Kolem zákazu spalovacích motorů to opět vře. Nejprve došlo ke schválení za českého předsednictví Radě Evropské unie v roce 2022, nyní Petr Fiala nepochopitelně couvá a chce zákaz přehodnotit.
Zákaz spalováků? Petr Fiala opět otáčí
Články na téma automobilový průmysl:
- Automobilový průmysl - co bylo a co nás čeká?
- Plast v autoprůmyslu – kdy nahradí kov a jiné materiály?
- Autonomní řízení auta – kdy se toho dočkáme?
- Které automobilky v následujících letech končí s klasickými spalováky?
- Volvo vyrobilo svůj poslední dieselový model
- Scania končí s výrobou vlastních autobusů
- Marže automobilek se snižují
- Umělá inteligence v autech
- Green Deal a rizika pro evropský autoprůmysl
- Ford propustí tisíce pracovníků
- Stellantisu se nedaří, čeká ho bankrot?
- Škodovce se v Číně a v Indii nedaří
- Slovensko jako druhý americký Detroit?
- Spalovací motory možná zakázané nebudou - právě čtete
- Slovenská města, ve kterých se montují auta
- Věci, na které jsme si zvykli a kterých se už v autech nechceme vzdát
- Šrotovné na příkladu Německa
- Výroba aut v Polsku - již brzy
- Blockchain a jeho využití v autoprůmyslu - již brzy
- Škoda a modely pro Indii - již brzy
Racionální období a kritika Bruselu
Současný předseda vlády se kdysi profiloval jako velmi racionálně uvažující politik, který se nebál kritizovat Brusel a jeho zelené tendence. A to už v roce 2014, kdy tato témata nebyla zdaleka tak aktuální, jako je tomu dnes. Viz například video níže, které je mimochodem přímo z oficiálního YouTube kanálu ODS. Fiala apeluje na zdravý rozum a očividně si uvědomuje, že „ideologické nesmysly“ nás před zbytek světa neposunou.
Fit for 55
Střih, rok 2022, kdy je ten samý člověk v čele vlády České republiky. Ta tam jsou slova o nesmyslných ideologiích, najednou je třeba radikálních řešení, která budou jednotná pro celou EU a poznamenají to nejhodnotnější, co v civilizované Evropě (tedy zhruba od Brna na západ) máme. Předsednictví Radě Evropské unie je jedno z „nejzelenějších“ v jejích dějinách. Ve chvíli, kdy máme jako malá země, jejíž ekonomika do značné míry stojí na automobilovém průmyslu, možnost situaci změnit, prochází balík předpisů Fit for 55. Součástí balíčku je i zákaz prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Dovolíme si poukázat na fakt, že tento bod se blíží a dočkáme se jej už za jednu dekádu.
Součástí balíčku jsou i takové „poklady“, jako třeba emisní povolenky na vytápění domů a jejich aplikace i na naftu nebo benzín. Doteď se ekonomové nemohou shodnout na tom, o kolik paliva zdraží, jisté je, že se tak stane. Je však evidentní, že čeho se emisní povolenky dotkly, to jednoduše zdražilo. Emisní povolenka mimochodem není nic ctnostného, je to jenom další forma zdanění. Ekologie se zde realizuje jen tím, že se zvedne cena nějaké komodity, která se tak stane méně dostupnou, takže poklesne její spotřeba (na tom je ostatně založen celý evropský přístup k ekologii).
Přečtěte si také: Tuzemští výrobci aut se ještě nikdy neměli lépe
Další otočka?
Prosinec 2024. Blíží se rok, kdy opět proběhnou parlamentní volby. Průzkumy ukazují, že ODS rozhodně navrch mít nebude, Petr Fiala deklaruje, že vláda splnila 93 % svých předvolebních slibů (což prokazatelně není pravda). Nadšený proevropský politik začíná pomalu couvat. Za vše asi mluví jeho příspěvek na sociálních sítích:
„Během jednání Evropské rady jsem Ursulu von der Leyen seznámil s postupem naší česko-italské iniciativy. Požadujeme odklad pokut pro automobilky za nesplnitelné cíle pro rok 2025.
Nutně také musíme zahájit debaty o přehodnocení emisních standardů CO2 z aut a dodávek během příštího roku, včetně přehodnocení „zákazu spalovacích motorů“ v roce 2035. Toto téma chceme navrhnout i pro nadcházející Evropskou radu v březnu.“
Dva roky staré předsednictví jako by se ani nestalo. Petr Fiala najednou potřebuje přehodnocovat opatření, které automobilkám dalo jasně najevo směr vývoje. Zákaz spalovacích motorů je opět na stole a z Česka, které jej nadšeně odkývalo, se od těch samých lidí ozývá touha jej „přehodnotit“.
Názor
V současné situaci, kdy se prakticky celý svět začíná přiklánět k elektromobilitě, je otázkou, jestli má smysl ještě řešit spalováky, nebo je nechat v klidu „dožít“. Evropská nařízení nejsou nezvratitelná, má to svá pravidla, nicméně ekonomika potřebuje především jistotu a určitý směr. Investoři se nepohrnou do regionu, kde se rozhodnutí mění z roku na rok a už vůbec ne tam, kde ten samý politik něco schválí a pak proti tomu vystoupí. A dvojnásob nešťastné z toho jsou asi i automobilky, které už skutečně neví, jestli tedy ty naftové a benzínové motory opravdu odpískat, nebo ne.
Zdroj médií: Depositphotos.