DSG vs manuál aneb Jaké převodovce dát přednost

7. 1. 2021 8 min. čtení Tipy a rady

V dnešní době je otázka volby převodovky aktuálnější než kdy jindy. Automaty už nemají problémy s životností, řazení je plynulé a ztráty na spotřebě také nejsou nijak zvlášť znatelné. V podmínkách našeho trhu je asi nejčastější volba manuál/DSG. Porovnání obou variant naleznete v následujícím článku.

DSG vs manuál aneb Jaké převodovce dát přednost

Evropa je v tomhle tak trochu pozadu. Starý kontinent je totiž minimálně, co se týče převodovek, ze všech nejkonzervativnější. Možná i proto na něm vznikly dvouspojkové převodovky, které mají k těm manuálním prostě nejblíž. Ve své podstatě je totiž v DSG skříni mechanika hodně podobná klasickým manuálům.

Většina vozů vyšších tříd se například u škodovky prodává právě s DSG automatem. OctaviaFabií se stále drží spíše klasiky, ale je jen otázkou času, než i tady zvítězí dvouspojky. Nezabývejme se ale budoucností, řešme, co vybrat právě teď!

Aditiva do převodovky pro zlepšení chodu a řešení úniku oleje

Asi by bylo dobré si nejprve shrnout výhody a nevýhody obou řešení:

Výhody manuálního řazení

  • nižší cena
  • prakticky bez nutnosti údržby a servisu
  • řidič má plnou kontrolu nad vozem
  • jízda je záživnější
  • auto s manuálem je lehčí

Nevýhody manuálního řazení

  • na delších cestách je řazení otrava
  • motor není chráněn před chybami řidiče a třeba necitlivou prací se spojkou

Výhody DSG převodovek

  • řazení je extrémně rychlé a plynulé
  • pohodlí - řidiči odpadne jedna starost a může se lépe soustředit na jízdu
  • ne vždy automat řadí tak, jak by si v tu chvíli řidič přál

Nevýhody DSG převodovek

  • náročnější servis i údržba
  • nižší životnost při nesprávném způsobu provozování
  • vyšší cena
  • vyšší hmotnost vozu

Pokud se na to podíváme, tak se může DSG zdát jako objektivně horší volba. Vždycky tam zkrátka bude ten strašák výměny spojek, což prostě jednoho dne přijít musí.

Otázka je, jestli to bude třeba při nájezdu půl milionu nebo ve stopadesáti tisících, není exaktně zodpověditelná, ale řidič má šanci to do značné míry ovlivnit. DSG se totiž nejvíce ničí neustálým pomalým popojížděním, při kterém jsou spojky neustále namáhány, zahřívají se a opotřebovávají.

Aditiva do automatické převodovky

Novější skříně navíc mají spojky suché, což jejich životnost v takových podmínkách ještě více zkracuje. Na druhou stranu na dálnici a při provozování z větší části mimo město je životnost dvouspojek dostačující a srovnatelná s životností celého vozu.

Jistě, pořád bude nutné měnit pravidelně olejovou náplň, ale za to stačí po cestě na dovolenou jen nastavit adaptivní tempomat a kroutit volantem.

Závěr je tedy asi jasný - do města vyberte raději manuál, ale u auta na delší cesty stojí DSG převodovka za zvážení a daný příplatek. Pečlivě se o ni starejte a najedete bez problémů tři sta tisíc, než přijde nutnost nějaké větší investice do servisu.

Zdroj médií: Flickr
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?