Řada 1 německé značky BMW je častým terčem výsměchu motoristů. Jsou to však opravdu tak špatná auta?
BMW řada 1 - jaké jsou výhody a nevýhody?
Články na téma zajímavosti o autech:
- Přehled luxusních drahých aut
- Jaká je BMW řada 1 - právě čtete
- Legendární automobily 70. let
- Jak vznikají modelová jména automobilů
- Historické vozidlo a podmínky vlastnictví
- Pět historických rekordů vozu Toyota Land Cruiser
- Žebříček nejlepších amerických aut
- Nejdražším autem světa už není Bugatti
- Quattro v Audi není vždy quattro
- Maximální rychlost na tachometru neodpovídá realitě. Proč?
- BMW Isetta a její historie
- Enzo Ferrari jezdil až do 70. let Peugeoty
- Proč jsou auta v USA o tolik levnější?
- Proč má Porsche zapalování vlevo?
- BMW zachránilo majitele Rolls-Royce před velkými výdaji
- Nejznámější automobilové přezdívky
- Auta s nejluxusnějšími interiéry
- Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli
- Nejdivnější limitované edice vozů
- Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly
- Největší automobilové propadáky
- Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby
- Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?
- Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami?
- Pamatujete si? To nejlepší z našich garáží v roce 2004
BMW řady 1 je řada vozidel nižší střední třídy (označováno jako kategorie C) vyráběna automobilkou od roku 2004. BMW 1 series má být nástupcem BMW řady 3 Compact, který byl mnoha motoristy často kritizován především kvůli jeho „očesanému“ vzhledu a osekání mnoha funkcí. Posledním Compactem vyráběným v řadě 3 byla generace E46. BMW jedničkové řady se prodává hned ve čtyřech karosářských variantách. Základní variantou je třídveřový a pětidveřový hatchback, dále se také vyrábělo dvoudveřové coupe a dvoudveřový kabriolet. Avšak tyto dva poslední modely jsou od roku 2014 prodávány jako samostatná řada 2.
BMW řady 1 se v průběhu let prodávalo hned s devíti variantami benzinových motorů a čtyřmi čtyřválcovými turbodieselovými motory.
Nejslabší benzinové čtyřválcové motory s označením 116i měly ze začátku v roce 2004 výkon 85 kW. Od roku 2007 přišla na trh silnější varianta s 90 kW. Dalším v pořadí byl motor s označením 118i s 95 kW. Později v letech 2007-2009 se 105 kW a nakonec od 2009 do 2011 s 90 kW.
Atmosféricky plněný benzinový čtyřválec s označením 120i se do BMW řady 1 dával od roku 2004 do roku 2007 a to hned ve dvou variantách - se 110 kW a později se 125 kW. Od roku 2007 německá automobilka začala své hatchbacky osazovat také řadovým šestiválcem, který byl označován od 125i až po 135is. Výkonové rozmezí v tomhle případě je od 160 kW do 239 kW.
Naftové čtyřválcové motory pak nesly označení 116d (85 kW), 118d (90-105 kW), 120d (122 kW-130 kW) a 123d (150 kW).
Také čtěte
BMW E87 a 81, F20 a F21, a aktuální F40
Tří a pětidveřový hatchback BMW řady 1 je označován jako E81 a E87. Tato řada disponuje pohonem zadních kol, což je v kategorii „hatchback“ velmi ojedinělá kombinace. BMW E81 a E87 se původně prodávalo s pětistupňovou manuální převodovkou, v roce 2006 jí jeden převod přibyl. Občas se zde objevily také šesti a sedmistupňové automaty (modely 135i, 128i, 116i). Řada 1 s vlajkovou lodí E87 byla na trh uvedena v září roku 2004. Model E81 se vyráběl od července roku 2007 do roku 2012.
V roce 2011 byly pak modely postupně vyřazovány a nahrazovány druhou generací s označením F20 (5dveřový hatchback) a F21 (3dveřový hatchback). Druhá generace řady 1 byla taktéž poprvé představena s pohonem xDrive, tedy pohonem všech čtyř kol.
Také čtěte
Druhá generace byla v roce 2019 nahrazena třetí generací s označením F40. Tato generace však na rozdíl od jejích starších předchůdců disponuje pouze pohonem předních kol s možností pohonu xDrive. Třetí generace vozů řady 1 přišla o 3dveřový hatchback. Pod kapotou třetí generace se nachází široká škála motorů. Jak v podobě naftových, tak benzinových, s manuální nebo automatickou převodovkou.
BMW kupé E82 a kabriolet E88
Coupe a kabrioletu řady 1 se zákazníci dočkali v roce 2007. V roce 2013 byla jejich výroba ukončena a přesunuta do samostatné řady 2 s označením F22 a F23. První generace těchto vozů byla stále s pohonem zadních kol a v roce 2014 do řady přibylo také rodinné MPV s označením F45 a názvem Active Tourer/Gran Tourer. Toto MPV je postaveno na platformě BMW UKL a disponuje pohonem předních kol.
V říjnu roku 2019 BMW představilo druhou generaci řady 2 s označením F44, která byla prodávána ve 4místné variantě s názvem Gran Coupé. Posledním zatím představeným vozem řady 2 bylo v březnu v roce 2020 BMW ve verzi M2 CS.
BMW 1M
Vysoce výkonným sportovním vozem byl model řady E82 coupé, které se prodávalo pod názvem BMW M performance. Toto BMW mělo výkon 250 kW (335 k) při 5900 ot./min a 450 N⋅m od 1500 do 4500 ot./min. Tato raketka byla dostupná se šestistupňovým manuálem. 1M coupé mělo mít omezenou výrobu na pouhých 2700 kusů. Celkový počet se však zastavil až na neuvěřitelných 6309 kusech.
Zdroj médií: Depositphotos.