PRÁCE 🧰

Výměna stěrače nemusí vždy napravit špatné stírání

14. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Stěrače na auto slouží k tomu, abychom z auta dobře viděli. Ať už za deště, sněžení, nebo třeba ve chvíli, kdy si sklo ostříkneme, abychom z něj odstranili prach nebo jiné nečistoty. Jenže co s tím, když stěrače přestávají plnit svoji úlohu?

Jak vyměnit stěrač? Ne vždy je to třeba, závada bývá i jinde

Články na téma stěrače v autě:

  1. Jak se zapínají stěrače
  2. Tekuté stěrače - jak fungují?
  3. Druhy stěračů na auto a jaký typ vybrat?
  4. Jak vyměnit stěrač? Ne vždy je to třeba, závada bývá i jinde - právě čtete
  5. Tekuté stěrače: co to je a na jakém principu fungují

Když zjistíte, že stěrače nestírají jak mají, je několik možností řešení. Tou nejjednodušší je koupě nových stěračů. Zde si dovolíme vložit redakční zkušenost s nejrůznějšími značkami, od no name po opravdu drahé stěrače od věhlasných firem. Ve stručnosti – Bosch a Valeo vydrží stírat skvěle i dva roky, mezi ostatními značkami jsme nenašli jedinou, která by vydržela déle jak jednu sezónu. Na druhou stranu ano, třeba zmíněný Bosch si nechá za sadu zaplatit s klidem i hodně přes pětistovku.

Nemusíte hned kupovat nové stěrače

Když se setkáte s tím, že po setření zůstanou na skle drobné šmouhy, není potřeba hned utíkat do autodílů pro nové stěrače. Příčin může být několik. Nejčastěji se jedná o nečistoty, například jehličí, které uváznou mezi gumičkou a sklem. Vytvoří se tak mezera mezi břitem a stíraným povrchem, což způsobí nedokonalé setření vody.

Odřený může být i samotný břit, který se správně musí v krajních polohách překlápět, je-li starý a materiál již pozbyl svoji kvalitu, nedochází k tomu a opět nastává špatné stírání. Stejně tak se děje, pokud je samotný stěrač, nebo dokonce jeho rameno zdeformované, třeba tím, že jste po něm chtěli v zimě setření velké vrstvy těžkého mokrého sněhu ze skla.

Může se stát, že stěrač nemá správný přítlak. Jednak to způsobuje výše zmíněné ohnutí ramene, ale třeba také zatuhlý kloub nebo unavená pružinka, která ho tlačí proti sklu. Zde doporučíme jediné – zkuste stěrač rozhýbat rychlým stíráním, někdy to pomůže. Přítlak se dá jemně doladit přiohnutím ramínka, ovšem opatrně, ať ho nezlomíte. Pružinu můžete zkusit „protáhnout“ několikerým odklopením ramene od skla a zpět. Je-li orezlá, může pomoci třeba WD-40 (u toho akorát pozor, aby se vám nedostalo na sklo samotné).

Stát se může i to, že je nějak znečištěné sklo. Pokud jde o něco mastného, pak v dané části stěrač klouže lépe, pak to jde o něco hůře. Při špatném stírání tedy můžete zkusit i sklo z vnější strany očistit a odmastit. Pozor také na nekvalitně vyrobená přední skla, která nemají přesný tvar. Zdánlivě neviditelná a mělká prohlubeň může způsobit, že se v daném místě bude usazovat voda, kterou odtamtud stěrače nedostanou, kdybyste se rozkrájeli. Proto po výměně skla vždy vyzkoušejte minimálně ostříknutím, že stěrače fungují správně a stírají celou potřebnou plochu.

Jak vyměnit stěrače?

Výměna, pokud už na ni dojde, by měla začít přesunem stěračů do servisní polohy. Postup se vůz od vozu liší, takže zde vás odkážeme na manuál k autu. Nicméně, pokud vůz servisní polohu stěračů nemá, což se také může stát, prostě je zapněte a následně klíček v zapalování přesuňte do výchozí polohy zhruba v okamžiku, kdy jsou stěrače v nejvyšším bodě své dráhy. Následně stačí odklopit ramínka směrem od skla.

Sundání starých a nasazení nových stěračů je poměrně triviální, ale existuje hned několik systémů, které se od sebe liší. Někdy lišta stěračů končí háčkem, který se nasadí na stěrač, jindy je nutné nové stěrače nacvaknout. Dejte si na to pozor i pro koupi stěračů, ať si nepořídíte nějaké, které nejsou s vaším autem kompatibilní.

Zdroj info: Bosch, Valeo, roadandtrack.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články