Trochu zvláštní titulek článku je odpovědí na mnoho dotazů, které nám přišly poté, co jsme se začali hlouběji zabývat automatickými převodovkami. Spousta z nich se totiž ptala na to, jestli je moudré, měnit olej v automatické převodovce, která má naběháno třeba i přes čtvrt milionu kilometrů.
VIDEO: Co s převodovkou když vím, že olej nebyl měněný a má naběháno 300 tisíc
Články na téma vše o automatických převodovkách:
- Jak poznat špatnou automatickou převodovku?
- Největší mýtus o automatických převodovkách
- Servis, oprava, repase a výměna automatické převodovky
- Rizika výměny oleje v automatu s vysokým nájezdem - právě čtete
- Automatická převodovka – tři největší omyly a hříchy řidičů
- Automatická převodovka a největší omyly kolem ní
- Oprava automatické převodovky a její cena
- Adaptace automatické převodovky se dělá po každé výměně oleje
Jak často měnit olej v automatické převodovce, jsme už snad dostatečně uvedli na pravou míru. Dost dotazů a komentářů pod videi nám chodí s tím, že výměna maziva po takové porci kilometrů převodovce neprospěla a naopak krátce po výměně odešla. I proto jsme se rozhodli tomuto tématu pověnovat a rozebrat ho s odborníkem, který už opravil automatických převodovek několik tisíc.
Časem olej přestane fungovat
Předně ale k tomu, co udělá olej, když ho v automatické převodovce necháme řekněme třeba 5 let a za tu dobu najede auto třeba těch 300 000 kilometrů. Při prvních pár tisícovkách kilometrů se vytvoří nějaké provozní vůle, tam kde dochází k největšímu tření dojde k obrusu, ale veškeré kovové částečky takto vzniklé zachytí filtry, popřípadě magnety. Jenže provoz auta pokračuje, olej prochází cykly ohřátí a ochlazení a dostávají se do něj další a další nečistoty. Někde kolem 100 000 kilometrů už rozhodně nepřipomíná to mazivo, kterým byl na začátku. Naopak, je černý a začíná být plný nemagnetických otěrů, což je znát zejména u DSG převodovek, které mají spojky.
Jak plyne čas, tak přestávají fungovat filtry, i magnety už jsou natolik obalené kovovými pilinami, že nefungují a mazivo houstne. Trpí tím i hydraulika (to je zase záležitost spíše planetových převodovek s hydroměničem), která začíná vykazovat určité ztráty tlaku, ale hustší olej to paradoxně částečně kompenzuje. Řídící jednotka si postupně přenastavuje mezní hodnoty, vše funguje zdánlivě dobře.
Málokdy výměna převodovku dorazí
Uběhne nějaká doba, auto se dostane na těch 300 000 kilometrů a začne se projevovat větší či menší problém s řazením. Buď je třeba motor více vytočit nebo to třeba déle trvá, než zařazení proběhně, v extrému ale může i padat do nouzového režimu, pokud k přeřazení třeba vůbec nedojde. Majitel nechá vyměnit olej, servis to udělá, ale domů auto nedojede. Proč? Protože nové mazivo má přesnou specifikaci, jakou má mít, je tedy řidší, než to staré, které bylo plné nečistot a zhoustlo. Tím ale kompenzovalo kdejakou ztrátu na hydraulice, tak celý systém pořád ještě mohl tak trochu fungovat. Nový olej to kompenzovat nezvládá, je na to moc řídký a nemusí dojít třeba ani k zařazení jedničky, převodovku to zkrátka „dorazilo“. Je to sice nepravděpodobný scénář, ale stává se to. Obvykle ale u dobře fungujících převodovek není po výměně problém.
Po výměně automat ožije
Pak je tu ještě optimističtější varianta – převodovka začne zase fungovat tak, jak má. To v případě, že je hydraulika sice v pořádku, ale starý olej je na ni už moc hustý. Výměna zabere, systém se vyčistí a vše šlape skoro jako nové. Je to holt tak trochu loterie a žádný servis vám přesně neumí říct, co bude po takto dlouho oddalované výměně následovat. Podobně to mimochodem funguje i u manuálních převodovek, kde třeba špatnou synchronizaci umí výměna oleje někdy vyřešit.
Také čtěte
Mýty o tom, že při vysokém nájezdu na jeden olej už se nevyplatí ho měnit, jsou skutečně spíše legendy. Sem tam se to stane, ale většinou výměnou převodovka ožije a znatelně se zlepší její fungování, rychlost řazení a může i klesnout spotřeba paliva.
Kdy měnit olej v automatické převodovce?
Obecně se doporučuje interval 30-60 tisíc v závislosti na výrobci a typu převodovky. Je ale ideální měnit olej s proplachem, to znamená, že servis se napojí na okruh převodovky a dochází vlastně k tomu, že starý olej se vyčerpá a nahradí ho nový. Pokud někdo nemění s proplachem, tak to sice není optimální, ale je to lepší než neměnit mazivo v automatu vůbec.
Rizika výměny oleje v automatické převodovce s vysokým nájezdem
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha.
Za odborné informace o rizicích výměny oleje v automatické převodovce děkujeme
Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.