PRÁCE 🧰

Automatické převodovky postupně vytlačují manuální

19. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Auto s automatem

Ještě relativně nedávno byly automatické převodovky ve velmi výrazné menšině. Vídávali jsme je spíše v autech dovezených ze západu, „správný Čech“ měl poctivý manuál. Doba se ale mění.

Auta s automatickou převodovkou – zvyknou si na to Češi někdy?

V současné době se automatické převodovky prosazují ve velkém a na téma v loňském roce dělala průzkum agentura STEM/MARK. Co z průzkumu vyplynulo?

  • 43 % respondentů by svůj manuál za automat v žádném případě nevyměnilo.
  • 18 % řidičů by zase už nevyměnilo svůj automat za manuál.
  • 58 % oslovených si myslí, že automatická převodovka je výhodná z hlediska úsporného provozu, a to zejména ve městě.
  • 24 % lidí, kteří se průzkumu zúčastnili, si myslí, že automat je vhodný jen pro začátečníky.
  • 16 % respondentů se domnívá, až automatické převodovky se hodí pouze pro ženy. S tímto tvrzením naopak nesouhlasí 75 % zúčastněných.

Faktem je, že do Evropy se obvykle přelévá většina trendů ze zámoří, automatické převodovky nevyjímaje. V Americe už jsou automaty delší dobu tradiční volbou a manuální skříně najdete jen asi u 10 % nabízených nových aut. Navíc ojetina s manuálem se tam prodává velmi špatně a prodávající ji musí prakticky vždy nabízet doslova pod cenou a čekat na někoho, kdo zná alespoň teoreticky princip řazení se spojkou.

Výhody a nevýhody automatické převodovky

Většinu neduhů se u moderních automatů naštěstí už podařilo odstranit, takže není moc důvod se jim bránit. Kulturou řazení a plynulostí manuál obvykle předčí, vysoká spotřeba paliva způsobená ztrátami je dávno minulostí. Hydroměničové převodovky sice pořád mají určitou míru prokluzu, ale tu se podařilo snížit na jednotky procent, navíc už se dnes už dělají i skříně s možností uzamknutí, což z hydroměniče v tu chvíli udělá vlastně hřídel a ztráty prokluzem jsou nulové.

Jestli se bojíte drahých oprav, tak ano, pořád je servis automatických skříní relativně drahý, často se řeší výměnou kus za kus. Na druhou stranu, když se vám porouchá synchronizace druhého stupně na 13 let starém autě s manuálem, tak dáte za opravu 26 tisíc korun, pokud má být udělána pořádně (vyzkoušeno). Navíc už neplatí, že s automatem si poradí jedině autorizák, který vás stejně nakonec dotlačí do koupě nové převodovky a výměny kus za kus. Existuje velká spousta kvalitních nezávislých servisů, kde se specializují výhradně na automaty a není tajemství, že do některých z nich dávají na servis převodovky právě autorizované servisy.

Životnost automatické převodovky

Stran životnosti už není třeba mít nějaké obavy. Spíš než mechanická odolnost ji limituje servis, tedy především výměny oleje a filtrů (množné číslo je zde naschvál, protože velká spousta automatů má filtry dva). Mazivo by měl majitel nechat vyměnit jednou za 60 tisíc kilometrů, u CVT se doporučuje zkrácení na 30 tisíc. Důvodů je hned několik. V převodovce je totiž obvykle hydraulický olej, který má tendence jímat do sebe vlhkost, takže i čas je v tomto případě nepřítel. Další faktor tvoří otěry a nečistoty, které mohou mít (a většinou mají) abrazivní účinek. Výměna oleje jich převodovku zbaví, tedy pakliže se dělá s proplachem, aby došlo skutečně ke kompletní obměně.

Mechanika jak DSG, tak hydroměničových převodovek bývá až na výjimky odolná, nebo dokonce odolnější, než u manuálu. Pokud si nevyberete opravdu hodně špatně (například fordí převodovky PowerShift), pak není třeba mít obavy a naprostá většina skříní vydrží s přehledem čtvrtmilionový nájezd, obvykle klidně i dvojnásobek.

Zdroj info: STEM/MARK, motor1, autoexpress.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články