Jednou z věcí, která řidičům usnadňuje život, jsou automatické stěrače. Za nimi je však velmi rafinovaný princip ovládání.
Dešťový senzor je nečekaně promyšlený kus techniky
![Dešťový senzor je nečekaně promyšlený kus techniky](/data/blog-article/illustration/orig/destovy-senzor-je-necekane-promysleny-kus-techniky.jpg)
Články na téma stěrače v autě:
- Jak se zapínají stěrače
- Tekuté stěrače - jak fungují?
- Druhy stěračů na auto a jaký typ vybrat?
- Jak vyměnit stěrač? Ne vždy je to třeba, závada bývá i jinde
- Tekuté stěrače: co to je a na jakém principu fungují
- Praktický návod, jak správně vyměnit stěrače
- Jak funguje dešťový senzor stěračů - právě čtete
Stěrače si auto zapne samo
Spousta řidičů už ani nevnímá, že jejich stěrače fungují tak nějak automaticky. Zkrátka sednou do auta a pokud začne pršet, stěrače se rozjedou. Prší-li více, samy svůj pohyb zrychlí. Jakmile déšť přestává, zpomalí a pak úplně zastaví. Tedy v případě, že vývoj auta a jeho testování proběhlo tak, jak proběhnout mělo a algoritmus ovládající stěrače dostal patřičnou péči.
O vše se stará nenápadný senzor stěračů, který najdete nahoře na skle nalepený zevnitř. Obvykle tento modul sdružuje dva přístroje, tedy senzor stěračů a k tomu ještě fotodiodu, která snímá množství venkovního světla, pomocí čehož třeba zapíná nebo nechá vypnuté interiérové osvětlení po vypnutí motoru.
- Mohlo by vás zajímat: Výměna stěrače nemusí vždy napravit špatné stírání
Dešťový senzor – princip funkce
Jak ale funguje samotný senzor stěračů? Využívá jednoduchého principu a dvou elektronických komponent, které vidíte zvenku (většinou). První je infradioda a pak je zde fotodioda. Respektive pár infradiod a pár fotodiod.
Také čtěte
Infradioda, jejíž světlo okem neuvidíte, pod úhlem vůči ploše skla bliká v určitém intervalu (zpravidla několikrát za sekundu). Světlo jde skrze čelní sklo a jelikož přechází za sklem do jiného optického prostředí (vzduch), dojde k odrazu, a to do fotodiody. Dioda bliká skrze sklo pod úhlem, kdy dochází k tzv. totálnímu odrazu, tedy všechno světlo se dostává do fotodiody.
Fotodioda snímá signál, který by měl parametry korelovat s tím, jak infradioda vysílá světlo. Pokud tomu tak není, elektronika ví, že se optické prostředí změnilo. Dochází k tomu, když se na vnější plochu skla dostane voda. Ta zapříčiní, že přestane docházet k totálnímu odrazu a část světla z infradiody unikne ven přes sklo s vrstvou vody. Na fotodiodu tedy začne dopadat světla méně. Pak už stačí jenom poměrně primitivní algoritmus, který podle vztahu mezi infradiodou a fotodiodou bude ovládat stěrače.
Senzor je samozřejmě umístěn na stírané ploše, takže to, co vidí, by mělo víceméně odpovídat tomu, co vidí řidič za deště. Podle toho, jak rychle po setření skla dojde opět k detekci vody na něm, lze usoudit na sílu přeháňky a adekvátně reagovat pomocí změny rychlosti stírání.
- Přečtěte si také: Vyzkoušeli jsme tekuté stěrače. Jak fungují?
Kalibrace senzoru
Jakmile řidič nastartuje auto, dojde k celé řadě různých procesů. Mimo jiné i ke kalibraci dešťového senzoru. Předpokládá se, že sklo je vždy při startu auta suché a signál mezi infradiodou a fotodiodou tomu odpovídá.
Také čtěte
Jenže co když tomu tak není a sklo je naopak po startu mokré? Ničemu to nevadí, akorát stěrače zůstanou nečinné a budete si muset sklo jednou setřít sami. Tedy sami… posunete páčku stěračů do polohy manuálního stírání a pak zpět do automatiky. Signál se tím vlastně překalibruje, protože na fotodiodu dopadne více světla a řízení stěračů bude vycházet z této nové hodnoty, tedy hodnoty suchého skla.
Stěrače však mohou i tak začít stírat, respektive jednou sklo setřít. To se děje u aut, která mají senzor s určitou minimální hodnotou signálu. Pokud jí není dosaženo, dojde k setření, a tedy i kalibraci na novou (vyšší) hodnotu.
Proč jsou diody dvě?
Dva senzory a dvě infradiody umožňují jednak přesnější kalibraci a pak také rychlejší a přesnější reakce na déšť. Tady už je spíš na samotné automobilce, jak moc dvou párů elektronických prvků využije a pomůže si k adekvátnější reakci stěračů. Ideální stav samozřejmě je, když řidič stírání vůbec řešit nemusí, maximálně si citlivost senzoru doladí pomocí nastavení. Většinou je to možné ve třech až sedmi krocích.
- Mohlo by vás zajímat: Druhy stěračů na auto a jaký typ vybrat?
K čemu je mezi senzorem a sklem gel?
Pokud jste někdy byli přítomni montáži nového skla, patrně jste zaregistrovali, že je na senzor nanášen průhledný gel. Je to speciální montážní gel, který zabraňuje tomu, aby mezi senzorem a sklem byl vzduch, tedy jiné optické prostředí. Způsobovalo by to chyby ve vyhodnocování a řízení stěračů by nefungovalo optimálně.
Zdroj médií: Depositphotos.