Pokrytectví klimatického summitu COP26

2. 11. 2021 4 min. čtení diskuze (0) Názory

Už několik let slýcháme a čteme o tom, že je potřeba začít urychleně jednat a řešit klima na Zemi. Jinak se údajně budou dít nepředstavitelné katastrofy a ohrozíme sami sebe. Je pěkné, že nás mocní lidé takto chtějí ochraňovat, ale očividně to nemyslí příliš vážně a sami se nechtějí vzdát svého pohodlí.

Ale hezky od začátku - o co vlastně na tom slavném summitu jde? Jako vždy samozřejmě o poslední šanci provést nějaké kroky k tomu, abychom zabránili globálnímu oteplování. Oteplování, jehož existenci se sice podařilo prokázat, na druhou stranu je třeba říct, že ne všichni vědci souhlasí s tím, že si ho způsobujeme sami. Dost velká část vědecké obce tvrdí, že vlastně nemáme absolutně páru o tom, nakolik je oteplování způsobeno člověkem a do jaké míry je způsobeno nějakými přírodními cykly. A COP26 má za cíl přijmout nějaká opatření, která mají zvrátit právě toto oteplování.

Připravte si peněženky

Ať budeme globální oteplování řešit jakkoliv, tak se zatím zdá, že jdeme tou nejdražší a nejsložitější cestou. Například namísto spalovacích motorů, které vyvíjíme už velmi dlouhou dobu, jsou prakticky dokonalé a všechna infrastruktura je jim přizpůsobena, se vydáváme do nejistoty drahých elektromobilů, jejichž přínos ekologii je diskutabilní. Ostatně, když už i z Bruselu zaznělo, že se máme připravit na to, že to bude drahé, tak to jistojistě bude hodně, ale opravdu hodně drahé. A celé to samozřejmě zaplatí daňoví poplatníci.

Nepopiratelný fakt - ze všeho nejekologičtější není koupě elektromobilu, ale spíše nekupování si nového auta co dva, tři roky. Stačí se o to zánovní auto, které máte, řádně starat a nechat si ho třeba dvě dekády. Nemusí se tak spotřebovávat energie na kompletní výrobní proces nového vehiklu a nemusí se likvidovat auto staré.

Na summitu COP26 je samozřejmě ekologie a zejména elektromobilita mohutně propagována. Pro příklad - policisté ve skotském Glasgow, kde se summit koná, jezdí na elektrických motocyklech Harley-Davidson LiveWire. Někteří aktivisté dorazili dokonce pěšky, případně vlakem. Jakkoliv lze diskutovat o tom, jestli aktivisté hlásají pravdu, nebo jsou ukřičení proto, aby jejich neziskovka dostala peníze i příští rok, tak nelze než ocenit snahu přicestovat na COP26 s co nejnižší uhlíkovou stopou.

Harley Davidson LiveWire

Fakt o summitu COP26 - většina těch, kteří na summitu jednají a rozhodují o tom, jak moc vám budou komplikovat život více či méně nesmyslnými nařízeními, přicestovala do Skotska soukromým tryskáčem. Ne že by se třeba účastníci ze severní Evropy sjeli v jednom městě a odletěli spolu, byť třeba první třídou, natož že by jeli vlakem nebo i třeba autem. Kdepak! Takový monacký kníže Albert, Jeff Bezos, Boris Johnson, ale i třeba ředitelé velkých firem přiletěli soukromými tryskáči. Těch bylo najednou ve vzduchu tolik (celkem kolem 400), že prakticky ucpaly vzdušný prostor, musely tak kroužit nad letištěm a zbytečně generovat tuny CO2. Vzpomeňte si na to, až budete muset popíjet colu z kelímku nechutným papírovým brčkem, případně až budete dolívat AdBlue kapalinu, které je momentálně nedostatek. Co jedno auto nestačí vypustit do vzduchu za celou svou životnost, propálí soukromé letadlo během jednoho letu na summit, kde se mají přijímat opatření na redukci CO2...

Účastníky summitu COP26 se nebojí využít soukromého tryskáče

Klimatické pokrytectví

Jako všechny podobné akce, i tento summit nakonec ukáže, že boj proti globálnímu oteplování se v současné době odehrává především v rovině orální a v rovině buzerační. Tu orální předvádějí pokrytečtí zástupci elit, kteří sice používají vzletné fráze obsahující slova jako "ambiózní" nebo "výzva", ale sami nic měnit nehodlají a ze své pohodlnosti neustoupí. A rovinu buzerační bude vnímat víc a víc střední a nižší třída. Ceny aut díky klimatickým odpustkům rostou, kdeco bude v blízké budoucnosti zatíženo ekologickou daní, ale elektromobily jsou pořád ještě dost drahé (a dost pravděpodobně drahé zůstanou). To znamená, že i s případnou dotací na ně dosáhnou spíš bohatší, kterým skrze vybrané daně zaplatí ti chudší, kteří jednoduše nemají na to, aby se chovali ekologičtěji.

Zdroj médií: visordown.com, unsplash, consilium.europa.eu.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články