PRÁCE 🧰

Hlavice řadící páky a její výměna

26. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady

Řadící páka, respektive její hlavice, nemá věčnou životnost. Z estetických důvodů ji není špatné vyměnit, když už je stará nebo otrhaná.

Hlavice řadící páky a její výměna

Obecné zjištění a zkušenost – dražší řadicí páky pokryté kůží toho zpravidla nevydrží tolik, jako ty, které jsou z obyčejného plastu. Obstarožní Škoda Fabia v honosné výbavě (přední okna v elektrice, klimoška, hogo fogo kožený volant a řadička) už výměnu potřebovala dlouho. V zimě navíc začala hlavice podivně lepit, patrně byla kůže něčím napuštěná a s mrazem se to dostávalo ven. Zkrátka nechutnost, která volala po náhradě.

Náhradou se stala řadička o něco lacinější, takže Fabia bohužel přišla o část své luxusní výbavy. Na druhou stranu, plastová hlavice je také dobrá, není tolik citlivá třeba na agresivní pot a nemůže se začít trhat. Tedy pakliže něco nedáte tak blbě, například klíče, že to potrhá manžetu řadící páky. Ve prospěch plastu hrála i cena a dostupnost. Za tři stovky jsem ji měl druhý den doma.

Jak vyměnit hlavici řadící páky

Výměnu jsem, bohužel, nezvládl nafotit celou, protože mě to napadlo až zpětně. Druhá věc – nebude to platit univerzálně. Spousta aut má zejména rámeček řešený trochu jinak, tento návod se tedy vztahuje jen k té nejjednodušší variantě páky bez kroužku pro řazení zpátečky. Vždy však je důležité přijít na to, jak rámeček vycvaknout nebo vymontovat tak, aby bylo možné přetáhnout manžetu nahoru přes hlavici. Některé rámečky mají ještě vnější část, tedy rámeček třeba pochromovaný, která se sundává zvlášť, a pak teprve se dostanete k vycvaknutí manžety. V případě Škody Fabia to bylo jednoduché, prostě se šroubovákem zajede pod rámeček, směrem nahoru se zapáčí a je hotovo. Pečlivější majitelé mohou při té příležitosti vyčistit nepořádek, který se za roky provozu nastřádá mezi rámečkem a středovým panelem.

Po přetažení manžety přes hlavici uvidíte kovový kroužek, který drží páku na svém místě tak, aby se nevysunula nahoru. Ten musíte nějak rozevřít, pomozte si klidně kleštěmi nebo šroubovákem. Teoreticky se nemusíte bát hlavici i poškodit, pokud už máte novou, ničemu to vlastně vadit nebude. Ve chvíli kdy jste schopni kroužek sundat, máte napůl vyhráno. A můžete hlavici z páky samotné vytáhnout směrem nahoru.

Všimněte si, jak je horší část páky profilovaná. Zapadá totiž do vnitřní hlavice, který na ni navlečte. Pak je potřeba sevřít kroužek, ideálně k tomu poslouží kleště. Na tento bod se zkuste nevykašlat, protože při nějaké krizovce se pak nemůže stát, že vám hlavice zůstane v ruce. Použijte spíš kleště na vytahování hřebíků než kombinačky, se kterými to jde dost špatně. Nakonec zbývá už jenom přetáhnout manžetu dolů, nacvaknout rámeček na své místo a máte hotovo.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
K69, 26. 3. 2024 20:50
OK a co hlavice, které mají pomocný kroužek nebo tlačítko pro odblokování zpátečky? Bylo by vhodné zmínit, že návod je pouze pro tento základní typ....
Jakub Mokříš, 27. 3. 2024 9:30
Díky za upozornění, máte naprostou pravdu, v článku jsem tedy zmínil, že je vztažen pouze k výměně páky tohoto jednoduchého typu.

Podobné články