PRÁCE 🧰

Jak poznat špatný kulový čep řízení

19. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Čep řízení je důležitá součástka zavěšení a podvozku vozidla. Jeho výměna není složitá a komplikované není ani zjistit, jestli je v pořádku, nebo ne.

Kulový čep řízení – jak poznat, že je špatný?

Kulový čep je v podstatě spotřební díl. S jeho výměnou je třeba počítat u každé ojetiny a je jen otázkou času, než na to dojde. Není to finančně ani časově náročné, s pomocí stahováku se to dá zvládnout i v domácích podmínkách.

Co dělá kulový čep řízení?

Kulové čepy zjednodušeně umožňují přenášení sil potřebných k natáčení kol. Jsou to vlastně klouby, které jsou nerozebíratelné, mají svoji vlastní tukovou náplň a jsou kryté pryžovými manžetami.

Každý kulový čep se skládá z pánve, ve které je uložen pohyblivý člen, tedy čep samotný. Pánev bývá většinou z polyamidu, čep zase z tvrdé oceli (legury nejčastěji vanad, chrom, nikl, křemík). Na dně pánve, tedy proti v ose s čepem, bývá i pružina, aby se zlepšilo tlumení a prodloužila životnost. Není to však pravidlo, pružinka tam být může a nemusí.

Kulový čep – schéma

Aby se minimalizovalo vzájemné obrušování, tedy spíše vybrušování vůle v pánvi, je potřeba, aby čep byl mazán. Mazivem je poměrně běžný tuk a náplň je celoživotní. Existují i čepy, které je třeba mazat pravidelně pomocí tlakové maznice, ale to je doména spíše offroadů, zemědělských strojů a podobně. Běžná auta jsou primárně stavěna tak, aby vyžadovala co nejméně údržby.

Kulový čep řízení – jak poznat, že je špatný?

Extrémně důležitou úlohu hraje pryžová ochrana čepu. Mazivo nemá moc kam utéct, nicméně problém je, když se dostane do kontaktu s prachem a nečistotami. V tu chvíli se z něj stává brusná pasta, která uložení čepu v pouzdře doslova vybrousí a vznikne vůle.

Jak poznat špatné kulové čepy?

Základní kontrolou je vizuální stav, při kterém se zaměřte především na prachovky. Jakmile jsou popraskané nebo jsou v nich dokonce viditelné díry, rozhodně je daný čep na výměnu, tedy není o čem.

Projevem špatného kulového čepu řízení je i bouchání od kola. Když je v čepu vůle, začne lomozit a zhoršuje se to s časem. Na rovné silnici se nic neděje, ale jakmile přijdou nerovnosti, bude čep mlátit. Zde je třeba poznamenat, že ne českých silnicích nižších tříd vydrží kulové čepy řízení třeba jen dvě tři sezóny.

Nemusíte ani sundávat kolo, špatný čep se projeví vůlí především při pohybu ve vertikální ose. Stačí vzít hever, kolo zvednout tak, aby bylo volně ve vzduchu a zalomcovat s ním nahoru a dolů. Pakliže je cítit vůle, patrně jsou čepy na daném kole špatné a zralé na výměnu. Pořizovací cena je doslova lidová, čep řízení na Octavii 1. generace pořídíte i za méně než 200 korun.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos, SAG.

Podobné články