PRÁCE 🧰

Jak vyměnit homokinetický kloub na autě

9. 3. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Výměna homokinetického kloubu není tak úplně jednoduchá, ale zručnější kutil by to zvládnout mohl. Nejsou potřeba žádné speciální nástroje, dá se to zvládnout v prostředí běžné garáže.

Jak vyměnit homokinetický kloub

K čemu to je?

Co to ale ten homokinetický kloub je? Jednoduše řečeno nám dává možnost "zlomit" hřídel při zachování přenosu otáček. V případě automobilů se používá na hnací nápravě a je to svým způsobem nutnost, protože kola v zavěšení samozřejmě pracují a pohybují se. Známe několik druhů homokinetických kloubů a tím nejčastěji používaným je kuličkový kloub.

Už je zralej?

Kdy je homokinetický kloub zralý na výměnu? Tato mechanická komponenta samozřejmě podléhá opotřebení, stejně jako celý hnací řetězec vozu. První známkou nutnosti servisního zásahu je obvykle lupání a pukání od kola při plně vytočeném volantu. Jednoduchý test - prostě vytočte plný rejd na jednu stranu a pomalu se rozjeďte. Otevřete okénko a poslouchejte. Slyšíte-li jen odvalující se pneumatiky, je kloub v pořádku. Nepříjemně lupavé zvuky znamenají nutnost výměny. Nezapomeňte samozřejmě zkusit jak plný pravý, tak i levý rejd. V případě neřešení problému přijdou nepříjemné zvuky i při běžné jízdě a nakonec se může dokonce kloub rozpadnout, což skutečně nechcete.

Jdeme na to

K samotné výměně budete potřebovat ideálně zvednout vůz na zvedáku, ale vystačíte si i s heverem a podložením. Určitě doporučujeme zajistit auto klínky proti pohybu. Krom běžného nářadí se nepřekvapivě bude hodit i nový homokinetický kloub.

Na celé operaci je asi nesložitější se k homokineťáku dostat. Dalším problémem je někdy dostat kloub z poloosy. Zde se hodí mít speciální stahovák, ale dá se to zvládnout i bez něj (v nejhorším případě je možné opatrně ho rozříznout).

Před nasazením nového kloubu nezapomeňte na krycí manžetu. Bez ní by byla životnost téhle poměrně drahé komponenty dost krátká. Stejně tak kloub důkladně promažte. K drtivé většině těchto dílů výrobce dodává i mazací tuk v tubě. S tím skutečně nešetřete a balení do kloubu natlačte ideálně celé. Hezky ho v kloubu rozmažte. Prostě kloub by měl být ideálně lubrikantu doslova plný. Krycí manžetu následně nezapomeňte zajistit.

Po nasazení homokineťáku a jeho zajištění pojistným kroužkem, vyzkoušejte jeho pohyblivost a trochu s ním zakružte, ať se rozhýbe a tuk se dostane všude tam, kde je třeba. Následně zbývá vše smontovat tak, jak to bylo před opravou. Po dokončení práce je dobré vyzkoušet jízdou funkci nového kloubu a udělat pár koleček s plným rejdem na obě strany. Je-li vše v pořádku, tak jen zhruba po sto kilometrech zkontrolujte, jestli krycí manžeta sedí jak má a je stále správně nasazená.

Zdroj info: MOBIL, Instructables.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=w82HqEtOexw).

Podobné články