I elektromobil má převodovku, ne však klasickou

20. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Základní info k elektromobilům

Často se o elektromobilech říká, krom jiného, že nemají převodovky. Jenže ona to není tak úplně pravda. 

I elektromobil má převodovku, ne však klasickou

Články na téma převodovka:

  1. Typy řazení v autě
  2. Převodovka v elektromobilech
  3. Redukční převodovka se hodí hlavně v terénu
  4. Manuální převodovka: řazení a synchronizace
  5. Manuální převodovka – je možné při řazení přeskakovat kvalty?
  6. Elektromobil a převodovka – má ji, nebo nemá? - právě čtete
  7. Konec těmto autům s manuální převodovkou v roce 2025 - již brzy

Elektrická auta jsou pro spoustu lidí velkou neznámou, není tedy divu, že podléhají nejrůznějším mýtům, polopravdám, ale i lžím. Jednou z těch největších je, že v elektrickém autě není převodovka. Co by to znamenalo v praxi? 

Co je převodovka? 

Abychom byli schopni říct, jestli elektrická auta mají nebo nemají převodovku, musíme si prvně definovat termín „převodovka“. Podle Wikipedie je to strojní zařízení umožňující převod mezi hnacím a hnaným strojem. Mění nejčastěji úhlovou rychlost a točivý moment. Pozor, převodovka neznamená nutně, že se dají převodové poměry měnit, naopak, není to nutnost pro splnění definice.

Co by znamenala absence převodovky? 

Pokud bychom měli vozidlo opravdu zcela bez převodovky, musela by klikovka buď přímo nebo přes spojku pohánět kola přes diferenciál (pokud bychom ho ovšem nepovažovali za převodovku, což principem vlastně je). Pokud mezi diferenciál a motor vložíme ozubené soukolí, které mění úhlovou rychlost, a tedy u kroutící moment, jedná se o převodovku. 

Elektromobily převodovku mají! 

Pokud je nám v redakci známo, tak skutečně všechna elektrická auta převodovku mají, a to až na výjimky jednostupňovou. Jedná se o pevně nastavený převod, který mění kroutící moment elektromotoru. Výrobce volí převodový poměr tak, aby nebyl motor zbytečně vytočený třeba při rychlosti 90 km/h, ale zároveň nesmí příliš otupit akceleraci. Ačkoliv uznáváme, že u některých aut by nebylo úplně na škodu trochu zrychlení obětovat a za to dostat menší otáčky, a tedy i spotřebu elektromotoru třeba při stotřicítce na dálnici. 

Vícestupňové převodovky v elektromobilech 

Nejvyšší počet převodů, na které se elektrická auta dostala, jsou zatím dva. Proč? Víc nepotřebují, Dvoustupňovou skříň mají dvě auta. a to Rimac Nevera a Porsche Taycan. V obou případech se jedná o velmi rychlá sportovní vozidla, která by měla právě ve vysokých rychlostech neakceptovatelnou spotřebu. Navíc se s vysokými otáčkami elektromotoru pojí i další problémy, jako třeba obrovské odstředivé síly. Zcela samostatnou kapitolou jsou pak trable s tzv. skluzem a obecně chováním magnetického pole třeba při 18 000 otáčkách za minutu. 

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?

Méně jak 4 roky 2 370
20 %
5 až 7 let 4 166
34 %
Více jak 7 let 5 579
46 %

Podobné články