PRÁCE 🧰

Základní problémy Green Dealu aneb tohle fakt fungovat nebude

15. 4. 2022 5 min. čtení diskuze (0) Názory

Green Deal mnozí vyhlížejí s nadějí a očekáváním, nicméně čím dál více vnímám spíše skeptický pohled na tuto podivnou záležitost. A to i od lidí, kteří dříve tvrdili, že nám Zelená dohoda prospěje a pomůže.

Základní problémy Green Dealu aneb tohle fakt fungovat nebude

Čas od času nastane v historii okamžik, kdy se někdo pokusí lidem vnutit něco, co ve skutečnosti nechtějí. Obvykle se to zabalí do nějakých hezkých slov, předloží se to jako něco, co bude dokonalé a po realizaci plánu nastane ráj na zemi. Nevyšlo to s nacismem, komunismem, tak se to zkusí s Green Dealem.

Evropa bere na svá bedra problémy celého světa

Průměrný český člověk vyprodukuje za rok skoro dvojnásobek emisí, než je celosvětový průměr na osobu. Jenže když se na to podíváme globálně, tak Evropa nevypustí zdaleka tolik, jako Asie (ta vypustí přes polovinu celosvětových emisí) a Amerika. Tihle největší znečišťovatelé by měli své emise omezit, ne EU. Problém ale není až tak jednoduchý, protože třeba Čína jako absolutně největší znečišťovatel planety produkuje zboží pro zbytek světa. A s tím, jak se pokrytecky snažíme my v Evropě být "zelení" se často děje jen to, že výrobu přesouváme jinam.

Těžký průmysl - Emise CO2

Jdeme tou nejtěžší/nejdražší cestou

Pokud se už shodneme na tom, že by bylo dobré nějak bránit klimatické změně a oteplení Země, měli bychom hledat ty nejlepší a nejefektivnější způsoby. Bohužel, je tomu přesně naopak a naplnění "ambiciózních cílů" bude velmi, velmi drahé. Takové přistání na Měsíci, respektive jeho cena, kterou musela Amerika v šedesátých letech zaplatit za tento počin, bude jen plivnutí ve srovnání s tím, jak moc drahý Green Deal bude.

Nepochopitelné je především to, s jakou vervou Brusel protlačuje elektromobily na úkor spalováků. Ano, elektrická auta vítězí na poli lokálních emisí. Ale to je asi tak všechno. Cenově se ICE motorům nikdy nemají šanci vyrovnat, jsou objektivně daleko méně použitelná a musíme kvůli nim pracně budovat úplně novou síť dobíjecích stanic. Spalovací motory a systémy snižování emisí jsme naopak dotáhli do takové podoby, že jsou nesrovnatelně čistší, než byla auta třeba patnáct let nazpět. Daleko logičtější by tedy spíše než dotace na elektromobily byly dotace pro chudší na pořízení novějších aut. Jenže to je příliš jednoduché a logické, že...

Další věc - jaderná energie. Ekologové se k ní staví pořád dost skepticky, až se skoro zdá, jako by tématu nerozuměli a nic o něm nevěděli. Když si ale poslechneme skutečné odborníky, kteří jsou zvyklí stavět svá rozhodnutí na faktech, dojdeme k závěru, že jaderná energie je naopak ten nejčistší zdroj, jaký máme v současné době k dispozici. Nemusíme stavět nějaké vrtule na polích a bránit proudění vzduchu, nemusíme ta pole ani zaplácat hektary ošklivých panelů.

Počítáme s technologiemi, které ještě nemáme

Tohle je extrémně nebezpečné - bývá dobrým zvykem nejdříve vyvinout nějakou technologii a pak ji začít používat. Ne naopak! Schválně si někdy pokecejte s nějakým zastáncem Green Dealu. Typicky je to student humanitního pseudooboru, který nadšeně tlačí své zelené myšlenky a používá často obraty jako "to už tou dobou dávno bude vymyšlené" a podobně. Bohužel, EU k problému přistupuje podobně a staví sama sebe do pozice někoho, kdo nadšeně vyskočí z letadla s tím, že cestou k zemi si padák nějak opatří.

Zatím nemáme technologii ekologické likvidace baterií z elektromobilů, ale už teď víme, že to jednou likvidovat budeme umět. A argument s tím, že akumulátory budou sloužit v úložištích elektřiny je lichý - problém to jenom odsune. Dále vůbec netušíme, kde vezmeme dostatek elektřiny jako takové. Všechny efektivní a dobře regulovatelné zdroje jsme se rozhodli odstavit a počet "skoro blackout" situací v rámci evropské rozvodné sítě vzrostl na desetinásobek. Takže s tím blackoutem už tu není otázka, jestli přijde, ale kdy přijde.

Vysoké napětí trafostanice

Rozhoduje Německo

Toto je velmi, velmi subjektivní názor. Ale nelze tak úplně popřít, že hned většinu velkých průšvihů v dějinách Evropy (a světa) má na svědomí z velké části Německo. To patří mezi hlavní protlačovatele Green Dealu a obecně všeho zeleného. Jenže Německo má velmi robustní ekonomiku a může si dovolit i trochu riskovat. My ne.

S odchodem Velké Británie z EU se ztratila významná protiváha, která držela Němce trochu na uzdě. Nikdo jiný se jim moc postavit neumí - Itálie a Španělsko jsou jednou nohou v bankrotu a budou pravděpodobně potřebovat ekonomickou pomoc. My bychom páku měli - Němci jsou závislí na naší elektřině, ale jsme moc malí a nemůžeme si z naší pozice dovolit nějaké vyhrožování. Polsko má svých problémů dost a s Němci mají problém vůbec najít společnou řeč. Jediná evropská Země, která začíná mít trochu rozum, je Francie. Po pochopení kauzálního vztahu mezi počtem příchozích migrantů a růstem kriminality je vítačské nadšení opustilo. Stačilo pár skutečných vědců a velmi realistických ekonomů a hle - ony ty jaderné reaktory vlastně nejsou tak špatné.

Nová totalita?

Ono se to všechno zdá hrozně cool, dokud o Green Dealu nezačne člověk trochu přemýšlet a zjišťovat si fakta. Pak už to není vůbec cool a vypadá to spíš strašidelně. Korunu tomu nasazují nápady některých aktivistů a politických stran, které si v ničem nezadají s totalitními režimy. A ono to tam vlastně směřuje, lidem se pomalu berou možnosti svobodně si volit třeba způsoby dopravy. Primátor Hřib naštěstí nemá pravomoce srovnatelné s diktátory, ale své vlhké sny realizuje tím, že společně s dalším jelitem jménem Adam Scheinherr vytvářejí v rámci Prahy nejrůznější dopravní kolapsy a komplikace.

Přijdou emisní povolenky pro domy i pro jednotlivce, začíná se mluvit o tom, že pokud nebude dům ekologický a úsporný, nebude ho jeho majitel moci v budoucnu prodat, a dokonce ani pronajmout, což už je docela významný zásah do práv majitelů. Vypadá to, že nakonec se tedy té totality přeci jenom dočkáme. Nebude už hnědá nebo rudá, ale zelená.

Zdroj info: Evropská komise, Fakta o klimatu.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube (https://www.youtube.com/channel/UCxfsOe_Vg1-WzUk3Xe5mkIw).

Podobné články