PRÁCE 🧰

BMW Isetta je dnes ceněný sběratelský artikl

2. 5. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady BMW

BMW známe jako prémiovou německou značku. Jenže automobilka se v padesátých letech potácela v krizi a potřebovala něco, co ji z ní vytáhne. Isettě, která měla původ v Itálii, se to povedlo dokonale.

BMW Isetta a její historie

BMW Isetta historie

První možnost spatřit Iso Isettu měla veřejnost v roce 1953, a to v Itálii. Firma Iso Autoveicoli (přejmenovaná takto po zahájení výroby autíčka ze jména Iso SpA) vyrábějící původně chladničky chtěla konkurovat minivozům, které tehdy Italové milovali. Byla však také do značné míry inovativní – půdorysné rozměry byly skutečně skromné (2,29 m x 1,37 m) a nastupovalo se zepředu pomocí do široka otevíraných dveří, tedy podobně, jako se otevírá lednička. Původ zkrátka Isetta nezapřela. Střecha byla překrytá plátnem, které společně s výklopnými trojúhelníkovými okny zajišťovalo ventilaci i roli nouzového výlezu po případné nehodě blokující přední dveře. Sedělo se na lavici, v jednom to bylo údajně v pohodě, ve dvou už to bylo intimnější a ve třech hraničil komfort sezení spíš s torturou. Zavazadlový prostor byl vzadu a jeho rozměry pojaly zhruba jednu nákupní tašku a lahev vína.

Výkon 7,1 kW pocházel od dvoutaktního jednoválce s objemem 236 cm3. Převodovka měla čtyři kvalty plus zpátečku. Poháněna byla zadní kola, která byla dvě a obešla se bez diferenciálu, protože byla velmi blízko u sebe. U prototypu bylo kolo jedno, ale to působilo problémy – autíčko mělo tendence se převracet, takže nakonec byla dvě.

Na Mille Miglia, což byl tehdy opravdu velmi slavný a světoznámý závod, se v kategorii „Economy“ umístila Iso Isetta na prvních třech místech. Popularitu jí to nepochybně zajistilo, nicméně na domácím trhu bojovala s tehdy extrémně úspěšným Fiatem 500C, který byl technicky vyspělejší a především to bylo plnohodnotné auto. Isetta připomínala spíš ledničku, která spadla na motocykl.

BMW Isetta a její historie

Firmu Iso Autoveicoli vedl inženýr Renzo Rivolta, kterému to myslelo jak technicky, tak i obchodně. Začal tedy vozítko licencovat do zahraničí a roku 1954 přišly námluvy i s BMW. To si licenci zakoupilo, ale celé autíčko přizpůsobilo modernějšímu německému trhu. Výkon se zvedl na 9 kW osazením čtyřtaktu o obsahu 247 cm3. Neobešlo se to i bez dalších zásahů a nakonec tak přišlo na trh koncepčně stejné, ale jinak odlišné autíčko, které s tím původním, Italským, nemělo prakticky žádný zaměnitelný díl. První BMW Isetta vyjela na silnice tehdy rozděleného Německa roku 1955. Vývoj neustal, časem přišla i čtyřmístná verze BMW 600. Důležité bylo, že Isetta pomohla BMW z problémů. Bez ní by pravděpodobně dnes už značka neexistovala.

BMW Isetta a její historie

Velký útěk malou Isettou

Zvláštní, ale extrémně důležitou roli sehrála Isetta v životě Klaus-Günthera Jacobi. Pořídil si také jedno malé BMW a nebál se, pouštět se s ním i do větších výletů. Bydlel na té „správné“ straně Berlína, která byla v té době pod správou USA. Na straně druhé, tedy východní, měl kamaráda Manfreda – ten naivně věřil ve zlepšení poměrů a zůstal ve východní okupační zóně Berlína tak dlouho, až byly zavedeny přísné kontroly a zůstal tak uvězněn v socialistickém bloku.

Jacobi nicméně přišel s nápadem na první pohled neproveditelným. Chtěl pomocí několika úprav Isettu přizpůsobit tak, aby se do motorového prostoru vešel urostlý muž, třeba Manfred. Pohraničníci by mohli podezírat Jacobiho s Isettou, maximálně tak z pašování cigaret, nikoliv dospělého muže. Nebezpečný podnik naštěstí vyšel. Isetta 300 nakonec pomohla ke svobodě devíti lidem.

BMW Isetta cena

Pokud byste snad po legendě zatoužili, připravte si pořádný balík. Ani kusy v katastrofálním, doslova nálezovém stavu, nesežene pod 100 000 korun. Renovované a krásně zachovalé Isetty vyjdou na půl milionu korun a více.

Zdroj info: BMW.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=bkho0RB0zz0&).

Podobné články