Posilovač řízení: Jak funguje a jaké jsou jeho nevýhody?

11. 2. 2021 4 min. čtení Technologie

Mnozí z vás řidičů si to jistě pamatují. Ty doby, kdy byla auta bez posilovače naprosto běžná a při parkování si člověk tak trochu máknul. Pak se začal posilovač řízení nabízet jako příplatková výbava a časem jsme dospěli do stadia, kdy je tento prvek samozřejmým standardem, o kterém už se v prospektech ke svým vozům automobilky ani nezmiňují. 

Jak funguje posilovač řízení

Bez citu 

Samozřejmě, puristé namítnou, že vůz s posilovačem nikdy nebude tak krásně čitelný, jako auto bez této vymoženosti. Ano, mají pravdu. Někteří výrobci se dnes snaží zase navrátit do volantu nějakou zpětnou vazbu, která by k řidiči přenášela informace o tom, co se děje pod přední nápravou. Některým se to i víceméně daří, ale dosáhnout takové komunikativnosti, jakou měla auta ještě pár dekád nazpět, je asi nemožné. 

Posilovače řízení si samozřejmě prošly svým vývojem. Od prvních, hydraulických, které byly nabízeny jako prvky luxusní výbavy, přes elektrohydraulické, až po dnešní elektromechanické

Jak funguje hydraulický posilovač 

Ty úplně první posilovače nebyly doménou běžných osobních automobilů, ale používaly se tam, kde byly skutečně třeba - u nákladních vozů. Když pak pronikly i do běžné produkce automobilek, byly obvykle tvořeny čerpadlem křídlového typu, které bylo poháněno plochým řemenem. Olej byl přepouštěn na pravou či levou stranu pístu, propojeného s tyčí řízení. Účinek tohoto typu posilovače je progresivní. Součástí pastorku řízení je i torzní tyč. Ta se kroutí tím víc, čím je vyšší síla potřebná k otočení volantem. 

S rostoucími otáčkami motoru klesá účinek díky odstředivému regulačnímu členu v čerpadle. Toto částečně řešil Servotronic, kde účinek klesal s tím, jak rostla rychlost jízdy. Na dálnici tedy bylo řízení o poznání tužší, než při pomalém vyjíždění z parkoviště. Výhodou tohoto typu posilovače je částečné zachování zpětné vazby od řízení. Za nevýhodu by se dal považovat fakt, že pohon posilovače, respektive čerpadla, snižoval výkon, který byl přenášen na kola. V podstatě si tak hydraulický posilovač “ukousl” z pomyslného koláče celkového výkonu motoru svůj díl. 

Elektrohydraulické posilování řízení

Evolucí hydraulického posilovače je elektrohydraulický typ. Zde je zásadní rozdíl v tom, že čerpadlo není poháněné řemenem od spalovacího motoru, ale samostatným elektromotorem. Zde se nejprve objevovala jednodušší řešení, kde se čerpadlo točilo stále stejně rychle, bez ohledu na to, jestli řidič otáčel volantem nebo ne. Později se objevily i posilovače, které snímaly otáčky motoru, volantu a rychlost jízdy. Na základě toho byly schopné upravit svůj účinek.  

Bylo tak možné řidiči s volantem pomáhat méně či více a s tím se samozřejmě začala objevovat i tlačítka, která účinek posilovače maximalizovala, například pro potřeby zaparkování. Tento typ smazal nevýhodu v podobě konzumace části výkonu motoru, ale zpětná vazba od kol je stále částečně zachována. 

Princip elektromechanického posilovače řízení

Nazýváme-li elektrohydraulický posilovač evolucí, pak elektromechanický byl bez nadsázky technologie revoluční. Zde už se obejdeme bez hydraulické kapaliny a čerpadla. O vše se stará elektromotor, který je buď součástí sloupku řízení nebo je umístěn na ozubené tyči řízení. Pohyby volantu jsou pak snímány senzory a elektromotor řidiči jednoduše pomáhá s natáčením do požadovaného směru. 

Výhodou je zde relativní jednoduchost systému a zejména obrovské možnosti ve smyslu nejrůznějších asistenčních a pomocných systémů. Volantem může auto otáčet prakticky samo, což se děje například při aktivaci automatického parkování, kdy řidič jen řadí a vůz si sám otáčí volantem. Rovněž systémy pro udržování vozidla v jízdním pruhu umí v případě například mikrospánku řidiče “strhnout” volant a zabránit nejhoršímu. A jak ukazuje poslední dobou zejména Tesla se svým Autopilotem, tak v kritické chvíli vůz umí vybruslit i ze smyku, se kterým by i zkušený závodník asi těžko něco udělal. To vše je možné díky elektromotoru, který jednoduše umí sám točit volantem. Nevýhodou je zde ovšem minimální zpětná vazba od kol. 

Zdroj médií: Depositphotos.com
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?