VIDEO: Jak jezdit s automatem

15. 6. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Jak se starat o automatickou převodovku

Každý rok roste počet aut, která se vybavují automatickou převodovkou. Oproti manuálu je sice jízda komfortnější, nicméně řidič by měl vědět že u “automatu” má provádět pravidelný servis. Nutností je i výměna oleje, který je velice důležitý pro správnou funkci. Je také dobré vědět, co s převodovkou dělat, co nedělat a jak se k ní chovat.

Jak jezdit s automatem

Články na téma řazení s automatickou převodovkou:

  1. Jak řadit s automatickou převodovkou
  2. Jak jezdit s automatem - právě čtete
  3. Správné parkování s automatickou převodovkou
  4. První jízda s automatem - již brzy

Obecné pravidlo je, že s autem by měl člověk jezdit jako řidič a nesnažit se o nějaké úlevy směrem k automatu. Ideální scénář vypadá tak, že sednu do auta, zařadím D, dojedu do cíle, zařadím P. Ať už jedu cestou z kopce nebo třeba stojím na semaforech, tak bych neměl vyřazovat (do N). Není to nutné, převodovka je připravena na takové zacházení a něčím nestandardním jí můžeme spíše uškodit než pomoci.

Planetová převodovka

Konstrukčně jsou automaty s hydrodynamickým měničem docela staré, jejich původ sahá zhruba do 40. let minulého století. Jízdním projevem jsou ale krásně plynulé a zejména rozjezdy jsou díky počáteční absenci přímého spojení motor–převodovka skutečně hladké. Fungují ve stručnosti tak, že motor pohání čerpadlo, které je v jedné uzavřené skříni s turbínou a celý tento prostor je vyplněn olejem. Jakmile se olej rozproudí, opře se do lopatek turbíny a ta už je zase přímo propojena s převodovkou, odkud se točivý moment přenáší přes diferenciál na kola.

Dříve byly planetové automaty označovány za nepříliš hospodárné, což mělo svůj dobrý důvod. K prokluzu tam docházelo neustále, protože síla motoru se skutečně přenášela jenom prostřednictvím tlaku oleje. Dnes už se pomocí spojky dá celý řetězec spojit takzvaně „natvrdo“, což ztráty a tedy i spotřebu omezuje. Jízda s tímto typem převodovky nevyžaduje nic specifického.

Dvouspojková převodovka (DSG)

Novější koncepce spoléhá na systém dvou spojek, kdy za jednou jsou liché a za druhou sudé převody. Při rozjezdu se zařadí jednička a současně s ní i dvojka. Sepne ale jen spojka na liché řadě, přičemž sudá zůstává rozepnutá. Jakmile jsou otáčky dostatečně vysoko, jen se lichá spojka rozpojí a sudá sepne. Je to velmi, velmi rychlé a efektivní, protože neudělá-li řidič nějakou nepředloženost, má skříň neustále nachystanou „tu další“ rychlost.

Nevýhodou těchto automatických převodovek je životnost spojek limitovaná opotřebením. Spojky také můžeme nazvat “spotřebním materiálem” . Kdykoliv dochází k prokluzu, tedy při rozjezdu, dochází k otírání lamel. Děje se to zejména při popojíždění v dopravní zácpě nebo třeba při rozjíždění do kopce. Nejlepším způsobem jak jezdit s DSG automatem v koloně je počkat si, až se vytvoří mezera dostatečně dlouhá na to, abychom se mohli rozjet a řídící jednotka spojku mohla úplně sepnout. S rozjezdy je to jednoduché – nemá moc smysl se snažit o nějaké ekonomické rozpohybování auta, je lepší udělat to trochu svižněji, ať netráví spojka v prokluzu delší dobu než je nutné. Dvojnásob to platí při rozjezdu do kopce, třeba při vyjíždění z podzemních garáží.

Docela dobrým fíglem pro prodloužení životnosti je vypnutí systému stop-start, protože každý start auta znamená namáhání pro setrvačník i spojku. Tyto díly se pak obvykle musejí měnit zároveň a není to popravdě úplně levné.

CVT převodovka

Tady je princip velmi fikaný a podobný jako třeba u skútrů. Mezi dvěma kónusovými řemenicemi je řemen, přičemž obě dvě mohou při přiblížení či oddálení měnit své průměry na řemenu, který tím pádem stoupá, nebo klesá od, nebo ke vnitřní ose. Jestli se vám to zdá jako hloupost, tak si představte každou z těchto řemenic jako dva konusové kužely orientované pomyslnými špičkami k sobě. Na řemenici navlékneme řemen, respektive spíše řetěz tvořený ocelovými články a pakliže oddálíme kužely od sebe, řemen nám spadne níž. Uděláme-li opak, řemen povyleze nahoru. Pakliže máme takovéto variabilní řemenice dvě, můžeme velmi plynule měnit převodový poměr. Přesně takto pracuje CVT.

Jak jezdit s automatem

O CVT se tedy dá říci, že je to převodovka bezestupňová, s čímž souvisí i jedna z jejích nevýhod – při rozjezdu je projev takový dost zvláštní. Typicky se děje to, že převodovka vybavena rozjezdovou spojkou se při přidání plynu plynule rozjíždí, což se dá přirovnat například k rozjezdu “tramvaje”. Rozjezd je tedy spíš plynulý než svižný. Podobně “tramvajový” projev čeká řidiče i při připojování se do provozu na dálnici, kde je potřeba na to trochu šlápnout. CVT převodovka má tedy plně lineární převod, což některým uživatelům naprosto vyhovuje. Je totiž nesmírně efektivní, protože motor se točí v otáčkách pro něj ideálních a mění se akorát převodový poměr, takže dochází k akceleraci.

VIDEO: Jak jezdit s automatickou převodovkou

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o.. Zdroj médií: Automatické převodovky Praha s.r.o..

Podobné články