PRÁCE 🧰

Tesla a výměna baterie

15. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Baterie v elektromobilech Auto-moto baterie a nabíjení Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Baterie v elektrických vozech

Dříve byla největší položkou z ceny elektromobilu jeho baterie. I zde se však ceny hýbají směrem dolů a za vzor nám poslouží Tesla, která se s cenou trakčního akumulátoru dostala skutečně tak nízko, že v celkových nákladech na provoz je to sice výrazná položka, ale zároveň jediná takto drahá.

Tesla a výměna baterie

Články na téma cena baterie v elektroautech:

  1. Kolik stojí baterie do elektromobilu?
  2. Ceny baterií elektromobilů jdou nahoru
  3. Cena baterie elektromobilu
  4. Kolik stojí výměna baterie v Tesle - právě čtete

Výměna baterie elektromobilu – proč to dělat?

Důvody pro výměnu jsou v případě trakčního akumulátoru v zásadě dva. Prvním je závada v záruce, přičemž u baterií platí, že pokud se pokazí, tak se to stane v záruce, a to pravděpodobně během prvního roku používání. Může selhat jeden z modulů, pravděpodobnost není příliš vysoká, stává se to v jednotkách procent případů. V takovém případě je samozřejmě na místě záruční oprava, kterou automobilka obvykle řeší výměnou trakčního akumulátoru jako celku.

Druhým důvodem může být nadměrné opotřebení. Od prvního dne provozu baterie zkrátka degraduje, ačkoliv docela pomalu. Bývá to většinou tak, že třeba za první rok padne kapacita o několik procent dolů, následně se degradace zpomalí. Po zhruba 10–15 letech pravděpodobně bude mít akumulátor 70–85 % své původní kapacity, přičemž na rychlost jeho opotřebení má vliv více faktorů, jako například rychlonabíjení. Dřív nebo později však dojde nevyhnutelně k tomu, že baterie bude nepoužitelná, protože zkrátka auto nebude mít potřebný dojezd.

Výměna baterie elektromobilu

Jestli si představujete výměnu jako něco, co zvládnete během odpoledne doma v garáži, tak jste lehce na omylu. Ano, je to možné zmáknout svépomocí, pokud se jedná o elektromobil, který nemá baterii chlazenou vodou (např. Nissan Leaf nebo Dacia Spring). Jakmile do hry vstupuje často velmi složitý systém chlazení, bude běžný garážista v koncích. Například takové Audi e-tron má čtyři čerpadla a pracuje s velmi vysokým tlakem chladicí kapaliny, takže jakákoliv netěsnost způsobí obří problém.

Dalším důvodem je bezpečnost. Energie ukrytá v trakční baterii je docela velká a i autorizované servisy na její výměnu potřebují specializovaného člověka, který má patřičné vzdělání a školení. Výměna trakčního akumulátoru připomíná bezpečnostními opatřeními nakládání s radioaktivním materiálem, jsou tu vyhrazené zóny, několikeré jištění, speciální nářadí a další. Vše má za cíl jediné – aby se nikomu nic nestalo.

Když začneme zjišťovat, jak jsou na tom jednotlivé elektromobily se cenami baterií, dojdeme k poměrně šokujícím částkám, které nezřídka dosahují milionu korun, ale i více. Je otázka, zdali se vyplatí měnit trakční akumulátor v ceně Škody Superb, pravděpodobně ne. Jenže pak je tu Tesla, která se vždy snaží srazit ceny na minimum a tím jednak zatopit konkurenci a pak také udělat elektromobilitu dostupnější. Týká se to i akumulátorů, které jsou skutečně jako náhradní díl levnější než u konkurence.

Baterie pro elektromobil a její cena

Pro Teslu Model 3 stojí základní trakční baterie 285 tisíc korun s DPH, v případě repasované se bavíme o ceně 182 tisíc korun. Servis ji vymění během dvou dnů, cenu se nám zjistit nepodařilo, ale nepředpokládáme, že by přesáhla 30 tisíc korun. Zdá se vám cena za novou baterii pořád vysoká? Je a není, záleží na úhlu pohledu.

Celkové náklady na provoz a údržbu

Když se zamyslíme na celkovými náklady na provoz auta bez započtení paliva, u Tesly nefunguje nic jako garanční prohlídky nebo pravidelný servis. Tesla vás ve svém servisu chce vidět až v okamžiku, kdy do vás třeba někdo nabourá. K výměně 12V baterie, kabinového filtru a stěračů opravdu nepotřebujete jejich technika, navíc mají docela povedené návody na webu na základní servisní úkony.

Naproti tomu běžné auto se spalovákem vyžaduje servis průběžně. Výměny oleje, filtry, u moderních motorů je riziko, že selže turbo, čerpadlo, vstřikovače… Netvrdíme, že náklady budou nutně vyšší, než je pořizovací cena elektromobilu a následná výměna baterie. Co ale konstatovat můžeme je, že se tyto dvě ceny přibližují a nejsme daleko bodu, kdy se vyrovnají. Klidně si sami zkuste spočítat, na kolik vyjde provoz vašeho auta po dobu třeba deseti let, možná se budete divit, k jak vysoké částce dojdete.

Zdroj info: Tesla.
Zdroj médií: Depositphotos, Tesla.

Podobné články