Mýtů kolem převodovek je více, nicméně zaměříme se na ten největší a nejškodlivější. Tím je „doživotní olejová náplň automatické převodovky“. Tedy abychom byli přesní, tak ona skutečně doživotní je, ale zároveň potenciální životnost automatu rapidně zkracuje. Proč?
VIDEO: Největší mýtus o automatických převodovkách
Články na téma vše o automatických převodovkách:
- Jak poznat špatnou automatickou převodovku?
- Největší mýtus o automatických převodovkách - právě čtete
- Servis, oprava, repase a výměna automatické převodovky
- Rizika výměny oleje v automatu s vysokým nájezdem
- Prověření auta před koupí – automatická převodovka
- Automatická převodovka – tři největší omyly a hříchy řidičů
- Automatická převodovka a největší omyly kolem ní
- Oprava automatické převodovky a její cena
Olej zabraňuje zbytečnému opotřebení
Je to podobné jako u motoru. Olej slouží k tomu, aby se snížilo tření všech komponent, které se vůči sobě nějak pohybují. Ať jsou to ložiska, ozubená kola, táhla… pokud to přichází do kontaktu s něčím jiným, je potřeba to mazat. Na povrchu mazaných částí se vytvoří film, snižuje tření a zabraňuje tomu, aby šlo třeba už zmíněné ozubené soukolí takříkajíc „kov na kov“.
I převodovka má filtr oleje
I tak ale samozřejmě dochází k určitému opotřebení, do oleje se uvolňují částečky kovu, v podstatě kovové piliny, ale i třeba otěry se spojek a podobně. Kovové piliny by měly zachytit magnety uvnitř skříně, takže by neměly neustále cirkulovat převodovkou a dělat neplechu. Nicméně ani magnety neumí zachytit úplně vše. Proto je v převodovce vždy i filtr, někdy dokonce filtry dva, přičemž málokdy bývají oba tak dobře přístupné, aby se daly vyměnit s výměnou maziva. Nicméně obvykle ten jemnější se vyměnit dá.
Náplň není na vždy, převodovka není bezúdržbová
Další úlohou oleje v automatické převodovce je chlazení. Mazivo pomáhá odvádět teplo, které by se jinak v určitých částech kumulovalo, kov by se vyhřál, ztratil své vlastnosti a celkově by zkrátka převodovka svoji práci nezvládala. Dvojnásob odvod tepla platí u DSG skříní s mokrými spojkami (v olejové lázni).
A samozřejmě nelze popřít fakt, že i olej jako takový ztrácí vlivem vnějších podmínek své vlastnosti. Škodí mu především vzdušná vlhkost, která když se do něj dostane, tak jeho vlastnosti v podstatě degraduje a mazání pak není dokonalé. Bezúdržbová automatická převodovka je prostě a jednoduše hloupost. Výměna oleje v automatické převodovce je doporučována minimálně každých 30-60 tisících kilometrů, nebo 2-3 letech bez nájezdu. Převodovka pak vydrží mnohem déle a bude pracovat lépe – hladšeji a komfortněji.
VIDEO: Největší mýtus o automatických převodovkách
Zdroj médií: Depositphotos, Automatické převodovky Praha s.r.o..