Ačkoliv se nad tuzemským autoprůmyslem stahují mračna, momentální situace špatná ještě není. Naopak. Výroba nových aut v Česku byla během letošního prvního pololetí rekordní, a to by mělo přetrvat i ve druhé polovině roku 2024.
Tuzemští výrobci aut se ještě nikdy neměli lépe
Články na téma automobilový průmysl v ČR:
- Automobilový průmysl v ČR
- Turecké autobusy Otokar – mohou ohrozit domácí výrobce?
- Automobilovému průmyslu v Česku hrozí útlum
- Význam automobilového sektoru pro českou ekonomiku
- Tuzemské výrobce aut těší rekordní výroba - právě čtete
Výrobci aut v České republice se navzdory negativním prognózám do budoucna momentálně těší z dobré výrobní sezóny. Z linek totiž během první poloviny roku 2024 sjelo více než 774 tisíc nových aut. Při pohledu do minulosti je tedy zřejmé, že tak úspěšnou první polovinu roku automobilky v Česku ještě neměly.
Ukazuje se, že automobilky jsou opravdu dlouholetým motorem české ekonomiky. Je jasné, že bez jejich přítomnosti by na tom tuzemské hospodářství bylo mnohem hůře. Pozitivní rovněž je, že během první poloviny roku 2024 stoupla i výroba nákladních vozidel, přípojných vozidel a motocyklů.
Také čtěte
Elektromobily netáhnou a netáhnou
Při podrobnějším pohledu do statistik je zřejmé, že v první polovině roku 2024 se v meziročním srovnání vyrobilo o 4,9 % více automobilů než ve stejném období roku loňského. Podíl elektrických vozů na celkovém počtu je ale stále poměrně nízký. Pohybuje se totiž jen kolem hranice osmi procent.
Zajímavé rovněž je, že dominantní většina v Česku vyrobených aut zamířila ke svým kupcům v zahraničí. Konkrétně jich bylo 723 279. Ke konečným odběratelům v Česku tedy během první poloviny roku 2024 zamířilo pouze 51 tisíc aut.
Zároveň je jasné, která značka v Česku zažívá výrobní úspěch. Možná trochu nepřekvapivě se jedná o Škodu Auto, která v Česku od ledna do června vyrobila celkem 473 582 osobních aut, což bylo asi o 2 procenta více než ve stejném období roku 2023. Za Škodovkou se umístil nošovický Hyundai Motor Manufacturing (175 950 vozů). Třetí pozici pak obsadila Toyota ve středočeském Kolíně.
Grean Deal jako riziko
Ačkoliv nynější výrobní čísla automobilky v Česku těší, pohled do budoucna jim úsměv na tváři kazí. Automobilky jsou totiž součástí evropského tažení za záchranu klimatu. Rostou náklady a v globálním prostředí jim stále významněji klesá tolik potřebná konkurenceschopnost. Ta se ale promítá i do celkové ceny nových aut.
Z dat je rovněž patrné, že asi 92 procent nových aut, které pocházejí z českých továren, stále pohání benzin či nafta. A to i přesto, že za 11 let se již nemá žádné nové auto se spalovacím motorem z českých fabrik dostat na silnice. Green Deal je totiž stále realitou dnešní doby, ačkoliv by si celá řada automobilek přála opak.
Je možné jen doufat, že automobilkám v Česku se podaří zachytit elektromobilový trend. Že budou úspěšně konkurovat čínským společnostem, které jsou po celém světě rok co rok úspěšnější. Zároveň se s tím pojí i víra v to, že se z České republiky nestane druhý americký Detroit.
Zdroj médií: Depositphotos.