PRÁCE 🧰

Baterie do elektromobilu a její cena

10. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Baterie v elektromobilech Auto-moto baterie a nabíjení Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Baterie v elektrických vozech

Naprostá většina problémů veřejnosti s elektromobily se točí kolem jejich baterií. Je to totiž naprosto určující prvek pro většinu důležitých vlastností, který navíc s časem degraduje a není úplně levný.

Cena baterie elektromobilu

Články na téma cena baterie v elektroautech:

  1. Kolik stojí baterie do elektromobilu?
  2. Ceny baterií elektromobilů jdou nahoru
  3. Cena baterie elektromobilu - právě čtete
  4. Kolik stojí výměna baterie v Tesle

Velká část skalních elektromobilistů velmi ráda problémy s bateriemi bagatelizuje. Dozvíte se od nich, že vlastně to jejich elektrické auto jezdí stejně, ba dokonce lépe než spalováky, dojezd netřeba řešit a stejně člověk potřebuje co dvě hodiny zastavit na kafe a protáhnout se. Jak kdo popravdě, osobně jezdím klidně 5–6 hodin v kuse. Nabíjení taky není rychlostně úplně srovnatelné s tankováním. Nicméně předmětem tohoto textu má být cena akumulátoru, která je pro celkové dlouhodobé provozní náklady elektrického auta zásadní.

Většina výměn je na záruku

Pro objektivitu musíme uvést, že automobilky poskytují na trakční baterie samozřejmě záruku, a to ne zrovna malou, obvykle totiž pokrývá 8 let, nebo 160 tisíc kilometrů, podle toho, která skutečnost nastane dříve. Záruka se typicky vztahuje na to, že kapacita (a tedy i dojezd) nepoklesne pod 80 % výchozí. V rámci záruky se většinou trakční baterie neopravují, ale mění se jako celek.

Jsou ale situace, které už nastávají a nastávat budou, a to zejména u ojetých elektrických aut. Baterie prostě jednou přestane kapacitně stačit požadavkům uživatele a přijde nutnost výměny. Pakliže k ní nedojde, bude cena ojetiny jen taková, jaká bude její utilitární hodnota. Takže ano, možná si někdo ojeté elektroauto za zlomek původní ceny koupí na dojíždění 5 kilometrů do práce v JZD ve vedlejší vesnici, ale to je tak vše.

Cena samotného akumulátoru se samozřejmě odvíjí od jeho kapacity a je nutné připočítat i něco za montáž. Tohle opravdu doma v garáži s desítkou klíčem, kladivem a křížovým šroubovákem neuděláte. Je ideální to svěřit autorizovanému servisu, který zná postupy a má potřebné vybavení.

Tesla Model 3

K dispozici jsou různá data, podívejme se na ta nejpřesnější. Model 3 je na trhu ve více kapacitách, 75kWh akumulátor vyjde podle dohledatelných faktur některých zákazníků na 13 500 dolarů, což je 307 tisíc korun, práci spojenou s výměnou ocenila automobilka na 2300 dolarů, tedy 52 400 korun, dohromady jsme tedy na velmi lidových 360 000 korunách. Za to pořídíte leccos, klidně taky docela zachovalou mladou ojetinu.

Škoda Enyaq

„Naše“ automobilka má zajímavý a pro uživatele docela ekonomický přístup – je schopna vyměnit vadný modul, tedy akumulátor otevřít, určit battery pack, který je vadný nebo na konci životnosti a provést výměnu za nový. Výměna modulu vyjde na 45 tisíc korun za materiál a v trakční baterii Škody Enyaq iV80 je jich 12, práce vyjde na 25 tisíc korun. Pakliže by se akumulátor měnil jako celek, bude cena materiálu asi 480 tisíc korun, počítejme den až dva práce, takže asi 50 tisíc korun k tomu.

Mercedes EQS

Upozorňujeme, že se nám nepovedlo ověřit tuto informaci, nicméně to vypadá, že obří 112 kWh trakční baterie, která poskytuje autu opravdu velmi solidní dojezd, vyjde na částku 50 000 dolarů i s prací. Je to neověřený údaj pocházející od amerického zákazníka, který akumulátor nechtěně prorazil, a to u prakticky nového auta. Prodejce vyjádřil cenu opravy na v přepočtu 1,39 milionu korun.

Zdroj info: JD, Cars, Digital Trends, Reccurent Auto, Nerd Wallet, Edmunds.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články