou řidiče, ale kdyby byl v brzdových trubkách a hadičkách vzduch, bylo by to špatně. Proč? Protože vzduch se dá velmi snadno stlačit. Proto je tlak přenášen prostřednictvím brzdové kapaliny. To je zvláštní tekutina, která byla vyvinuta speciálně pro tyto potřeby.

Kouzlo brzdové kapaliny je v tom, že má docela vysoký bod varu, který je mezi 230 a 280 °C. Takto vysoký bod varu je potřeba proto, že při práci se tato kapalina samozřejmě zahřívá. Kdybychom brzdové vedení naplnili vodou, fungovaly by brzdy zhruba do 100 °C, kdy by se voda změnila v páru, která je opět velmi snadno stlačitelná, takže by brzdný účinek okamžitě klesl. Mimochodem dosáhnout těch 100 stupňů není zase tak složité, v podstatě stačí jedno táhlejší klesání a několik desítek metrů dlouhé brzdění.

Proč je důležitá výměna brzdové kapaliny?

Dobře, máme tedy nějakou kapalinu, která perfektně plní úlohu přenašeče tlaku. Tak proč ji měnit, že? Dostáváme se k jednomu nešvaru brzdové kapaliny, kterým je hygroskopie. Toto zvláštně znějící slovo označuje schopnost látek pohlcovat vzdušnou vlhkost a udržovat ji v sobě. Tak jako rozdělané sušenky už druhý den moc nekřupou, protože se nich dostala vlhkost ze vzduchu, tak i brzdová kapalina má tendence tuto vlhkost pohlcovat a postupně se vodou ředit. Jenže když je té vody v brzdové kapalině moc, začne se při vyšších teplotách tahle voda odpařovat a tvořit bublinky. A co udělá bublinka vody, respektive páry ve vedení, je popsáno o odstavec výše. Není to samozřejmě až takové drama, protože obvykle vody v brzdové kapalině zase tolik není, ale i tak může řidič po delším opakovaném brzdění cítit, že se mu prostřední pedál jakoby trochu propadá a musí na něj víc šlapat. Z části za to mohou „vadnoucí“ brzdy (o těch zase někdy jindy), ale část viny může padat i na starou brzdovou kapalinu.

Do určité míry se s tím počítá a proto je u každé brzdové kapaliny vždy uváděn tzv. mokrý bod varu a suchý bod varu. Ten suchý vyjadřuje, při jaké teplotě kapalina začne vřít nová a mokrý počítá s obsahem vody 3,5 %, což je zároveň bod, při kterém je doporučeno kapalinu vyměnit za novou.

Jak často měnit brzdovou kapalinu

Kdy kapalina najímá vody tolik, že je třeba ji vyměnit, se dá zjistit refraktometrem, který ukáže přibližný bod varu. Za kritickou je považována teplota varu 170 °C (někdy se uvádí 165 °C). Cokoliv nad 175 °C je v pořádku. Mimochodem už zhruba 5 % obsahu vody stačí na to, aby se bod varu snížil na 130-140 °C.

Protože ale většina motoristů doma refraktometr nemá a není možné po každém chtít, aby si pravidelně kontroloval bod varu brzdové kapaliny, předepisují výrobci aut výměnu v určitém čase. Nejčastěji jsou to 2-3 roky, počítá se s tím, že část majitelů aut na to i tak trochu kašle a je tam určitá rezerva. Na druhou stranu, kdo to dělá jednou za dekádu, ten si dost koleduje, protože nabeton má bod varu už dost nízko. Ideální jsou tak zhruba ty dva roky.

Zdroj info: Wiki, autoblog.com.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články