PRÁCE 🧰

Automobilová produkce a česká ekonomika

16. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Česká ekonomika je do velké míry závislá na automobilovém průmyslu. Odborné odhady ukazují, že tento segment stojí až za 10 procenty tuzemského hrubého domácího produktu.

Význam automobilového sektoru pro českou ekonomiku

Články na téma automobilový průmysl v ČR:

  1. Automobilový průmysl v ČR
  2. Turecké autobusy Otokar – mohou ohrozit domácí výrobce?
  3. Automobilovému průmyslu v Česku hrozí útlum
  4. Význam automobilového sektoru pro českou ekonomiku - právě čtete

Tuzemské hospodářství se bez automobilového sektoru v podstatě neobejde. Na cestě k zeleným zítřkům je však kvůli ekonomickým potřebám potřeba myslet na to, aby Česká republika už za několik příštích let nespadla do podobné krize, ve které se léta nachází kupříkladu americké město Detroit.

Ten ještě před úderem finanční krize v roce 2008 platil za jedno z největších center automobilového průmyslu na světě. Stačilo však jen pár měsíců a z tradičního průmyslové lokality se stalo město duchů, které se ze svých problémů nevyhrabalo dodnes.

Nezaměstnanost tam v nejhorších letech rostla až ke 30 procentům, obyvatelé města bojovali s všudypřítomnou kriminalitou. I proto velká spousta, zejména mladších ročníků, z Detroitu odešla a začala na své budoucnosti pracovat v jiných amerických končinách.

Ekonomika se bez aut neobejde

V České republice podobné problémy minimálně v blízké budoucnosti nehrozí a snad ani nikdy nenastanou. Výroba automobilů v Česku je ale pro tuzemské hospodářství nezbytná, v přepočtu na jednoho obyvatele je česká automobilová produkce hned po Slovensku druhá největší v Evropě.

V české ekonomice každý rok sjede z montážních linek více než 1 milion nových automobilů. Své výrobny tu mají automobilky Škoda, Hyundai, Toyota ale i další. Rozmohla se i výroba autobusů nebo některých nákladních vozidel. V menší míře se v Česku stále produkují i motocykly.

Automobilový sektor je důležitý z pohledu tvorby hrubého domácího produktu, ale i z hlediska samotné průmyslové produkce. Na té české se podle odhadů podílí asi jednou čtvrtinou. Auta a komponenty do nich jsou zároveň velmi důležitým exportním artiklem. Pro Česko totiž rovněž platí, že jde o velmi otevřenou ekonomiku, která je na fungujícím exportu závislá.

Právě automobily v tom hrají velmi důležitou roli. Svědčí o tom mimo jiné fakt, že Česká republika z pohledu celé Evropské unie je jedinou členskou zemí, které se ještě nepovedlo vrátit na hospodářskou úroveň před vypuknutím pandemie nemoci covid-19.

Už právě koronavirová pandemie ukázala, jak je česká ekonomika na automobilovém průmyslu závislá. Jen několik měsíců po prvotních masivních uzávěrách hospodářství se totiž začaly projevovat problémy s dodávkami. Klíčové podniky včetně automobilky Škoda musely na několik týdnů dokonce zastavit výrobu. Firmám rostly náklady a tuzemský hrubý domácí produkt na to šeredně doplatil.

Pocítit to mohou hlavně regiony

Pokud by v budoucnu došlo k výrazné proměně českého automobilového sektoru, respektive k jeho útlumu, může to významně proměnit i samotné regiony. V dnešní době platí, že kompletní auta vyjíždějí z provozů hned v několika českých městech. V případě automobilky Škoda jde o Mladou Boleslav, Vrchlabí či Kvasiny. Pokud jde o jihokorejskou společnost Hyundai, týká se to moravskoslezských Nošovic. Zmínit je ale třeba i Kolín, ve kterém se vyrábí zase menší modely od automobilky Toyota.

Pro českou ekonomiku jsou důležité i další menší firmy, které vyrábí klíčové součástky. Těch je po celé České republice opravdu spousta. V mnohých případech působí i v jen velmi malých obcích a mají tedy opravdu významný regionální význam. Pokud se jim nepodaří výrobu kvůli postupnému rozmachu elektromobility přizpůsobit, dá se rovněž očekávat prohlubování citelných regionálních nerovností.

Je zřejmé, že přechod celého léta osvědčeného evropského automobilového sektoru k elektromobilům ohrožuje nejen samotné automobilky, ale i další menší subdodavatele. Odborníci upozorňují mimo jiné na to, že elektromotory mají mnohem méně součástek než spalovací motory. Právě menší firmy, které se na výrobu subdodávek zaměřují, jsou však pro tuzemské hospodářství téměř nepostradatelné.

Zdroj info: expats.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články