PRÁCE 🧰

Porsche 928 mělo nahradit 911, ale svět na něj nebyl připraven

20. 1. 2024 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Porsche

Že mělo Porsche 928 nahradit legendární 911 už dnes dobře známe. Za tímto luxusním modelem, kterému nadšenci přezdívají žralok, je ale mnohem zajímavější příběh. Víte, že se na jeho designu podílela česká ruka? Přinášíme vám závěrečný díl čtyřdílné série o transaxle modelech Porsche.

Porsche 928

Články na téma příběh transaxle vozů Porsche:

  1. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 1. díl
  2. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 2. díl
  3. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 3. díl
  4. Fascinující příběh transaxle modelů Porsche – 4. díl - právě čtete

V roce 1971 začalo Porsche pracovat na nové generaci modelu 911. Mělo jít o zlom, protože se za zadní nápravu měl nastěhovat, podobně jako u naší Tatrovky, objemný osmiválec. Tehdejší ředitel Ernst Fuhrmann ale v konstrukci 911 neviděl budoucnost, a tak se hned další rok osmiválcový motor přesunul dopředu a z projektu 911 H se stal projekt 928. Prvním transaxle modelem značky na trhu sice byl typ 924, i ten si ale svoji konstrukci s motorem vpředu a převodovkou nad zadní poháněnou nápravou bral od devětsetdvacetosmičky. Kapota, přední blatník a dveře byly z hliníku, nárazníky byly schované pod plastovými díly – dokonce kvůli tomu byla vyvinuta speciální barva, která drží stejný odstín nezávisle na materiálu.

Vzhled si vzal na starost rovnou sám šéfdesignér Anatole Lapine. Málokdo ale ví, že se na vzhledu podílel i český konstruktér a designér Jiří Kuhnert – jeho dílem je například ikonická zadní část. V sedmdesátých letech už puristickým sporťákům odzvonilo a důležitým se stal i komfort. V interiéru s uspořádáním 2+2 nechyběla elektricky ovladatelná okna a zrcátka, centrální zamykání nebo tempomat. Za příplatek pak byla klimatizace i chlazení boxu před spolujezdcem. Zajímavostí jsou stínítka před sluncem i pro zadní sedačky, nebo že se při nastavování volantu hýbe rovnou celý přístrojový štít.

Testovací prototypy v Africe
Testovací prototypy v Africe
 

Auto roku 1978

Oficiálně se Porsche 928 představilo na autosalonu v Ženevě roku 1977, kde působilo jako zjevení z jiného světa. Svým designem bylo jedinečné a hned si toho všimli i porotci prestižní ankety Automobil roku 1978 – Porsche 928 tuto anketu vyhrálo a stalo se posledním sportovně laděným modelem, který v soutěži uspěl. Devětsetdvacetosmička však není jen o designu, ale i o technice – například zadní náprava typu Weissach byla přelomová. Po ubrání plynu a při průjezdu zatáčkou se geometrie nápravy mění, aby se předešlo přetáčivému efektu.

I samotný motor vzbudil rozruch a odnesl si ocenění Motor roku 1977. Atmosférický osmiválec uspořádaný do V svírajícího úhel 90 stupňů měl nakonec objem 4,5 litru. To stačilo na výkon 177 kW (240 koní) a točivý moment 350 Nm. Standardem byl pětistupňový manuál, ovšem běžnější byl u velkého GT třístupňový automat, který v roce 1984 nahradil čtyřstupňový. I základní verze však sprintuje na stovku pod sedm sekund a jede až 230 kilometrů za hodinu.

Porsche 928 bylo od samého začátku klenotem a výstavní skříní německé automobilky. S ohledem na to bylo i naceněno, když po celý svůj život stálo více než základní provedení devětsetjedenáctky. Na rozdíl od příbuzných typů 924 a 944 se také vždy vyrábělo v továrně Porsche v Zuffenhausenu. Základní devětsetdvacetosmička vydržela ve výrobě do roku 1982.

Výřezová kresba Porsche 928
Výřezová kresba Porsche 928
 

18 let a mnoho verzí

Už v roce 1980 se luxusní GT dočkalo prvního vylepšení. Porsche 928 s označením S reagovalo na nelichotivý poměr hmotnosti a výkonu i stížnosti na vysokou spotřebu. Motor byl zvětšen na 4,7 litru a výkon povyskočil na 221 kW (300 koní). Pro rok 1984 bylo mechanické vstřikování paliva nahrazeno elektronickým – přineslo to dalších 10 koní výkonu a lepší hospodárnost. Na některých trzích byla tato verze pojmenována S2. Vzhledově se „esko“ liší decentním předním i zadním spoilerem či novým vzhledem kol. Označení S3 dostalo pouze katalyzátor a mírné snížení výkonu.

Zásadní změnu znamenalo Porsche 928 S4. V roce 1986 se poprvé výrazně změnil vzhled – předek i zadek se zakulatil a uhladil, přibylo větší zadní křídlo, nová byla i zadní světla. Interiér byl ještě o něco luxusnější – řidičova sedačka měla kromě elektrického ovládání i paměťovou funkci – úměrně tomu ale povyrostla i cena. Objem motoru se zvýšil na pět litrů, což byla hodnota, kterou měla devětsetdvacetosmička mít od počátku. Výkon poskočil na 235 kW (320 koní) a točivý moment dosahoval 430 Nm – ani 911 Turbo v té době nebylo výkonnější. Maximální rychlost se zvýšila až na 270 kilometrů za hodinu a zrychlení na stovku nezabralo ani 6 sekund.

Porsche 928 S4
Porsche 928 S4 s novým vzhledem
 

Na bází typu S4 vznikl i prototyp Clubsport – to v terminologii Porsche znamená drastické odlehčení a sportovní ambice. Do sériové výroby se ale nedostal. V té době byl typ S4 dostupný pouze s automatickou převodovkou, a tak Porsche v roce 1988 přispěchalo s typem 928 GT. Ten byl naopak dostupný pouze s manuálem a přinesl další navýšení výkonu o 10 koní.

Poslední hurá devetsetdvacetosmičky byla verze GTS představená pro rok 1992. Ta se vyznačuje novými koly, aerodynamickými zrcátky, širšími boky a reflexním pruhem mezi zadními světly. Naposledy se zvyšoval i objem motoru, a to na 5,4 litru. Výkon se posunul na 257 kW (350 koní), točivý moment byl rovných 500 Nm. Porsche 928 byl unikátní model v portfoliu německé značky. Luxusní kupé ale nakonec proti legendární 911 neuspělo a v roce 1995 definitivně skončila jeho výroba. I díky poměrně vysoké ceně se nikdy nevyrobil velký počet kusů, pouze přibližně 60 000.

Speciální verze

Za svůj dlouhý život dostala devětsetdvacetosmička několik speciální modelů, které vždy zůstaly ve fázi prototypu. Za zmínku stojí koncept 960 P.E.S., na kterém si inženýři testovali použití hliníku v konstrukci karoserie. Ke svým pětasedmdesátým narozeninám dostal Ferry Porsche model 928-4, který se vyznačoval prodlouženým rozvorem, karoserií shooting brake a vzhledem, který předznamenal facelift pro verzi 928 S4. Porsche experimentovalo i s kabrioletem a provedením Targa. Koncept H50 zase naznačoval čtyřdveřové provedení – vyrobily se dokonce dva kusy, Evropský a Americký, které se liší zadní částí.

Fotografie a zajímavosti si můžete prohlédnout v naší galerii.

Zdroj info: Stuttcars, Porsche.
Zdroj médií: Porsche.

Podobné články