PRÁCE 🧰

Porsche 968 dotáhlo koncepci transaxle k dokonalosti

19. 1. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Motorsport Porsche

Měl to být jen hloubkový facelift typu 944, nakonec se ale Porsche 968 stalo klenotem mezi čtyřválcovými transaxle modely německé značky a platformu s motorem vpředu a převodovkou nad zadní poháněnou nápravou dotáhla prakticky k dokonalosti. Přinášíme vám třetí díl čtyřdílné série o transaxle modelech Porsche.

Porsche 968

Články na téma příběh transaxle vozů Porsche:

  1. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 1. díl
  2. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 2. díl
  3. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 3. díl - právě čtete
  4. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 4. díl

Svůj základ má devětsetšedesátosmička skutečně ještě v modelu 924. Původně se dokonce měla jmenovat jednoduše 944 S3 – svědčí o tom i fakt, že na mnoha součástkách je vyražen právě tento název. Až 80 procent dílů však bylo oproti 944 nových, nebo bylo vylepšeno, a tak se rozhodlo o úplně novém pojmenování. Porsche 968 se představilo v září roku 1991 na autosalonu ve Frankfurtu a hned upoutalo pozornost. Oproti předchůdcům v podobě typů 944 a 924 se podstatně lišilo. Některé designové prvky, jako třeba nové vyklápěcí světlomety, si bralo z větší 928, jinde se zase inspirovalo od 911 generace 964.

Vzhled se sice změnil, technika se ale jen vypilovala – víc totiž nebylo potřeba. Jako základ posloužil motor z 944 S2. Stále se tak jednalo o atmosférický řadový čtyřválec o objemu 3,0 litru. Aby se však vyhovělo emisním limitům a zvýšil se špičkový výkon, byl použit systém proměnného časování ventilů VarioCam – na Porsche se taková technologie objevila poprvé. A ještě jedno důležité vylepšení model 968 přinesl – dříve než kultovní devětsetjedenáctka dostal šestistupňovou manuální převodovku. Předtím se šestým rychlostním stupněm mohlo chlubit jen bájné Porsche 959. Poprvé od základní 944 byl zpět i automat, konkrétně čtyřstupňový Tiptronic.

Porsche 968 Cabriolet
Porsche 968 Cabriolet
 

Vzácný a vzácnější

Porsche 968 se od začátku prodejů v roce 1992 nabízelo jako kupé a kabriolet. Zkraje devadesátých let se ale značce se sídlem v Zuffenhausenu přestávalo dařit. Cena základního modelu 968 se musela snížit. Elegantně to vyřešil model CS (Club Sport), odlehčený základní model orientovaný na okruhy, který byl o poznání levnější než běžná devětsetšedesátosmička. V podstatě se jednalo o takovou Fabii Junior. Vyjmuly se takřka všechny komfortní, a tudíž těžké prvky – chyběly airbagy, elektrická okna a zrcátka, klimatizace, centrální zamykání i elektrické otevírání kufru. Odstraněny byly zadní sedačky a odlehčený byl i alternátor a baterie, chladič měl dokonce jen jeden ventilátor namísto dvou – tedy za předpokladu, že si majitel nepřiplatil klimatizaci či další komfortní prvky.

Byly to právě příplatky, na kterých Porsche vydělávalo. Ačkoliv pravé CS mělo jen dva příplatky – a to sportovní podvozek a skořepinové sedačky – většina jich měla spoustu komfortních prvků přikoupených zpět. Pod kapotou byl totožný motor jako u běžné verze – třílitr o výkonu 176 kW (240 koní) s maximálním točivým momentem 305 Nm. Na stovku to z nuly vytáhne za 6,5 sekundy. Přirovnání k Fabii Junior tedy berte s rezervou, tohle je totiž Porsche. A zatraceně dobré. Walter Röhrl ho v jednom z dobových testů označil za do té doby nejlépe ovladatelné Porsche všech dob. A vědí to i dnešní sběratelé, Porsche 968 CS je aktuálně v kurzu a v aukcích se prodává výrazně dráž než běžné verze. Mezi lety 1993 a 1995 se vyrobilo celkem 1 923 kusů.

Porsche 968 CS a jeho typické disky v barvě karoserie
Porsche 968 CS a jeho typické disky v barvě karoserie
 

Je tu však ještě jedna verze Porsche 968. Ta je tak vzácná, že se o ni ani nemluví. Porsche 968 Turbo S si v součtu našlo pouhých 13 zákazníků. Čtyřválec o objemu tří litrů dostal osmiventilovou hlavu z typu 944 Turbo a přeplňování turbodmychadlem KKK – výsledný výkon 224 kW (305 koní) a mohutný točivý moment 500 Nm jsou v linii 924/944/968 suverénně nejvyšší hodnoty a v tehdejší produkci značky ze Zuffenhausenu bylo lepší jen 911 964 Turbo. Závodní 968 Turbo RS dokonce posunulo výkon až na hranici 257 kW (350 koní). Toho se ale vyrobily pouhé čtyři kusy pro soukromé závodní týmy.

Turbo S se vyznačuje skořepinovými sedačkami, dvojicí NACA otvorů na kapotě, lízátkem pod předním nárazníkem a stavitelným zadním spoilerem. Specifické 18″ třídílné disky a větší brzdy pochází z 911 Turbo S, sportovní ambice potvrzuje samosvorný diferenciál Torsen a o 20 milimetrů snížený podvozek. Jedenáct kusů se vyrobilo s klimatizací, jen šest jich mělo centrální zamykání a pouhých pět mělo airbagy. Většina jich byla vyrobena pro Německo, pouze jeden kus se podíval do Ameriky.

Porsche 968 Turbo S
Porsche 968 Turbo S
 

Konec éry

Pro rok 1994 dostala standardní 968 pár drobných změn. Poznáte to třeba podle nových volitelných 17″ kol či sedaček z nově uvedeného Porsche 911 generace 993. Pod kapotou pak zmizelo některé oplastování kolem motoru. Naposledy na sebe Porsche 968 upozornilo designovou studií Roadster. V roce 1995 definitivně skončila linie modelů 924/944/968, která tak trvala necelých 20 let. Typ 968 byl technicky nejpokročilejším modelem této linie, finanční problémy značky a ustupující zájem zákazníků ale udělaly své. S méně než 13 000 vyrobenými kusy je Porsche 968 jedním z nejraritnějších sériových modelů německé značky.

Fotografie a zajímavosti si můžete prohlédnout v naší galerii.

Zdroj info: Stuttcars, Porsche.
Zdroj médií: Porsche.

Fotogalerie (13 fotek)

Podobné články