PRÁCE 🧰

VIDEO: Servis, oprava, repase a výměna automatické převodovky

27. 6. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

V oblasti automatických převodovek se lze setkat s několika pojmy zdánlivě podobnými, ale ve svém významu dost odlišnými. Pojďme si je vysvětlit a objasnit!

Servis, oprava, repase a výměna automatické převodovky

Servis automatické převodovky

Servisem rozumíme u automatických převodovek běžnou řekněme údržbu. Tedy především výměny oleje, které by měly probíhat zhruba v intervalu 30 až 60 tisíc kilometrů (v závislosti na jejím typu). Společně s tím by měla proběhnout i základní kontrola převodovky, respektive její funkčnosti. Je to vlastně běžná záležitost, jenž neřeší žádnou závadu, ale jedná se o prevenci, která má pokud možno předejít nákladnějším opravám.

Oprava automatické převodovky

Tady už se dostáváme k řešení nějakého problému. V okamžiku, kdy nastane něco nestandardního, buď to nahlásí auto prostřednictvím nějaké chybové hlášky a rozsvícené kontrolky, nebo ho zaregistruje uživatel a přichází čas na opravu. Zahrnuje výměnu poškozených dílů a zajištění opětovné 100% funkčnosti skříně. Do oprav bychom mohli teoreticky zařadit i situaci, kdy problém vyřeší výměna oleje – stává se docela často, že zákazník zaznamená třeba horší a pomalejší řazení, dojede do servisu a tam první co udělají je, že vymění olejovou náplň, samozřejmě s proplachem. Následná testovací jízda často ukáže, že závada zmizela.

Při opravě se mění porouchané nebo nadměrně opotřebené díly. U DSG skříní to mohou být třeba spojky nebo i mechatronika, v případě planetových převodovek s hydroměničem může jít třeba o spojkové koše. Na díly i práci samozřejmě existuje zákonná záruka, nicméně žádný servis vám v případě opravy nedá záruku na celou převodovku.

Repase automatické převodovky

U autodílů se často řeší repase jako levnější varianta výměny za díl nový. U převodovek se to prakticky nedělá, protože je to extrémně nákladné zejména finančně. Pořídit komplet vnitřek celé převodovky, tedy „vykuchat“ tu stávající, ze které zůstane jen obal a nahradit vše díly novými, by vyšlo dráž než pořízení úplně nové automatické převodovky. O repasi se dá uvažovat v případech některých hodně speciálních automatů, se kterými ale běžný řidič nemá šanci přijít do styku, automobilové „konfekce“ se to netýká.

Docela problém je i se samotnými díly. Stejně jako třeba u turbodmychadel, i u převodovek, jsou výrobci často velmi skoupí co se týče prodeje náhradních dílů a na zhruba 3/4 převodovek vám zkrátka díly automobilka neprodá. Když se půjdete zeptat do autorizovaného servisu na sadu ložisek nebo ozubených kol, pravděpodobně se dozvíte, že si máte koupit novou převodovku, což je poměrně dost drahá varianta. Proto si některé servisy dělají zásoby svých vlastních dílů, což jsou třeba převodovky z bouraných aut.

Výměna automatické převodovky

Problém výměny je v tom, že ani jedna ku jedné stejná skříň nemusí fungovat jak má. Může být třeba odlišně nastavená elektronika. Výměna je ale velmi často varianta, kterou s chutí nabídne autorizovaný servis, který tyto věci umí řešit. Zákazník zaplatí klidně přes čtvrt milionu korun a dostane úplně novou převodovku. V servisech, které se zabývají opravami automatických převodovek, udělají stokrát raději opravu, než aby měnili převodovku komplet za jinou.

VIDEO: Servis, oprava, repase a výměna automatické převodovky

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o..
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články