Jaké jsou způsoby řazení v autě?

18. 11. 2020 4 min. čtení Technologie

Některé vozy nebo jejich převodovky mají svá specifika. Proč mají některá auta řadičku pod volantem? A jak vypadá kulisa řazení u automobilů s pravostranným řízením?

Jaké jsou způsoby řazení v autě? Kulisa řazení

K čemu páka?

Dnes už můžete koupit drtivou většinu aut jak s manuálem, tak s automatem. Tam už obvykle není nutné s řadicí pákou míchat jak s gulášem a obecně vlastně ani není páka vůbec potřeba. Tu totiž u automatické převodovky použijete, v průběhu přepravy z bodu A do bodu B, asi tak dvakrát. Pokud si budete potřebovat zacouvat na parkovací místo, tak třikrát. Takže k čemu tam ta páka vlastně je, když se skoro nepoužívá? Výrobci jsou si toho vědomi, a tak začali vymýšlet nejrůznější "originální" řešení.

U nedávno testované Toyoty Proace City Verso je namísto něčeho, co čumí do prostoru, jednoduché kolečko, kterým řidič pootáčí. Je to praktické? Určitě! Namísto dlouhé kulisy, ve které by se pohybovala páka, zabere tohle řešení pár centimetrů prostoru a interiér působí uhlazenějším dojmem. Citroën zase přišel s prachobyčejnými tlačítky, kterými si řidič prostě zvolí, jestli chce stát, jet dopředu nebo dozadu. Což je opět zcela pochopitelné, protože mechanická vazba mezi řidičem a automatickou převodovkou už dnes chybí a její simulace něčím, co trčí do prostoru, je tak naprosto zbytečná.

Jakože "závodník"

Další z obsesí dnešních výrobců aut jsou pádla pod volantem. Patrně chtějí dopřát průměrnému fotrovi čas od času pocit, že je pilotem formule a může si do zatáček podřazovat jako ti opravdoví závodníci. Oblafnutí mysli mají zařídit jakási plastová pádýlka pod volantem.

Problém je v tom, že většina taťků (a maminek) si koupila vůz s automatem proto, aby řadit nemuseli. Navíc v těch opravdových závodních autech převodovka sama řadit ani neumí. Pádla mají jen zkrátit čas potřebný ke změně převodu a zajišťují, že řidič nemusí sundávat ruku z volantu po celou dobu závodu. Smysl směšných malých kousků plastu ve všech těch rodinných kombi nám tedy zůstává utajen.

Dog leg kulisa

Tady už se přesunujeme k manuálům. Při závodění se v pomalejších zatáčkách často řadí z dvojky na trojku. Klasická kulisa převodovky ale nemá tyto dva kvalty v přímém směru, což řazení zpomaluje. Proto se zejména u starších sportovních vozů, jako je třeba Porsche 924, dá najít "dog leg" kulisa. Namísto jedničky je u něj zpátečka, namísto dvojky jednička a dvojka s trojkou jsou pak nad sebou, takže tyto dvě rychlosti se řadí přímo, tedy daleko rychleji.

Jaké jsou způsoby řazení v autě aneb Porsche dog leg

Název odkazuje na jistou anatomickou podobnost se zvednutou psí nohou, ale to vlastně ani není tak podstatné. Mnohem důležitější je, dávat si fakt bacha na to, aby řidič po přesednutí z auta s běžným schématem neřadil zpátečku při každém pokusu o rozjezd dopředu. A pozor, není to jen doména sportovních vozů. I některé starší dodávky mají takto stavěnou převodovku, protože s jedničkou se počítalo jen při rozjezdu s těžkým nákladem do kopce. Obvykle se rozjíždělo na dvojku a první kvalt tak sloužil jako jakási redukce.

Pravostranné řazení?

Snad každý řidič se někdy zabýval otázkou, jak to mají auta v zemích, kde se jezdí vlevo, tedy opačně než u nás. Mají obráceně i převodovku a řadí taky jedničku k sobě a nahoru? Nebo ji řadí od doleva nahoru, jako my?

Odpověď je jednoduchá - mají vše stejně. Takže ano, jedničku řadí tak jako to děláme my, akorát sedí na opačné straně stejné kulisy. A proč? Aby automobilky nemusely vyrábět převodovky zvlášť pro trhy, kde se jezdí vpravo a zvlášť pro ty, kde vlevo. Takhle se udělá jedna a jde ji namontovat do auta jak u nás, tak i v Anglii.

Divnopáky

Jakkoliv jsem v úvodu zkritizoval zkostnatělý zvyk používání řadicích pák i tam, kde to nemá smysl, tak v porovnání s tím, co mají v autech někteří jedinci, je to ještě zlaté. Cirkusácká řadička ze skla, se kterou přišlo BMW je vrchol nevkusu!

Zaměřte se někdy na úpravce aut, kteří se u nás v Česku rádi označují za tunery. Ve skutečnosti jich dobrá polovina projevuje skrze své kreace absenci jakéhokoliv vkusu. Řadicí páka, která svítí je jen začátek! Někteří borci se nebojí namontovat si namísto sériového klacku třeba hodně lacinou napodobeninu madla samurajského meče (nejlépe ještě do Alfy Romeo 159) nebo hlavu kobry se svítícíma očima! A já blbec jsem se kdysi styděl u své Škody 120 za ukončení řadičky koulí, ve které byla zalitá malá borová šiška... 

Jaké jsou způsoby řazení v autě aneb řadička samuraj

Zdroj médií: aliexpress, twitter, pxhere

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?