PRÁCE 🧰

Jak dopadne Green Deal na evropský autoprůmysl?

4. 12. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Evropa je kolébkou spalovacích motorů. Současné směřování Evropské unie a obrovský tlak na snižování emisí v sektoru automobilové dopravy však mohou tento průmysl nenávratně zničit. Ve hře je i několik stovek tisíc pracovních míst.

Jak dopadne Green Deal na evropský autoprůmysl?

Články na téma Green deal:

  1. Základní problémy Green Dealu aneb tohle fakt fungovat nebude
  2. Green Deal a rizika pro evropský autoprůmysl - právě čtete
  3. Spalovací motory možná zakázané nebudou

Dlouhá léta platilo, že automobily evropských značek se řadily k celosvětové špičce. Řada evropských firem dlouhá léta úspěšně své vozy vyvážela do celého světa, a to včetně Spojených států amerických nebo Číny. S nástupem elektromobility se tento fenomén ale začíná měnit. O spalovací motory ve světě, zejména ve zmíněné Číně, pomalu přestává být zájem.

Evropské automobilky tak nyní bojují s propadem počtu prodaných vozů se spalovacími motory, a to hlavně v Číně. V dlouhodobém horizontu ale navíc nemohou kalkulovat ani se zákazníky v Evropě. Počítá s tím totiž hojně diskutovaný Green Deal, jehož součástí je i zákaz výroby automobilů se spalovacími motory po roce 2035.

Evropské automobilky mohou nahradit ty čínské

Přechod na elektromobilitu se ale evropským automobilkám zatím příliš nevede. V mnohých ohledech zaostávají za konkurenty z Číny, které po celém světě rychle expandují. Dost možná se tento čínský náskok nepodaří evropským firmám už ani nikdy stáhnout. Čínské firmy mohou v dalších letech výrazně získávat tržní podíl a automobilky v Evropě na to budou negativně doplácet.

Evropským automobilkám nehraje do karet ani to, že řada evropských spotřebitelů se k přechodu na elektromobilitu zatím příliš nemá. Mimo jiné hrozí, že po roce 2035 dramaticky propadnou počty nových prodaných vozů, pokud zůstane zákaz výroby automobilů se spalovacími motory v rámci Green Dealu opravdu v platnosti.

Pokud by se tak skutečně stalo, může řada zákazníků koupi nových vozů odkládat. Budou raději preferovat ojeté vozy, ze kterých ale automobilky v dané chvíli, možná kromě servisu a náhradních dílů, nic nemají. Firmám kvůli tomu mohou dramaticky klesnout příjmy, což by vyvolalo celou řadu reakcí. Mimo jiné by firmy musely šetřit.

Odnesli by to zaměstnanci

Úspory na straně nákladů by velmi pravděpodobně odnesli zaměstnanci. Řada lidí by tak přišla o pracovní pozici. Přitom je ale potřeba zdůraznit, že automobilový průmysl stojí asi za 7 procenty HDP Evropské unie. Podle odhadů zároveň zajišťuje asi 13,8 milionů pracovních míst. Velká řada těchto pozic by tak mohla být v ohrožení.

Ukázkou toho, že nedostatečné příjmy by odnesli právě zaměstnanci, je současná debata v koncernu Volkswagen. Tato firma totiž řeší už nyní, jak výrazné náklady co možná nejdříve snížit. I proto uvažuje nad uzavřením několika výrobních provozů, s čímž souvisí i redukce počtu pracovních míst.

Do budoucna by to ale v takovém případě nemusel být jen Volkswagen. Úsporné kroky by se daly očekávat také u jiných společností, a to včetně Renaultu, Mercedesu nebo BMW. Úplný odklon od spalovacích motorů tedy může v krajním případě působit sebedestruktivně a Evropská unie se tím poměrně značně ohrožuje.

Zdroj info: Eurostat.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články