PRÁCE 🧰

Porsche 924 je mnohem víc než jen Volkswagen

17. 1. 2024 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Porsche

Od projektu pro Volkswagen až po účast v Le Mans. Porsche 924 položilo skvělý základ pro linii čtyřválcových transaxle modelů Porsche a dnes se po letech v nelibosti dostává do kurzu. Přinášíme vám čtyřdílnou sérii o transaxle modelech Porsche.

Porsche 924

Články na téma příběh transaxle vozů Porsche:

  1. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 1. díl - právě čtete
  2. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 2. díl
  3. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 3. díl
  4. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 4. díl

Porsche 924 si za svůj život vysloužilo spoustu nelichotivých pojmenování, fanoušci stuttgartské značky jím pohrdali a v jejich očích to zkrátka nikdy nebylo pravé Porsche. Přitom má za sebou toto „Porsche pro chudé“ skvělé prodejní výsledky, které značku finančně pozvedly, a nechybí ani triumfy v motorsportu. Tak proč by si devětsetdvacetčtyřka nezasloužila jméno Porsche?

Volkswagen nebo Porsche?

No ono to původně Porsche skutečně být nemělo. Zkraje sedmdesátých let potřeboval Volkswagen nový sportovní automobil. Požadavkem byla prostorná zadní sedadla pro děti, dobrý zavazadlový prostor a mechanika vypůjčená ze stávajících modelů VW a Audi. A stejně jako v případě typu 914 se Volkswagen obrátil na Porsche – pro německou značku to není nic neobvyklého, vždyť se kromě některých modelů Mercedesu či Audi podílela i na Favoritu. A tak se prototyp s kódovým označením EA 425 začal vyvíjet. Designu se ujal Harm Lagaay, pro jízdní zkoušky se použily karoserie BMW 1600 a Opelu Manta. Pro Volkswagen byl ale nakonec projekt, i díky energetické krizi, moc sofistikovaný a drahý. A tak ho odpískal a vznikající sporťák nahradil modelem Scirocco na bázi tehdejšího Golfu.

Prototyp EA 425
Prototyp EA 425
 

Prototyp EA 425 nicméně nabídl Porsche k odkupu, a to včetně možnosti vyrábět ho v továrně Audi v Neckarsulmu s díly koncernu Volkswagen. Pravda, obchod to byl výhodný především pro VW, ale Porsche s ním souhlasilo a nově vznikající model 924, do kterého už tak vložilo hodně úsilí, si ještě upravilo svým potřebám. Předně prošel úpravou vzhled, když z původního prototypu nezůstal ani jeden panel karoserie. Pro vysmívaný dvoulitrový motor z Audi pak Porsche vyvinulo vlastní hlavu a olejovou vanu. Zachovalo taky koncept transaxle – tedy motor vpředu, který je spojený s převodovkou umístěnou nad poháněnou zadní náplavou. Nikdo přitom ještě nevěděl, že na tomto konceptu bude Porsche stavět dalších téměř 20 let a po vzoru kultovní 911 ho dotáhne téměř k dokonalosti.

V době uvedení na trh

Produkční Porsche 924 se veřejnosti poprvé ukázalo 15. listopadu 1975 jako 2+2místné kupé s bohatým zadním prosklením. Podélně uložený řadový atmosférický dvoulitr sklopený pod kapotou o 40 stupňů se vstřikováním paliva Bosch-K-Jetronic dával 92 kW (125 koní) a točivý moment činil 165 Nm. Hmotnost drobného kupé ale jen tak tak přelezla jednu tunu, a tak se z nuly na stovku dostane pod 10 sekund. Zpočátku měla devětsetdvacetčtyřka jen čtyřstupňovou převodovku, následně byl přidán pátý rychlostní stupeň. Jako první Porsche se mohla 924 chlubit i automatickou převodovkou. Ta byla ale oblíbená především v USA, kde byl navíc motor 924 pořádně přiškrcen emisními normami, což dále podporovalo narativ polovičního Porsche.

Výřezová kresba modelu 924
Výřezová kresba modelu 924
 

Ačkoliv se 924 nabízela s poměrně luxusní výbavou – elektrická okna, klimatizace – krok zpět udělalo Porsche u brzd. Zatímco vpředu najdeme kotouče, zadní náprava si musí vystačit s bubny. Brzdy jsou tak i dle dobových testů tak akorát dostačující a jsou jedním ze slabších článků auta. Tehdejší recenzenti na druhou stranu chválí kvalitu zpracování, výhled z kabiny, praktičnost a přední sedadla původem z modelu 911. Nejvíce chvály ale doznala karoserie. Ta dle tehdejších redaktorů nabízí dobrou ochranu při nárazu, navíc je pozinkovaná a Porsche na její prorezivění dávalo šest let záruku. I v dnešní době můžeme potvrdit, že 924 odolává rzi velmi dobře. Hlavním trumfem je ale, i díky vyklápěcím čelním světlometům, aerodynamika. S odvoláním na ni dobové testy chválí jízdní dynamiku a nízkou spotřebu paliva.

Postupné zlepšování

Zatímco recenze u modelu 924 dále chválily jistotu v zatáčkách i komfort odpružení, závěrem většinou bylo, že se sice jedná o pravé Porsche, ale s určitými omezeními. Ve Weissachu se nicméně pokračovalo s vývojem. Základní provedení dostalo zmiňovanou lepší převodovku nebo gumový spoiler na víku kufru. Porsche dokonce laborovalo s šestiválcovým motorem. Nakonec ale vyhrálo přeplňování turbodmychadlem. V roce 1978 se tak představilo Porsche 924 Turbo – interně označené jako 931. To řešilo mnohé z chyb základního provedení – předně dostalo kotoučové brzdy na všechna kola a s výkonem 125 a později 130 kW (170 a 177 koní) výrazně zlepšilo dynamiku. Od roku 1986 byla základní varianta nahrazena provedením S, které v nabídce doplňovalo novější a dražší 944 – pod kapotu se nastěhoval motor o objemu 2,5 litru právě z modelu 944, který už pochází z produkce Porsche. V roce 1988, posledním roce výroby 924, činil výkon až 118 kW (160 koní).

924 Turbo se vyznačovalo průduchy v přední části
924 Turbo se vyznačovalo průduchy v přední části
 

Homologační speciál

Nebylo by to správné Porsche, kdyby se nepostavilo na start některého závodu. Porsche 924 Turbo vzal na start Rallye Monte Carlo Jürgen Barth. Po tratích rychlostních zkoušek vodil Porsche 924 GTR i Walter Röhrl. Vrcholem však bylo nasazení v závodě 24 hodin Le Mans v letech 1980 a 1981. Hned při prvním pokusu dokončily všechny tři 924, nejlepší z nich na respektuhodném šestém místě. Z důvodu homologace muselo Porsche vytvořit silniční verzi – pojmenovalo ji 924 Carrera GT a dnes se s počtem 406 vyrobených kusů jedná o jedno z nejvzácnějších Porsche. Je typické svou rozšířenou hranatou karoserií a přeplňovaným motorem o výkonu 154 kW (210 koní).

Závodní Porsche 924 Carrera GTP v Le Mans
Závodní Porsche 924 Carrera GTP v Le Mans
 

Na sklonku výroby dokonce Porsche laborovalo s osvěžením exteriéru i interiéru a motorem o objemu 2,7 litru. Zůstalo to ale jen u několika vyrobených prototypů a některé změny designu se pak objevily na modelu 968. Do definitivního ukončení výroby Porsche 924 v roce 1988 se vyrobilo více než 150 000 kusů. Nejvíce z nich, asi 121 000, připadlo základní verzi.

Fotografie a zajímavosti si můžete prohlédnout v naší galerii.

Zdroj info: Stuttcars, Porsche.
Zdroj médií: Porsche.

Podobné články