Převodovky PowerShift dělal nejdříve Ford ve spolupráci s firmou Getrag, v současné době si je dělá automobilka sama. Je to vlastně obdoba převodovek DSG, se kterými přišel koncern VW. Americká automobilka je rovněž dělá v šesti i osmistupňové verzi.
VIDEO: Automatická převodovka PowerShift - princip, problémy a servis
Články na téma druhy automatických převodovek:
- Variátor - CVT převodovka
- Převodovka PowerShift - právě čtete
- Direct Shift-CVT převodovka
- e-CVT převodovka
- Robotizovaná převodovka
- Hydroměnič vs. CVT převodovka
- Druhy automatických převodovek – srovnání
- Poloautomatická převodovka - co to je a jak funguje?
- Přehled druhů automatických převodovek
- Robotizovaná převodovka je doménou levných aut - již brzy
- Direct Shift CVT převodovka - již brzy
- e-CVT není CVT - již brzy
Klasická dvouspojka
Princip je jednoduchý, v podstatě je to klasická dvouspojková převodovka. To znamená, že uvnitř jsou dvě hlavní hřídele, na jedné jsou sudé převody (2-4-6), na druhé liché (1-3-5 a R). Každá z hřídelí má svoji spojku a funguje to celé tak, že jakmile je zařazena rychlost, je motor přes jednu z hřídelí propojen s koly. Současně s tím už má ale převodovka nachystanou další rychlost na druhé hřídeli. Jakmile přijde její čas, spojky se jen přehodí (jedna rozpojí, druhá spojí). Krouticí moment je tak okamžitě přesměrován (v řádu setin sekundy) a je zařazen vyšší nebo nižší převod. O řazení a předřazování, tedy to „připravování“ dalších stupňů se stará mechatronika.
Má své problémy...
Životnost PowerShift není popravdě nijak zázračná, ostatně v USA (a nejen tam) kolem toho byla velká kauza a hromadná žaloba. Ke cti Fordu nicméně slouží, že předepisuje interval výměny oleje. V současné době totiž automobilky zhusta vydávají náplň v převodovkách za doživotní, což není úplně dobré a životnost to výrazně zkracuje. PowerShift by měl dle předpisu dostat nové mazivo každých 60 tisíc kilometrů, nicméně doporučujeme zkrátit tento interval na polovinu, tedy na 30 tisíc kilometrů. Do oleje se dostává docela dost otěrů, tedy kovových částeček různých velikostí, které dále mechanismy obrušují a ničí.
Spojka a setrvačník tu jsou v jednom kuse, přičemž problematické nebývají spojky, ale právě setrvačník. Má tendence se vydírat, protože v něm dochází k přímému kontaktu pružinek s pouzdrem poté, co se rozlámou plastové (!) vymezovací segmenty. Pružinky se poté třou o pouzdro setrvačníku a kontakt kov na kov logicky generuje obří množství kovových částeček a pilin. Ty se pak s olejem dostanou úplně všude, vydírají ložiska, ale třeba i mechatroniku. Právě to je největší problém převodovek PowerShift.
... velmi drahé problémy
Asi není třeba dodávat, že oprava je dost nákladná a nemusí zdaleka zůstat jen u výměny setrvačníku. Kovové částečky mohou způsobit další, dalo by se říct sekundární problémy. A pokud to bude třeba zrovna porucha mechatroniky, dost pravděpodobně bude oprava nerentabilní.
Automatická převodovka PowerShift s označením 6DCT450
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha s.r.o..
Diskuze (5)
můžete se mi prosím vyjádřit k 2.0TDCi AWD Powershift Ford Galaxy 2017? Už jsem slyšel chválu ale i kritiku...
Díky!
Děkuji