PRÁCE 🧰

Porsche 944 je neúspěšnějším modelem značky s uspořádáním transaxle

18. 1. 2024 6 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Porsche

Porsche 944 navázalo na předchozí typ 924, přineslo vylepšení v klíčových oblastech a po zásluze se stalo prodejně nejúspěšnějším modelem v sérii 924/944/968/928. Přinášíme vám druhý díl čtyřdílné série o transaxle modelech Porsche.

Porsche 944

Články na téma příběh transaxle vozů Porsche:

  1. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 1. díl
  2. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 2. díl - právě čtete
  3. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 3. díl
  4. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 4. díl

Jestliže předchůdci v podobě modelu 924 bylo často vyčítáno, že mu chybí pravý motor Porsche, bylo logickým krokem, aby jeho nástupce tuto chybu nahradil. Psal se rok 1980, Porsche 924 nebylo ještě ani v polovině svého života, když v Zuffenhausenu rozhodli o jeho nástupci s označením 944. Oba modely spolu pak několik dalších let koexistovaly, sdílely stejnou továrnu v Neckarsulmu a navzájem se doplňovaly – typ 944 byl totiž o něco dražší a původní záměr cenově dostupného Porsche nadále plnila právě devětsetdvacetčtyřka.

Osmiválec napůl

Historie modelu 944 začíná motorem. Inženýři jednoduše vzali osmiválec z modelu 928 a rozpůlili ho. Výsledkem byla řadová čtyřválcová jednotka o objemu 2,5 litru. Ten stejný motor v průběhu let dostal přeplňování a dvakrát se navýšil jeho objem – krátce na 2,7 litru a poté na rovné tři litry. Dokonce se zamýšlelo i jeho propojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou PDK, se kterou Porsche v té době experimentovalo. I kvůli problémům se spolehlivostí se však převodovka PDK objevila v sériové výrobě až o mnoho let později.

Závodní Porsche 924 GTP LM
Závodní Porsche 924 GTP LM
 

Úplně poprvé se nový motor objevil v závodním autě. Protože v té době typ 944 ještě neexistoval, nesl prototyp jméno Porsche 924 GTP LM – GTP LM znamená Grand Tourisme Prototype Le Mans. Později se proslavil jako 944 LM, což bylo ale ve skutečnosti pouze jméno přeplňovaného závodního motoru. Jak je asi zřejmé, test proběhl v rámci 24 hodin Le Mans a byl velmi úspěšný. Walter Röhrl a Jürgen Barth celkově obsadili vynikající sedmé místo. Motor 944 LM byl zároveň prvním motorem Porsche, který v závodech používal plně elektronický systém vstřikování paliva.

Evoluce bez kompromisů

Protože základ typu 924 byl velmi dobrý, stavělo na něm Porsche i u nástupce. Design se inspiroval konceptem 924 Carrera GT – jeho vytažené blatníky designéři jen lehce uhladili a o něco agresivněji vypadající 944 byla na světě. Na podvozku už se pak nemuselo tolik šetřit, interiér se ale třeba oproti 924 neměnil téměř vůbec. Hlavní však byla pohonná jednotka. V roce 1982 přišlo Porsche 944 na trh s atmosféricky plněným, kapalinou chlazeným motorem o objemu 2,5 litru. Maximální výkon byl 120 kW (163 koní), točivý moment činil 205 Nm. Navíc motor dostal vyvažovací hřídele, díky čemuž uměl být příkladně hladký. Tím se od 924 zásadně liší.

Výřezová kresba Porsche 944
Výřezová kresba Porsche 944
 

Základ to byl nakonec tak dobrý, že v roce 1984 prohlásil magazín Car and Driver model 944 za nejlépe ovladatelný sportovní vůz. Časopis Road & Track zasel uznal, že je devětsetčtyřicetčtyřka hodna značky Porsche. Posměškům byl tedy konec. Navíc v roce 1985 přišla verze Turbo. Ta přinesla úplně nový moderní interiér, pozměněný přední nárazník, a především motor o výkonu 162 kW (220 koní) s točivým momentem 330 Nm. Vylepšený byl i podvozek a silnější byly brzdy. Tohle čtyřválcové Porsche už si tvrdě vyšláplo i na legendární devětsetjedenáctku a v mnohém ji i překonalo.

Následující roky byly ve znamení drobných i větších změn – od poloviny roku 1985 tedy auto neslo interní označení 944.2. Modernější interiér už jsme zmiňovali. Americká verze 944 dostala jako první sériové auto airbag ve standardní výbavě. Kvůli zavedení ABS došlo k rozšíření náprav – přidaným bonusem byla ještě lepší ovladatelnost. Přední ramena byla také nově z hliníku.

Měnící se motory

Porsche 944 se za přibližně deset let produkce nabízelo hned v několika verzích. Základ tvořil dlouhou dobu dvou a půllitr, který byl kvůli emisím v roce 1989 na pouhý jeden rok nahrazen verzí o objemu 2,7 litru. O něco přiostřenější verzí se v roce 1987 a 1988 stala 944 S. Porsche u ní experimentovalo s hořčíkovou hlavou a šestnáctiventilovou technikou – výkon pak poskočil na slušných 140 kW (190 koní). Vrcholem byla varianta S2. Ta měla pod kapotou rovnou třílitrový motor, který podával 155 kW (211 koní). Porsche 944 S2 sdílelo vzhled a některé prvky podvozku se silnějším Turbem a poprvé u transaxle modelů se pro tyto dvě varianty objevila verze Cabriolet.

Porsche 944 Turbo a jeho pozměněný nárazník
Porsche 944 Turbo a jeho pozměněný nárazník
 

Vrchol nabídky však stále tvořilo Turbo, interně označené jako 951. Pro rok 1988 bylo dokonce představeno 944 Turbo S vyšším výkonem 184 kW (250 koní), silnějšími brzdami, stavitelným podvozkem, zesílenou převodovkou s externím chladičem a diferenciálem s omezenou svorností. Takové Turbo už bylo dražší než standardní devětsetjedenáctka, schopnostmi na silnici ji ale také překonávalo. Po vyrobení limitované série 1 635 kusů Turbo S se nakonec silnější motor a brzdy dostaly i do standardního Turba, a to až do konce jeho výroby v roce 1991. Zrychlení z nuly na sto za 5,9 sekundy je respektuhodné i dnes.

944 Turbo Cup

S představením Porsche 944 Turbo se zrodila i myšlenka značkového cupového poháru. Dnes dobře známe Porsche GT3 Cup, který se se závodní 911 GT3 jezdí v mnoha zemích po celém světě, a dokonce doplňuje závody Formule 1. První vlaštovkou cupových závodů Porsche byl právě 944 Turbo Cup, kde proti sobě tvrdě bojovaly jen lehce upravené 944 Turbo – auta měla závodní klec, byla odlehčená o komfortní prvky a odhlučnění. Závodní 944 stály podobné peníze jako jejich sériové verze, a dokonce se na ně vztahovala šestiměsíční záruka na motor.

Cupové 944 Turbo
Cupové 944 Turbo
 

Porsche 944 však nebylo pokoušeno pouze na závodní dráze, ale absolvovalo několik náročných vytrvalostních testů. Verze 944 S v rámci projektu Luna ujela za 258 dní 384 405 km – vzdálenost mezi Zemí a Měsícem – pouze s běžnou údržbou přibližně každých 20 000 kilometrů. Experimentu se zúčastnil i legendární závodník Juan Manuel Fangio, který odjel posledních několik kilometrů. Projekt nakonec běžel až do 500 000 kilometrů, kterých bylo bez obtíží dosaženo po přesně 11 měsících od startu. Neupravené Porsche 944 Turbo zase v roce 1986 překonalo rekord nejrychlejšího jízdy kolem světa, když to zvládlo za 31 dní.

Byla to právě spolehlivost, ryzí Porsche motor a skvělá ovladatelnost, která udělala z 944 prodejní trhák. Mezi lety 1982 až 1991 se prodalo více než 170 000 kusů. Největší exkluzivitou je s přibližně 600 prodanými kusy Porsche 944 Turbo Cabriolet. Naopak se 113 000 vyrobenými exempláři je nejčastější základní verze.

Fotografie a zajímavosti si můžete prohlédnout v naší galerii.

Zdroj info: Stuttcars, Porsche.
Zdroj médií: Porsche.

Podobné články